"vanliga" Ubuntu på netbook

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
punkrock3r
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

"vanliga" Ubuntu på netbook

Inlägg av punkrock3r »

Hej och hallå

Är det någon som testat "vanliga" Ubuntu på en netbook? Skulle vara kul att höra om vilka egentliga skillnader det blir mot NBR.

Snart kommer Lokatten (eller kattan?)!:D
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: "vanliga" Ubuntu på netbook

Inlägg av Hund »

Jag har kört Ubuntu en del på en Aspire One och det är helt okej. Tanken med UNR är väl till stor del att ha en passande UI för små skärmar, inte att vara fjäderlätt i klass med enklare WM. Det är iaf den uppfattningen jag har fått. :)

Om jag köpte en Netbook skulle jag kosta på mig en lite vassare SSD, dom som skeppas med är ju budget på hög nivå.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag kör vanliga Ubuntu på Netbook också och det funkar alldeles utmärkt. När jag installerade det så började jag med Netbook Remixen, men blev till slut alldeles tokig på den och "installerade" den vanliga.

Fast skillnaden är egentligen inte så stor och du har även vanliga Ubuntu installerat när du kör Remixen. Det som skiljer är att när du kör den i "netbook-remix-läge", så startar du förutom allt det vanliga även upp "netbook-launcher" och "maximus".

Så du kan alltså välja precis om din Netbook ska "vara en netbook eller vanlig" genom att markera/avmarkera dessa i "[System] -> [Inställningar] -> [Uppstartsprogram]"... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:Det som skiljer är att när du kör den i "netbook-remix-läge", så startar du förutom allt det vanliga även upp "netbook-launcher" och "maximus".
Och hur logiskt är det egentligen? Att man förutom bassystemet med Gnome startar upp fler program - trodde idén var att det skulle vara en 'lättare' dist rent prestandamässigt... ::)

Det där borde dom tänka om...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:
Osprey skrev:Det som skiljer är att när du kör den i "netbook-remix-läge", så startar du förutom allt det vanliga även upp "netbook-launcher" och "maximus".
Och hur logiskt är det egentligen? Att man förutom bassystemet med Gnome startar upp fler program - trodde idén var att det skulle vara en 'lättare' dist rent prestandamässigt... ::)

Det där borde dom tänka om...
Jag har inte detaljstuderat det så exakt, så det är möjligt att det finns något annat som inte startas heller, men något speciellt lättare prestandamässigt tror jag inte att Netbook-Remixen är. Som jag har fattat det så handlar det mest om att utnyttja den begränsade skärmen på "bästa" sätt...
Användarvisningsbild
punkrock3r
Kontakt:

Inlägg av punkrock3r »

Okej, tackar och bockar för alla svar. Som vanligt är Ubuntu-communityt snabbt på att svara :) Funderar starkt på att ställa om lilldatorn till vanligt läge och köra en dock (typ cairo) istället. Känns som ett smidigt sätt att komma åt favoritprogram.

Btw. är det någon som vet om man "måste" visa taskbaren nere i skärmen om man kör vanligt läge. tycker den ser trist och windows 95 ut ;-)

Väntar ni också på kissen? :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kör vanliga Kubuntu på min netbook, funkar utan problem. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
punkrock3r
Kontakt:

Inlägg av punkrock3r »

Emil.s skrev:Kör vanliga Kubuntu på min netbook, funkar utan problem. :)
Hur kom det sig att du valde Kubuntu framför Ubuntu? Jobbar du med utbildning eller finns det någon annan anledning?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Det där är ju bara en smaksak. Kubuntu har inget specifikt att göra med utbildning. Du tänker kanske pa Edubuntu.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Gnome känns så efterblivet och tråkigt jämfört med KDE.
Men det är ju min åsikt. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Emil.s skrev:Gnome känns så efterblivet och tråkigt jämfört med KDE.
Men det är ju min åsikt. ;)
Och jag som tycker att KDE känns så begränsat och instängt, jämfört med bash... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

punkrock3r skrev:Okej, tackar och bockar för alla svar. Som vanligt är Ubuntu-communityt snabbt på att svara :)
Klart! ;D
Funderar starkt på att ställa om lilldatorn till vanligt läge och köra en dock (typ cairo) istället. Känns som ett smidigt sätt att komma åt favoritprogram.
Docka är inte dumt alls och den bästa är imo 'Docky'. För att installera den behöver du först lägga till förrådet från Launchpad. Så öppna terminalen (Program->Tillbehör->Terminal) och klistra in nedanstående (enklast är att högerklicka och välja klistra in)...

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:docky-core/ppa
Nu är förrådet tillagt. Gå nu till System->Administratsion->Pakethanteraren och efter den öppnats läser du om förråden med knappen/ikonen längst upp till vänster. Sök sedan efter Docky, högerklicka på det i listan, välj installera och sedan trycker du på knappen för verkställ, den med en stor grön bock på. Efter det installeras Docky och när det är klart kan du stänga Synaptic. Docky ligger nu under Program->Tillbehör->Docky...

Nu vill du säkert att Docky skall autostarta med systemet. Gå då till System->Inställningar->Uppstartsprogram och välj 'lägg till'. I raden för namn skriver du Docky och i raden för kommando skriver du docky (med enbart små bostäver). Nu startas docky varenda gång datorn startas. :)
Btw. är det någon som vet om man "måste" visa taskbaren nere i skärmen om man kör vanligt läge. tycker den ser trist och windows 95 ut ;-)
Nänä, det är bara att högerklicka på den och välja ta bort. :)

Nu drar jag till releasefesten! ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"