Asus ul30vt - 2 grafikkort = omständigt
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Asus ul30vt - 2 grafikkort = omständigt
Hej!
Jag sitter med en Asus ul30vt, en dator som jag är sjukt nöjd med i de flesta avseenden, förutom ett. Det finns två grafikkort, ett enklare intel och sedan också ett nvidia geforce g210m. Växlingen mellan dessa två sker i windows genoms programvara från Asus. Vet ni om och när stöd för detta byte kommer till linux-kerneln? Som det är nu används intelkortet, och nvidiakortet ligger och drar en massa ström. Finns någon guide hur man stänger av nvidiakortet, men lösningen känns inte riktigt tillfredsställande måste jag säga.
Någon har nämnt något om 2.6.34 men jag vet inte så noga.
/Markus
Jag sitter med en Asus ul30vt, en dator som jag är sjukt nöjd med i de flesta avseenden, förutom ett. Det finns två grafikkort, ett enklare intel och sedan också ett nvidia geforce g210m. Växlingen mellan dessa två sker i windows genoms programvara från Asus. Vet ni om och när stöd för detta byte kommer till linux-kerneln? Som det är nu används intelkortet, och nvidiakortet ligger och drar en massa ström. Finns någon guide hur man stänger av nvidiakortet, men lösningen känns inte riktigt tillfredsställande måste jag säga.
Någon har nämnt något om 2.6.34 men jag vet inte så noga.
/Markus
Re: Asus ul30vt - 2 grafikkort = omständigt
Kan du inte stänga av det grafikkortet i bios?
-
Nej tyvärr. Det finns ingen möjlighet till det. Helt mjukvarustyrt på något konstigt vis. Tyvärr.... 

Om jag föestår så är det en bärbar och HUR kan man ha 2 grafikkort i denmarkus.lar skrev:Nej tyvärr. Det finns ingen möjlighet till det. Helt mjukvarustyrt på något konstigt vis. Tyvärr....
-
Mer info om tidigare nämnda modell:
http://www.sweclockers.com/recension/62 ... sus-ul30vt
Med andra ord finns ett intel-grafikkort som används när det är låg energiförbrukning som krävs, och när jag vill spela, och har nätadaptern inkopplad, så växlar jag över till en kraftfullare grafikkrets!
http://www.sweclockers.com/recension/62 ... sus-ul30vt
Med andra ord finns ett intel-grafikkort som används när det är låg energiförbrukning som krävs, och när jag vill spela, och har nätadaptern inkopplad, så växlar jag över till en kraftfullare grafikkrets!
Jag har aldrig varit med om att man inte kan göra en disable via BIOS på en sådan här funktion.
BIOS är då den enklaste formen av mjukvara i en dator.
-
Nej, inte jag heller. Men tyvärr verkar det vara fallet just här.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8879499
/Markus
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8879499
/Markus
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har märkt att tillverkarna disablar mer och mer i BIOS just i bärbara maskiner - och det är helt värdelöst... Nu finns det ju iof sajter som erbjuder BIOS'ar till diverse maskiner som omflashningsbara filer, men det är ju en stooor risk att ge sig in i det där för blir det fel så är datorn stendöd - ja 'brickad' som man säger på mobilspråk, hehe...pun skrev:Jag har aldrig varit med om att man inte kan göra en disable via BIOS på en sådan här funktion.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
orkar inte översätta min lösning för att få nvidia kortet att fungera.
this is how you get g210m to work on ubuntu 9.10 / 10.04.
1. download and install nvidia drivers. (i have only tested the ones in the repos)
2. make sure you got an Xorg.conf that is correct. ( if not, run nvidia-xconfig )
3. reboot into bios (press delete while booting)
4. change the SATA option in the bios from enhanced to compatibility. ( yea, this makes sense? NOT! )
5. boot into linux and smile!
Anyone more then me who want to hit the people who wrote the bios?
running the latest bios. ends with 10.
this is how you get g210m to work on ubuntu 9.10 / 10.04.
1. download and install nvidia drivers. (i have only tested the ones in the repos)
2. make sure you got an Xorg.conf that is correct. ( if not, run nvidia-xconfig )
3. reboot into bios (press delete while booting)
4. change the SATA option in the bios from enhanced to compatibility. ( yea, this makes sense? NOT! )
5. boot into linux and smile!
Anyone more then me who want to hit the people who wrote the bios?
running the latest bios. ends with 10.
ja det löste problemet, nu slipper man ju även de fula felaktiga färgerna som återfinns i starten av ubuntu. Men det går fortfarande inte att ändra ljusstyrka eller lätt switcha, men det är ju ett stort steg frammåt ändå 

-
Jag skulle vilja kunna välja lite mer över vilket kort jag ska använda. Finns det någon möjlighet att (t ex genom 2 separata kernels?) kunna välja vid start om jag vill ha batteritid eller prestanda.
Antar att det krävs separata xorg.conf osv. Är det någon som har en bra idé för hur det skulle kunna gå till. Nvidiakortet slukar en bra massa ström, och portabilitet med bra batteritid är viktigt i vissa lägen.
Jag tänker mig något form av script/upstartgrej som gör att rätt drivrutiner väljs? När man installerar den där fixen som florerar på hur man stänger av nvidiakortet, blir det ju för en specifik kernel. Kan det utnyttjas för att använda samma uppstartskommandon, bara det att om jag väljer en annan kernel, så blir det inget resultat? D vs i det ena fallet får jag nvidiakortet med proprietära drivrutiner, i det andra intelkortet och ett avstängt strömslukande nvidiakort.
Vad tror ni, är det lönt att forska vidare? Känns ju inte helt omöjligt, det finns två metoder som gör att jag kan välja det ena eller det andra. Borde gå att koppla ihop dem så att endast en omstart krävs för att komma till rätt inställningar.
/Markus
Antar att det krävs separata xorg.conf osv. Är det någon som har en bra idé för hur det skulle kunna gå till. Nvidiakortet slukar en bra massa ström, och portabilitet med bra batteritid är viktigt i vissa lägen.
Jag tänker mig något form av script/upstartgrej som gör att rätt drivrutiner väljs? När man installerar den där fixen som florerar på hur man stänger av nvidiakortet, blir det ju för en specifik kernel. Kan det utnyttjas för att använda samma uppstartskommandon, bara det att om jag väljer en annan kernel, så blir det inget resultat? D vs i det ena fallet får jag nvidiakortet med proprietära drivrutiner, i det andra intelkortet och ett avstängt strömslukande nvidiakort.
Vad tror ni, är det lönt att forska vidare? Känns ju inte helt omöjligt, det finns två metoder som gör att jag kan välja det ena eller det andra. Borde gå att koppla ihop dem så att endast en omstart krävs för att komma till rätt inställningar.
/Markus
-
Jag kan för övrigt "lätt" ändra ljusinställningarna via System -> Inställningar -> Strömhantering, fast snabbknapparna fungerar tyvärr inte.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
Det finns ett program som låter göra en konfiguration och switcha (välja och starta upp systemet) mellan olika konfigurationer ifrån Grub eller annan bootloader. Programmet heter switchconf.
Länk: Switchconf
Det är nog vad du söker. Du får läsa dokumentationen noggrant och skapa konfigurationsfiler manuellt. Jag har bara använt det vid ett tillfälle tidigare, men det fungerade bra då.
Det finns ett program som låter göra en konfiguration och switcha (välja och starta upp systemet) mellan olika konfigurationer ifrån Grub eller annan bootloader. Programmet heter switchconf.
Länk: Switchconf
Det är nog vad du söker. Du får läsa dokumentationen noggrant och skapa konfigurationsfiler manuellt. Jag har bara använt det vid ett tillfälle tidigare, men det fungerade bra då.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om du löser så du kan boota med två olika xorg, om du bootar med Intel-drivaren, stänger systemet ner Nvidiakortet då och tvärtom? Tyvärr så gör systemet nog inte det...markus.lar skrev:Jag skulle vilja kunna välja lite mer över vilket kort jag ska använda. Finns det någon möjlighet att (t ex genom 2 separata kernels?) kunna välja vid start om jag vill ha batteritid eller prestanda.
/Markus
Frågan är du, kan man lösa så du slår av Intel eller Nvidia-modulen med ett script? Även detta bär ju gå, men samma fråga som ovan, kommer inte kortet rent strömmässigt ändå vara igång på en viss nivå?
Jag tror att det helt enkelt är så att just den funktionen för att stänga ner respektive grafikkort ligger i nån styrkrets på moderkortet och det är den kretsen som windows-drivaren anropar vid på/av/växling mellan korten...
Men jag är å andra sidan ett icke-snille som spekulerar, hehe, så jag kan ju ha helt fel...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
nej, det är lite klurigt att få ihop det. Har lite dåligt med tid närmsta tiden, men det finns ju sätt att stänga av nvidiakortet på
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1366605
Så det borde inte vara omöjligt.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1366605
Så det borde inte vara omöjligt.
-
Försöker nu göra så att jag bara använder intelkortet. När jag försöker använda metoden (länkad till i föregående post) att stänga av nvidia-kortet så blir skärmen helt svart, dvs den kör på nvidiakortet.
Jag har avinstallerat den proprietära drivrutinen, men undrar nu hur jag forcerar ubuntu att endast använda intelkortet?
Då finns det möjlighet att spara mycket ström genom att helt enkelt stänga av nvidiakortet vid behov!
Jag har avinstallerat den proprietära drivrutinen, men undrar nu hur jag forcerar ubuntu att endast använda intelkortet?
Då finns det möjlighet att spara mycket ström genom att helt enkelt stänga av nvidiakortet vid behov!
-
Jag har samma problem... Efter jag har laddat ner drivrutinen (som systemet rekommenderar!) blir skärmen svart efter uppstart. Hur gör jag för att återgå till standarddrivrutinen? Skärmen är ju svart!!markus.lar skrev:Försöker nu göra så att jag bara använder intelkortet. När jag försöker använda metoden (länkad till i föregående post) att stänga av nvidia-kortet så blir skärmen helt svart, dvs den kör på nvidiakortet.
-
Mest, för att denna tråd ibland kommer upp i sökmotorer.
Lösningen, för att använda de två grafikkorten finns i att använda mjukvaran Bumblebee.
Mjukvaran Bumblebee stänger sedan av Nvidiakorten per default, och det kan aktiveras för ett specielt program i terminalen genom att skriva t ex:
Så startas Firefox, med hjälp av kraften från det Dedikerade grafikkoortet.
Obs. Din användare måste vara medlem i användargruppen bumblebee på din dator för att kunna utföra instruktionen.
Lösningen, för att använda de två grafikkorten finns i att använda mjukvaran Bumblebee.
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable && sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia
optirun firefox
Obs. Din användare måste vara medlem i användargruppen bumblebee på din dator för att kunna utföra instruktionen.
-
Det här var intressant!
Gjorde enlig instruktionen, och det funkar... kanske.
På min dator blev upplösningen 1280x768 efter jag startade om den, vilket gör bilden något suddig. Blev det så för dig också?
Gjorde enlig instruktionen, och det funkar... kanske.
På min dator blev upplösningen 1280x768 efter jag startade om den, vilket gör bilden något suddig. Blev det så för dig också?