Gparted [LÖST]
Gparted [LÖST]
Hej på er
Så här är det.
Jag vill installera Win 7 (Bränt) på min bärbara dator.
Ubuntu låg på hela hårddisken förut och windows kan inte installeras utan en NTFS eller FAT 32 disk.
Har skapat en NTFS partition med Gparted live CD:n bootat om med win 7 cd:en men det funkar inte så bra
Error 17.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Tack på förhand Erik
Så här är det.
Jag vill installera Win 7 (Bränt) på min bärbara dator.
Ubuntu låg på hela hårddisken förut och windows kan inte installeras utan en NTFS eller FAT 32 disk.
Har skapat en NTFS partition med Gparted live CD:n bootat om med win 7 cd:en men det funkar inte så bra
Error 17.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Tack på förhand Erik
Senast redigerad av 1 crazyeyes, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Gparted
Vad menar du med "bränt".... ?? Windows 7 kostar minst 1000kr för en OEM, 1800 för en fullversion (Home).crazyeyes skrev: Jag vill installera Win 7 (Bränt) på min bärbara dator.
Error 17.
Sedan funkar det nog...

Det är tankat och bränt på skiva
Datorn jag sitter och skriver på har just detta windwows 7 installerat.
Erik
Datorn jag sitter och skriver på har just detta windwows 7 installerat.
Erik
Du vill alltså få fart på Ubuntu igen... ?
Lite bökigt om man installerat Windows och måste återställa Grub
Vet inget bättre:
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Lite bökigt om man installerat Windows och måste återställa Grub
Vet inget bättre:
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Jag hadde ubuntu installerat på hela hårddisken men vill nu ha windows 7 på datorn
Jag använde då Gparded live CD för att ta bort ubuntu-partitionen och skapa en NTFS-partition.
Bootar om med windows 7 CD:en men då kommer det upp error 17.
Vad ska jag göra.
Erik
Jag använde då Gparded live CD för att ta bort ubuntu-partitionen och skapa en NTFS-partition.
Vad ska jag göra.
Erik
Jo jag har ingen koll på svartbränd snyltad mjukvara som tillhör MS.........
Sorry...!

Sorry...!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, då måste nåt ha gått snett. jag förknippar error 17 med grub-relaterad trubbel. jag antar att det finns ett UUID som ligger och skramlar kvar. Kolla istället om en Live_CD med ubuntu funkar.crazyeyes skrev:Jag hadde ubuntu installerat på hela hårddisken men vill nu ha windows 7 på datorn
Vad ska jag göra.
Erik
Pun har rätt här, det bara dumt att använda piratkopierat om man vill ha en full funktions windows.
- Osprey
- Kontakt:
Sist jag installerade Win7 på en disk där det fanns Ubuntu innan så har jag för mig att jag fick "error 17" eller något sådant, i "Windows Install" alltså och inte i Grub eller något sådant.
För att få det att funka fick jag ta bort partitionen som jag skulle installera Win7:an i, det vill säga låta den vara oformaterad. Av någon anledning klarade inte formateringsbiten i Windows-installationen av att varken installera eller formatera om partitionen redan var NTFS. Visst är det märligt, men när det gäller en del OS så förundras jag inte så mycket...
För att få det att funka fick jag ta bort partitionen som jag skulle installera Win7:an i, det vill säga låta den vara oformaterad. Av någon anledning klarade inte formateringsbiten i Windows-installationen av att varken installera eller formatera om partitionen redan var NTFS. Visst är det märligt, men när det gäller en del OS så förundras jag inte så mycket...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Problemet är nog att din WinCD inte är bootbar och då försöker den boota hårddisken som har grub i bootsektorn mbr. Mbr pekar sen ut Ubuntus partition som nu är din formaterade ntfs-partition och resulterar i error 17.crazyeyes skrev:Jag hadde ubuntu installerat på hela hårddisken men vill nu ha windows 7 på datorn
Error 17: Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type
cannot be recognized by GRUB.
Okej
Det verkar vara nått strul med min skiva jag har win 7 på.
Jag får väll helt enkelt släppa taget om win 7 på bärbaren.
Tack iallafall för snabba svar och engagemang.
Erik
Det verkar vara nått strul med min skiva jag har win 7 på.
Jag får väll helt enkelt släppa taget om win 7 på bärbaren.
Tack iallafall för snabba svar och engagemang.
Erik