Ubuntu-gemenskapen i Sverige

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Ubuntu-gemenskapen i Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

Jag citerar mig själv från min blogg:
Sista gången att jag ta upp mitt älsklings-ämne. Jag har några förslag för att uppnå en enastående Ubuntu-gemenskap i Sverige. Högst upp står den officiella webbplatsen http://ubuntu-se.org som organisatör. Deras portal borde vara en plats, där det hänvisas till alla platser där nybörjare och erfarna användare kan få hjälp med Ubuntu-relaterade problem samt kan läsa senaste nytt inom Ubuntu / Linux. Jag anser att just detta är en Loco:s huvuduppgift. Förrutom nedladdnings-länkar och en allmänt beskrivning vad Ubuntu är, borde det finnas en lista där alla webbplatser inklusive bloggar finns med. Ingen medlem i det ena forumet borde känna sig obehaglig för att han/hon är med även i det andra. För att alla vi har samma mål. Nämligen Ubuntu. Några av oss entusiaster hamnade i ett krisläge med varandra. Minst sagt. Och jag själv fanns mitt i det hela. Vad jag gör nu är att försöka glömma allt om alla ni andra också kan göra det. Låt oss äntligen gemensamt jobbar för en stor Ubuntu-gemenskap i Sverige som är värd namnet !
Jag ber er alla nu om en diskussion som håller sig till ämnet och jag välkomna alla konstruktiva tankar och förslag.

Peter
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Ubuntu-gemenskapen i Sverige

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Jag citerar mig själv från min blogg:
Sista gången att jag ta upp mitt älsklings-ämne. Jag har några förslag för att uppnå en enastående Ubuntu-gemenskap i Sverige. Högst upp står den officiella webbplatsen http://ubuntu-se.org som organisatör. Deras portal borde vara en plats, där det hänvisas till alla platser där nybörjare och erfarna användare kan få hjälp med Ubuntu-relaterade problem samt kan läsa senaste nytt inom Ubuntu / Linux. Jag anser att just detta är en Loco:s huvuduppgift. Förrutom nedladdnings-länkar och en allmänt beskrivning vad Ubuntu är, borde det finnas en lista där alla webbplatser inklusive bloggar finns med. Ingen medlem i det ena forumet borde känna sig obehaglig för att han/hon är med även i det andra. För att alla vi har samma mål. Nämligen Ubuntu. Några av oss entusiaster hamnade i ett krisläge med varandra. Minst sagt. Och jag själv fanns mitt i det hela. Vad jag gör nu är att försöka glömma allt om alla ni andra också kan göra det. Låt oss äntligen gemensamt jobbar för en stor Ubuntu-gemenskap i Sverige som är värd namnet !
Jag ber er alla nu om en diskussion som håller sig till ämnet och jag välkomna alla konstruktiva tankar och förslag.

Peter
Jag förstår inte hur vi inte gör detta idag - längst upp på sidan länkar vi till FOSS-nätverket inkl Ubuntu.se och dessutom så har vi en sökmotor till höger där vi inkluderar trådar från Ubuntu.se. Vad gäller att länka till bloggar har vi redan den funktionen i portalen Jag tycker med andra ord att LoCo't faktiskt fyller den funktionen redan... :)

Vad mer föreslår du att vi kan göra för att utöka den funktionaliteten?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag menar faktiskt mer information. När man klicka på Få hjälp / hjälp till så hamnar man i forumet. Jag tycker det borde finnas en "mellansida" där man beskriver vilka möjligheter som finns. Innehållet under Loco nyheter borde man kanske ta hand om så småningom. Twitter-modulen borde ses över. Det finns bättre.
Hela portalen borde ökas i bredden och så vidare. Men det är kosmetik. Och ni kanske har det redan på listan.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Jag menar faktiskt mer information. När man klicka på Få hjälp / hjälp till så hamnar man i forumet. Jag tycker det borde finnas en "mellansida" där man beskriver vilka möjligheter som finns. Innehållet under Loco nyheter borde man kanske ta hand om så småningom. Twitter-modulen borde ses över. Det finns bättre.
Hela portalen borde ökas i bredden och så vidare. Men det är kosmetik. Och ni kanske har det redan på listan.
Nya tema är på gång. Bättre nyhetsflöde på förstasidan är på gång. Förbättrad kommunikation via FB & Twitter är på gång. Så ja, listan är fullbokad, hehe...

Jag önskar också att just Portalen hamnar mer i fokus än den är idag - jag tycker er lösning på Ubuntu.se med en sidebar till vänster med senaste i portalen, bloggar m.m. är grymt bra t.ex... Och jag ser gärna en avdelning dedikerad till FOSS-nätverket med presentationer av sajterna i portalen nu när jag tänker på det - skulle vara en bra grej tror jag.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Visst, det är ju möjligt. Vi kan ju enas om hur vi gör genom att kanske starta en samarbetsgrupp som sedan kommer överens om hur vi fördelar inläggen och information. Locot är naturligtvis bunden till Canonical och måste följa deras direktiver såklart. Men man kanska kan dela upp det hela på ett bra sätt som gynnar alla ?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag ser hemskt gärna ett ge och ta förhållande mellan ubuntu-se.org och Ubuntu.se, det finns plats för båda mötesplatserna. Det råder ingen tvivel om vad målsättningen för gemenskapen som helhet består av. Har ni medlemmar som har kunskap och är villiga att hjälpa till med kosmetiska av Ubuntu-se.org är det guld värt i mina ögon. Alla arbetar vi mot samma mål. Att få fler att upptäcka Linux/Ubuntu. Sedan må det var med Ubuntu.se remix eller med andra barn till Ubuntu som Linux Mint, Peppermint också vidare, bara det är enkelt funktionellt. Att samarbeta är att lyckas. Att strida leder alltid till förödelse för någon och i ett längre perspektiv allas förödelse.

/PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 24 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Jag ser hemskt gärna ett ge och ta förhållande mellan ubuntu-se.org och Ubuntu.se, det finns plats för båda forumen. Därmed råder inget konkurrens mellan forumen. Har ni medlemmar som har kunskap och är villiga att hjälpa till med kosmetiska av Ubuntu-se.org är det guld värt i mina ögon. Alla arbetar vi mot sam mål få fler att upptäcka Linux/Ubuntu. Sedan må det var med Ubuntu.se remix eller med andra barn till Ubuntu som Linux Mint, Peppermint också vidare, bara det är enkelt funktionellt. Att samarbeta är att lyckas. Att strida leder alltid till förödelse för någon och i ett längre perspektiv allas förödelse.

/PP
Jag håller faktiskt inte med här utan tycker våra gemenskaper - på administrativ nivå - skall hålla sig absolut så neutrala vi kan till varandra. Går vi åt ena eller andra hållet spelar ingen roll, det finns lite för mycket 'bagage' mellan olika medlemmar för att det skall vara värt att ta risken tycker jag. Samtidigt så skall detta inte gå ut över medlemmarna (här, där eller både- och) som istället skall ges chansen till bästa hjälp (oavsett var den kommer ifrån) och lämpligaste miljö (vi är alla olika) och detta oavsett i vilken gemenskap.

Jag vill poängtera att jag skriver detta som TeamLeader för Ubuntu Sverige och att jag inte utgår ifrån någonting rent personligt i mina åsikter ovan. Dessvärre tvingas jag ju klargöra det, hehe, men det är viktigt att jag gör det ändå.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:
Pink Panther skrev:Jag ser hemskt gärna ett ge och ta förhållande mellan ubuntu-se.org och Ubuntu.se, det finns plats för båda forumen. Därmed råder inget konkurrens mellan forumen. Har ni medlemmar som har kunskap och är villiga att hjälpa till med kosmetiska av Ubuntu-se.org är det guld värt i mina ögon. Alla arbetar vi mot sam mål få fler att upptäcka Linux/Ubuntu. Sedan må det var med Ubuntu.se remix eller med andra barn till Ubuntu som Linux Mint, Peppermint också vidare, bara det är enkelt funktionellt. Att samarbeta är att lyckas. Att strida leder alltid till förödelse för någon och i ett längre perspektiv allas förödelse.

/PP
Jag håller faktiskt inte med här utan tycker våra gemenskaper - på administrativ nivå - skall hålla sig absolut så neutrala vi kan till varandra. Går vi åt ena eller andra hållet spelar ingen roll, det finns lite för mycket 'bagage' mellan olika medlemmar för att det skall vara värt att ta risken tycker jag. Samtidigt så skall detta inte gå ut över medlemmarna (här, där eller både- och) som istället skall ges chansen till bästa hjälp (oavsett var den kommer ifrån) och lämpligaste miljö (vi är alla olika) och detta oavsett i vilken gemenskap.

Jag vill poängtera att jag skriver detta som TeamLeader för Ubuntu Sverige och att jag inte utgår ifrån någonting rent personligt i mina åsikter ovan. Dessvärre tvingas jag ju klargöra det, hehe, men det är viktigt att jag gör det ändå.
"Det finns lite för mycket 'bagage' mellan olika medlemmar för att det skall vara värt att ta risken tycker jag".

JA! Du har kunskaper, fakta och information om frågor/problem som jag inte har en aning om. Så det här är säkert ett klokt beslut för alla parter som "TeamLeader för Ubuntu Sverige" har fattat.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@Peter Forsberg:

Vad gäller mig kan ni vara lugna!

Jag är innerst inne fortfarande för att vi ska gå åt det fria hållet men jag har numera förstått både det ena och andra!

Självklart borde vi ha en sk. länk till varandra där vi kan samarbeta och hjälpa och stötta varann i både vått och torrt!

Vi jobbar ju trots allt mot samma mål även fast medlen är lite olika!

Hmm...konstruktiva tankar...ok...

Vi skulle ju kunna slussa över dom som vill ha ett lättare Ubuntu till er och ni i sin tur skulle kunna slussa över folk som vill ha en lite större utmaning?!

Jag vet inte riktigt vad du syftar på men jag gissar att det är nåt åt det hållet?

:D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag har förmånen att vara medlem även i ubuntu.se. Ett välskött och trevligt forum.
Med det perspektivet vill jag säga att ubuntugemenskapen i Sverige är hel och odelbar vad det gäller support, att ubuntu.se har friheten att skapa remixer som ger nya och gamla användare ett mervärde och en ökad användarupplevelse ser jag bara som en fördel. Ubuntu.se har sin uppgift och ubuntu-se.org har sina ramar.
Men tillsammans utgör vi Ubuntugemenskapen i Sverige. En win-win situation för alla ubuntuanvändare.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Men det jag skrev ovan om att slussa folk är väl en bra ide?

Ex. Noobs kanske gillar remixen bättre men när dom blir lite varm i kläderna så kanske dom kan slussas tillbaka hit?!

Det är väl en ganska bra kompromiss!?

???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:
farmfield skrev:Det finns lite för mycket 'bagage' mellan olika medlemmar för att det skall vara värt att ta risken tycker jag.
JA! Du har kunskaper, fakta och information om frågor/problem som jag inte har en aning om. Så det här är säkert ett klokt beslut för alla parter som "TeamLeader för Ubuntu Sverige" har fattat.

/PP
Jag vill klargöra att jag inte har tagit ett beslut utan endast uttrycker min åsikt - dock är åsikten uttryck i min roll som TeamLeader, inte som privatperson. Och ja, jag kan skilja på de bägge. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jahapp, då kan vi skrota min ide från ovan!

Glöm den!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Harlekin33 skrev:Men det jag skrev ovan om att slussa folk är väl en bra ide?

Ex. Noobs kanske gillar remixen bättre men när dom blir lite varm i kläderna så kanske dom kan slussas tillbaka hit?!

???
Jag tror nog att själva supporten håller samma nivåer. Jag anser att folk ska själva bedöma var de ska se efter support. Oavsett ska de känna sig välkomna var än de råkar logga in sig på. Det är ingendera forum som tjänar pengar på antalet registrerade så det föreligger ingen konkurrenssituation. Slussa? Vi ska slussa folk till att använda Ubuntu Linux, ett självklart alternativ till ofria OS, vem som gör det är det samma. Supporten tillhandahåller vi på bägge fora. Vi gör alla vårt yttersta för att för tillhanda bästa möjliga supportupplevelse. Det vinner användarna på.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ulsak skrev:

???
Jag tror nog att själva supporten håller samma nivåer. Jag anser att folk ska själva bedöma var de ska se efter support. Oavsett ska de känna sig välkomna var än de råkar logga in sig på. Det är ingendera forum som tjänar pengar på antalet registrerade så det föreligger ingen konkurrenssituation. Slussa? Vi ska slussa folk till att använda Ubuntu Linux, ett självklart alternativ till ofria OS, vem som gör det är det samma. Supporten tillhandahåller vi på bägge fora. Vi gör alla vårt yttersta för att för tillhanda bästa möjliga supportupplevelse. Det vinner användarna på.
Jahapp...i have no further statements Mr: chairman
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:

???
+1

Jag tror personligen användare tjänar på att vara medlem i bägge forumen om man skall vara helt ärlig, hehe... Jag tror supporten är likvärdig och gemenskapshetsbiten skiljer nog mer i inställningen runt fritt vs. ofritt vilket huvuddelen av användarna inte är jätteintresserade av ändå - så var man trivs bäst är nog mer en personlighetsfråga... :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ärligt talat så förstår jag inte Peter Forsbergs fråga men jag förstår den ändå!

Jag drar mig ur denna tråden och upplåter den till TL och TC att ta hand om!

Det blir bäst så tror jag.

8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Visst, det är ju möjligt. Vi kan ju enas om hur vi gör genom att kanske starta en samarbetsgrupp som sedan kommer överens om hur vi fördelar inläggen och information. Locot är naturligtvis bunden till Canonical och måste följa deras direktiver såklart. Men man kanska kan dela upp det hela på ett bra sätt som gynnar alla ?
Vi har ju en standardform för arbetsgrupper och vi välkomnar en arbetsgrupp med detta syfte.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För att återgå till ämnet: Vem ta hand om nyheterna i portalen ? Varför uppdateras dom inte ?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Peter Forsberg skrev:För att återgå till ämnet: Vem ta hand om nyheterna i portalen ? Varför uppdateras dom inte ?
Du måste nog precisera dej, är det t.ex http://ubuntu-se.org/drupal/node/1521 så stämmer det...
Men i övrigt vad det gäller nyheterna i portalen, så förstår jag inte vad du pratar om.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"