avinstallera från annan användare med annan behörighet
avinstallera från annan användare med annan behörighet
Hur gör man om man vill avinstallera ett program som kräver sudo behörighet hos en användare som inte har den behörigheten? Att avinstallera det programet hos administratören tar ju inte bort det hos användaren med lägre behörighet.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: avinstallera från annan användare med annan behörighet

apt-get remove tar bort från alla användare.
Det måste vara något som jag missar här...
Jag vill alltså bara ta bort programmet bara hos en användare, inte hos de andra (programmet fungerar inte som det är hos denne användare och jag vill därför ominstallera det hos henne).
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det beror på hur du ursprungligen installerade det. Kan du beskriva det, så kan vi kanske hitta en lösning?
Det är alltså ett spel som installerats med wine. Efter att jag installerade det till min dotter så orsakade det att hela systemet blev instabilt, det går t.ex. inte att skriva i terminalen(!) (Detta gäller alltså bara om man först har försökt använda programmet i hennes användarprofil.) Jag fick försöka klippa in kommandot för avinstallering men så krävdes ju su behörighet och det är det som är problemet nu.
Det går inte att avinstallera programmet via Wine (det händer inget), så det jag vill försöka göra är att avinstallera wine helt och håller och sedan ominstallera det via terminalen.
Det går inte att avinstallera programmet via Wine (det händer inget), så det jag vill försöka göra är att avinstallera wine helt och håller och sedan ominstallera det via terminalen.
Döp om den dolda katalogen .wine i hennes hemkatalog så får hon en ren och ny wine-miljö.