Extern hårddisk har slutat att montera sig

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Extern hårddisk har slutat att montera sig

Inlägg av advyn »

Jag har haft lite problem idag med hårddiskarna och fått köra fsck vid uppstarten då inte den interna hårddisken med Ubuntu på ville montera. Sedan dess har jag haft problem med en av mina externa hårddiskar (dock så fungerar det som det ska med den andra jag har). Den monterar helt enkelt inte. När den försöker göra det så försvinner alla ikoner från skrivbordet och dessutom så stänger nautilus eller vilket program som nu är igång och försöker öppna nått på hårddisken av sig. Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa det. Jag skulle nog behöva köra fsck eller nått på den externa hårddisken men jag vet inte vad den har för fil i /dev/ så det går ju inte. Nån som vet vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 advyn, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Extern hårddisk har slutat att montera sig

Inlägg av mcNisse »

Du kan alltid titta i /var/log/messages för att få information om vad som händer.
Vad är det för filsystem?
Testa att montera i terminalen och se vad du får för meddelande.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Troligen är det ett gvfs-problem du råkat ut för, dvs gnomes virtuella filsystem.

Jag antar att du kör Intrepid och då kan du prova att ta bort .gvfs-mappen i din hemkatalog och sen återskapa den. Det gör du på följande sätt:

Ta bort mappen .gvfs

Kod: Markera allt

cd
sudo umount .gvfs
rm -r .gvfs
Därefter återskapar du den genom att logga ut och in igen.
advyn

Inlägg av advyn »

mcNisse skrev:Du kan alltid titta i /var/log/messages för att få information om vad som händer.
Vad är det för filsystem?
Testa att montera i terminalen och se vad du får för meddelande.
Det står så här när jag försöker öppna hårddisken i nautilus efter att (ja rent tekniskt så monterar den även om den inte går att "nå" eller var man ska säga) ha monterat hårddisken:

Apr 21 14:13:08 daniel-desktop pulseaudio[3615]: last message repeated 13 times
Apr 21 14:13:13 daniel-desktop pulseaudio[3615]: sap.c: sendmsg() failed: Operationen inte tillåten
Apr 21 14:13:17 daniel-desktop kernel: [ 1167.502585] nautilus[5451]: segfault at b6da7fdc ip 00bfc760 sp b6da7fe0 error 6 in libgvfsdbus.so[be0000+24000]
Apr 21 14:13:18 daniel-desktop pulseaudio[3615]: sap.c: sendmsg() failed: Operationen inte tillåten
advyn

Inlägg av advyn »

Bowmore skrev:Troligen är det ett gvfs-problem du råkat ut för, dvs gnomes virtuella filsystem.

Jag antar att du kör Intrepid och då kan du prova att ta bort .gvfs-mappen i din hemkatalog och sen återskapa den. Det gör du på följande sätt:

Ta bort mappen .gvfs

cd
sudo umount .gvfs
rm -r .gvfs
Därefter återskapar du den genom att logga ut och in igen.
Nu har jag gjort den manövern men när jag loggat in igen och dubbelklickat på ikonen för hårddisken ifråga som fanns på skrivbordet så stänger bara den rutan sig direkt när den har öppnats och sen så försvann ändå allt från skrivbordet. Fler förslag?
advyn

Inlägg av advyn »

Nu har jag kommit fram till att det är hårddisken /media/sdg1 som det alltså är problem med (visste inte vilken mountpoint det var förut). Det är en NTFS hårddisk och nu har jag provat starta Vuze och tydligen så kan den skriva och läsa på hårddisken. Det är bara när jag ska utforska den och komma åt filer för användning som det är problem...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Aha! Ser att du ändrat utgåva till Karmic i profilen!

Från och med Karmic har man flyttat Nautilus gvfs-funktionalitet så prova detta

rm -r ~/.local/share/gvfs-metadata
advyn

Inlägg av advyn »

Tack så mycket! Nu går det att öppna mappen för hårddisken igen!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"