Multipla skärmar i Ubuntu

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
goopen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Multipla skärmar i Ubuntu

Inlägg av goopen »

(Detta med resevation för felpost. :))

Hejsan!
Nu vill jag engång för alla slå hål på denna nöten som gäckat mig i ett par månader. Från det att jag migrerade till Ubuntu från Windows så hade jag egentligen bara ett enda kvar
och det var att kunna nyttja mina tre skärmar plus min tv.

Det jag vill åstadkomma är att använda min 22" som 'primary' skärm. Där skall startmenyerna etc finnas, programmen skall normalt öppnas upp i detta fönster också. De 3 resterande skärmarna ska bara fungera som 'dump-zoner' dvs att man kan flytta över program dit osv. Ett brett workspace så att säga.

På följande vis:
[ 19" ] [ 22" ] [ 19" ] [ 32" ]

Vad jag förstått så är ATi inte det man bör satsa på i första hand om man vill ha mer advancerade setups. Men skadan redan skedd och jag har ej föravsikt att byta system framöver då jag hade fått köpa helt nytt system :(. Frågan lyder alltså hur ska jag bära mig åt för att åstadkomma detta? Jag har googlat men inte kommit fram till något direkt konkret, antar att jag är en av få med detta problem.
All vägledning är välkommen! Behöver ni mer information för att knäcka nöten så bara hojta! :)

[*]Nummer ett är iallafall att stänga av Crossfire så man kan nyttja alla skärmarna

Hårdvara
CPU: Intel Core 2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz
GFX: 2st Asus ATi Raderon 4850 i Crossfire
MEM: Corsair Dominator 4GB

Mjukvara
Release: 10.04 (lucid)
Kernel: Linux 2.6.32.21-generic-pae
DE: Gnome 2.30.0
WM: Compiz
Drivrutin: ati-driver-installer-10-3-x86.x86_64

Skärmarna
[ 19" ] [ 22" ] [ 19" ] [ 32" ]