Hej
Jag är nybörjare på ubuntu och har installerat ubunti 9.10 med wubi 3 ggr. Då jag skall installera NTP
får jag som svar: update manager E: Rad 55 i källistan har felformat (Absolut dist). E: Listan över källor
ktnde inte läsas. Jag försökte installera i terminalen, hände detta: Ett fel inträffade. E: Rad 54 i källistan
/etc/apt/.list.sources har fel format (Absolut dist) E: Källistan kunde inte läsas. Gå till förrådsdialogen
för att rätta till problemet. E: Cache->open failed, please report. E: Rad 45 i källistan har hamnat fel.
E: Kunde inte läsa listkatalogen. E är en tom dvd enhet. Jag får inget sppåkstöd heller, ock kan inte
skriva ut @, men det går i Windows. Jag har googlat runt men hittar inget om detta.
Tacksam för hjälp.
Kan inte installera NTP bl.a LÖST
Kan inte installera NTP bl.a LÖST
Senast redigerad av 1 tommybe1, redigerad totalt 20 gånger.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Kan inte installera NTP bl.a
Hej tommybe1 och mycket välkommen till ubuntu-se.org!!!
E: i det här fallet står för Error.
Du har fel i filen /etc/apt/sources.list på rad 45.
Du behöver vara root för att fixa till den filen, om du kan lista ut vad som är fel själv tryker du alt-f2 och skriver
Annars postar du din fil här och nägon kommer säkert att berätta vad du ska göra.
@ kan det vara så att du använder ctrl alt 2 för att skriva? Testa Alt-Gr 2 istället.
E: i det här fallet står för Error.
Du har fel i filen /etc/apt/sources.list på rad 45.
Du behöver vara root för att fixa till den filen, om du kan lista ut vad som är fel själv tryker du alt-f2 och skriver
Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
@ kan det vara så att du använder ctrl alt 2 för att skriva? Testa Alt-Gr 2 istället.
Tack fòr svaret mcNisse.Det mèste vara nègot annat fel. Jag har inte root, och nu kommer jag inte in pè pakethanteraren. Jag kan inte skriva è,à ò. Jag avinstallerar och fòrsòker installera 9.04 istàllet.
- mcNisse