Hej
Jag är nybörjare på ubuntu och har installerat ubunti 9.10 med wubi 3 ggr. Då jag skall installera NTP
får jag som svar: update manager E: Rad 55 i källistan har felformat (Absolut dist). E: Listan över källor
ktnde inte läsas. Jag försökte installera i terminalen, hände detta: Ett fel inträffade. E: Rad 54 i källistan
/etc/apt/.list.sources har fel format (Absolut dist) E: Källistan kunde inte läsas. Gå till förrådsdialogen
för att rätta till problemet. E: Cache->open failed, please report. E: Rad 45 i källistan har hamnat fel.
E: Kunde inte läsa listkatalogen. E är en tom dvd enhet. Jag får inget sppåkstöd heller, ock kan inte
skriva ut @, men det går i Windows. Jag har googlat runt men hittar inget om detta.
Tacksam för hjälp.
Kan inte installera NTP bl.a LÖST
Kan inte installera NTP bl.a LÖST
Senast redigerad av 1 tommybe1, redigerad totalt 20 gånger.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Kan inte installera NTP bl.a
Hej tommybe1 och mycket välkommen till ubuntu-se.org!!!
E: i det här fallet står för Error.
Du har fel i filen /etc/apt/sources.list på rad 45.
Du behöver vara root för att fixa till den filen, om du kan lista ut vad som är fel själv tryker du alt-f2 och skriver
Annars postar du din fil här och nägon kommer säkert att berätta vad du ska göra.
@ kan det vara så att du använder ctrl alt 2 för att skriva? Testa Alt-Gr 2 istället.
E: i det här fallet står för Error.
Du har fel i filen /etc/apt/sources.list på rad 45.
Du behöver vara root för att fixa till den filen, om du kan lista ut vad som är fel själv tryker du alt-f2 och skriver
Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
@ kan det vara så att du använder ctrl alt 2 för att skriva? Testa Alt-Gr 2 istället.
Tack fòr svaret mcNisse.Det mèste vara nègot annat fel. Jag har inte root, och nu kommer jag inte in pè pakethanteraren. Jag kan inte skriva è,à ò. Jag avinstallerar och fòrsòker installera 9.04 istàllet.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hoppas att nyinstallationen ger dig en trevligare erfarenhet av Linux... det gör jag verkligen.
Angående root access, så får alltid den användare som skapas under installationen root behörighet via sudo, gksudo (eller om du väljer den "rätta" vägen, kdesu(kubuntu, chakra, arch (med kde) ...))...
Utanför ämnet: Den rätta vägen är olika för olika människor...
Angående root access, så får alltid den användare som skapas under installationen root behörighet via sudo, gksudo (eller om du väljer den "rätta" vägen, kdesu(kubuntu, chakra, arch (med kde) ...))...
Utanför ämnet: Den rätta vägen är olika för olika människor...
Vore jag du skulle jag satsa på en riktig installation med grub som starthanterare där du kan starta både Windows eller Ubuntu, skriv vad du har för dator typ märke, modell, grafikort, nätverkskort, och storlek på hårddisk.tommybe1 skrev:Tack fòr svaret mcNisse.Det mèste vara nègot annat fel. Jag har inte root, och nu kommer jag inte in pè pakethanteraren. Jag kan inte skriva è,à ò. Jag avinstallerar och fòrsòker installera 9.04 istàllet.
Re: Kan inte installera NTP bl.a löst
Tack för alla svar!
Det är löst nu.
Troligtvis hade jag missat att godkänna licensen för restricted extras.
Jag skall satsa på en riktig installation när jag har köpt en större hårddisk.
Det går ju bra att lära sig ubuntu på detta vis. Det enda jag saknar från Windows
är dreamweaver, men det behövs ju inte om jag kör med joomla.
Det är löst nu.
Troligtvis hade jag missat att godkänna licensen för restricted extras.
Jag skall satsa på en riktig installation när jag har köpt en större hårddisk.
Det går ju bra att lära sig ubuntu på detta vis. Det enda jag saknar från Windows
är dreamweaver, men det behövs ju inte om jag kör med joomla.