Tjo!
Min dator vägrar boota. Något blev fel när senaste updateringarna lades på. Troligtvis när grub2 updaterades.
Visst kan man med hjälp av en live skiva boota datorn och sen komma åt operativet som ligger på hårddisken. Men hur?
Det borde räcka med att komma åt paket hanteraren och plocka bort de senaste updateringarna.
Jag har sökt lite men inte hittat. Men genom att montera /proc o lite mer o göra chroot borde det väl gå?
Någon som har lite utförligare instruktioner?
mvh
Anders
Ps. Detta borde väl vara rätt forum?
Rädda system mvh live skiva
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- Konservburk
Re: Rädda system mvh live skiva
Det ska gå alldeles utmärkt.skaggapa skrev:Men genom att montera /proc o lite mer o göra chroot borde det väl gå?
Så vad vill du veta? Jag har ingen lust att gå igenom saker du redan vet i onödan.skaggapa skrev:Någon som har lite utförligare instruktioner?
Vad behöver monteras?
/proc antar jag men vad mer?
om man antar att jag montera allt i en mapp som heter /test och partitionen med linux är /dev/sda1
hur gör jag med chroot? Jag kan inget om chroot, det är mest att jag snappat upp att det är rätt verktyg här.
och hur kommer jag ur chrooten?
För efter chrooten så har jag väl en terminal i min "riktiga" installation?
mvh
Anders
därifrån borde jag kunna lösa det med pakethanteraren..
om man antar att jag montera allt i en mapp som heter /test och partitionen med linux är /dev/sda1
hur gör jag med chroot? Jag kan inget om chroot, det är mest att jag snappat upp att det är rätt verktyg här.
och hur kommer jag ur chrooten?
För efter chrooten så har jag väl en terminal i min "riktiga" installation?
mvh
Anders
därifrån borde jag kunna lösa det med pakethanteraren..
- Konservburk
Det beror help på vad du vill kunna göra. Vissa saker går till och med utan /proc medan annat kräver även /sys och kanske också en del grejer i /dev för att fungera.skaggapa skrev:Vad behöver monteras?
Typ så här om du vill vara på den säkra sidan:skaggapa skrev:om man antar att jag montera allt i en mapp som heter /test och partitionen med linux är /dev/sda1
Kod: Markera allt
sudo mkdir -p /test
sudo mount /dev/sda1 /test
sudo mkdir -p /test/proc
sudo mount -tproc none /test/proc
sudo mkdir -p /test/sys
sudo mount -tsysfs none /test/sys
sudo mkdir -p /test/dev/pts
sudo mount -tdevpts none /test/dev/pts
sudo mkdir -p /test/dev
sudo mount -B /dev /test/dev
skaggapa skrev:hur gör jag med chroot? Jag kan inget om chroot, det är mest att jag snappat upp att det är rätt verktyg här.
sudo chroot /test /bin/bash -l
Kör exit eller tryck ctrl-d.skaggapa skrev:och hur kommer jag ur chrooten?
Så när som på att du inte kör med din riktiga kärna.skaggapa skrev:För efter chrooten så har jag väl en terminal i min "riktiga" installation?
Ja.skaggapa skrev:därifrån borde jag kunna lösa det med pakethanteraren..
Strålande.. tack.