Var får man tag på PPD-filer?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Var får man tag på PPD-filer?
Har nu kommit över en Dell V305-skrivare billigt. Tyvärr finns det ingen Linuxdrivrutin till denna skrivare, varken öppen eller proprietär från Dell. Jag har googlat en stund och kommit fram till att det är en ommärkt Lexmark X4650, men det hjälper inte mycket för det finns inga drivrutiner till den heller. Men det ska tydligen gå att installera en skrivare med hjälp av en sk. PPD-fil, var får jag tag på såna? Ringa Dell?
Re: Var får man tag på PPD-filer?
googlade... > http://www.google.com/search?hl=en&clie ... x&gs_rfai=
fick 14000 länkar.
Min slutsats är att din skrivare borde fungera med Linux...
Inga garantier...
fick 14000 länkar.
Min slutsats är att din skrivare borde fungera med Linux...
Inga garantier...

Jamen läs vart länkarna går också...
Första träffen:
Första träffen:
Folk frågar förstås var man hittar drivrutiner till Ubuntu när det inte funkar. Om bara några timmar kanske till och med den här tråden hamnar i googles lista om sökorden bedöms tillräckligt relevanta[ubuntu] Dell V305 Printer - Ubuntu Forums
- 9:21am
4 posts - 3 authors - Last post: 17 Jun 2009
[ubuntu] Dell V305 Printer Absolute Beginner Talk. ... people here got this printer) that it is strange that Dell doesnt make a linux driver ...
ubuntuforums.org › ... › Absolute Beginner Talk - Cached - Similar
Är det en nätverksskrivare?
Dvs med ett eget IP-nummer.
Dvs med ett eget IP-nummer.
Nej USB-ansluten. Finns en variant med trådlöst nätverk också men den heter V305W
OKm!rage skrev:Nej USB-ansluten. Finns en variant med trådlöst nätverk också men den heter V305W
Det var att jag såg en länk med varianten nätverksskrivare... därav frågan.
Men om det inte är en så kallad Windows-skrivare så måste den gå att få igång i Linux.
(Windows-skrivare är sådana skrivare som inte är självständiga utan överlåter en del av jobbet till din Windowsdator.)
Det finns drivrutiner till Mac så då är det nog inte en sådan?
EDIT: det finns det inte alls det, men till Lexmark X4650 finns det till Mac
EDIT 2: från länk:
EDIT: det finns det inte alls det, men till Lexmark X4650 finns det till Mac
EDIT 2: från länk:
Nåt som kan tillämpas på Linux kanske?You can use an FX DocuPrint C525 A-AP v2.0 driver to get your dell printer working. Then modify the CUPS pages for the printer options to pull from the tray not the single feed like default. To modify your CUPS you need to type in a web browser localhost:631 and that should take you to the cups page to modify the printer. It has worked well with the macs I support and it has also worked well with networked printers. Just modify your CUPS settings to fit your needs.Originally Posted by prkoch View Post
Possible solutions:
(1) Some printer functionality for otherwise unsupported Dell printers is available using the Generic Postscript driver.
(2) If you have the documentation for the Dell printer, check to see whether it can emulate any other printers for which you might find drivers.
(3) You might also try searching for drivers among the list of supported printers at http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3.
Hope this helps. You can find the driver on apples support.apple.com and search for the driver or if you have Snow Leopard it is on the DVD under the print drivers.
Best luck.
Alternativet är att koppla skrivaren till en Windowsdator och dela ut via nätverket.
Jag tar för givet att du kollat med dmesg när du kopplat in skrivaren, om den känns igen av Linux...
Jag tar för givet att du kollat med dmesg när du kopplat in skrivaren, om den känns igen av Linux...
Japp, och det där programmet som hanterar skrivare i Ubuntu poppar upp och försöker installera skrivaren. Men det går inte, för det finns ingen drivrutin. Då måste man antingen ange skrivare manuellt i en lista (där den inte finns med), söka efter drivrutin (hittar inget) eller ange PPD-fil att installera från
Jag ger upp angående din skrivare. 
Försökte iallafall komma med några tips...
Jag har själv goda erfarenheter av att diskutera problem med någon, helt plötsligt kommer man fram till en lösning.
Nu måste jag med det snaraste köra igång min gamla Äppleskrivare från 1994.
Det är en nätverkskrivare och laserskrivare.
Laserskrivare är bra, de kan stå stiila ett år utan att användas.
När man kör igång igen den så fungerar den, det är inget som torkat...

Försökte iallafall komma med några tips...
Jag har själv goda erfarenheter av att diskutera problem med någon, helt plötsligt kommer man fram till en lösning.
Nu måste jag med det snaraste köra igång min gamla Äppleskrivare från 1994.
Det är en nätverkskrivare och laserskrivare.
Laserskrivare är bra, de kan stå stiila ett år utan att användas.
När man kör igång igen den så fungerar den, det är inget som torkat...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag hittade en länk till något som tycks vara en drivare för ubuntu http://support.lexmark.com/index?page=a ... 1213643931
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Testat den, men programmet krashar under installationen. När jag ska välja vilken skrivare att installera får jag meddelandet "Kunde inte ansluta till, " eller nåt sånt.