8.04 till 10.04 och lite till.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bastrumma
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

8.04 till 10.04 och lite till.

Inlägg av bastrumma »

Jag har kört min första månad med Ubuntu nu och trivs alldeles utmärkt. 8.04 blev det då och jag är sugen på att uppdatera nu när 10.04 kommer, men först har jag lite frågor.

- Vad exakt är skillnaden på LTS och andra versioner? Long time support säger mig inte mycket i ett operativsystem där man fixar i princip allt själv. Jag antar att jag har fel, så rätta mig gärna.

- Jag har läst mig till att det bästa sättet troligtvis är att göra en komplett ominstallation så min fråga är då om det finns något sätt att se vad man har för grejer (med grejer menar jag paket och sånt - och eftersom jag ännu inte riktigt förstått hur hela paketsystemet fungerar så vet jag inte om det är rätt det heller) som man har och vilka man bör spara. Jag har inte plockat ner mer än några få program som inte finns i Synaptic, men t.ex. addons från Firefox och dylikt hade varit sjukt smidigt att spara. Hur gör man detta? Och om det finns sätt att spara andra inställningar och program så hade det ju också varit smidigt.

- Jag har läst boken "Upptäck Ubuntu 8.04", och det var ju ganska basic. Med tanke på hur mycket man kunde i Windows efter att ha kört det hela livet så känner jag mig svagt handikappad i Ubuntu. Allting fungerar grymt mycket smidigare och jag har lärt mig mycket på att försöka, men det känns som att man lättare kör vilse i Linux än i Windows. Finns det någon bok eller riktigt utförlig artikel som beskriver hur Ubuntu/Linux är uppbyggt? Helst på svenska.

Ja, det är det jag kommer på nu. Jag antar att det är ganska lätta frågor, men likväl så är det ju trevligt att få svar på dem.
Senast redigerad av 1 bastrumma, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 8.04 till 10.04 och lite till.

Inlägg av mcNisse »

bastrumma skrev:- Vad exakt är skillnaden på LTS och andra versioner? Long time support säger mig inte mycket i ett operativsystem där man fixar i princip allt själv. Jag antar att jag har fel, så rätta mig gärna.
Skillnaden är att du kan köra en LTS mycket länge tid och få säkerhets uppdateringar. En vanlig version kan stöds bara 18 månader, sedan är får du inga fler uppgraderingar. Tror att in LTS desktop stöds 36 månader och en server i 5 år. Rätta mig om jag har fel.
bastrumma skrev:- Jag har läst mig till att det bästa sättet troligtvis är att göra en komplett ominstallation så min fråga är då om det finns något sätt att se vad man har för grejer (med grejer menar jag paket och sånt - och eftersom jag ännu inte riktigt förstått hur hela paketsystemet fungerar så vet jag inte om det är rätt det heller) som man har och vilka man bör spara. Jag har inte plockat ner mer än några få program som inte finns i Synaptic, men t.ex. addons från Firefox och dylikt hade varit sjukt smidigt att spara. Hur gör man detta? Och om det finns sätt att spara andra inställningar och program så hade det ju också varit smidigt.
Det är bara att se till att du har en separat home partition. Så sparas iaf firefox tilläggen.
Efter en ominstallation så lägger du bara på de paket som du saknar sedan tidigare, alt efter som du märker att det saknas.

Jag har inte märkt att det skulle vara någon fördel med en ominstallation, men det är mina erfarenheter och du har läst andras... ;)
bastrumma skrev:- Jag har läst boken "Upptäck Ubuntu 8.04", och det var ju ganska basic. Med tanke på hur mycket man kunde i Windows efter att ha kört det hela livet så känner jag mig svagt handikappad i Ubuntu. Allting fungerar grymt mycket smidigare och jag har lärt mig mycket på att försöka, men det känns som att man lättare kör vilse i Linux än i Windows. Finns det någon bok eller riktigt utförlig artikel som beskriver hur Ubuntu/Linux är uppbyggt? Helst på svenska.
Vet inte vad det finns... Jag tror det bästa sättet att lära sig är att fråga.
bastrumma

Inlägg av bastrumma »

Det är bara att se till att du har en separat home partition. Så sparas iaf firefox tilläggen.
Efter en ominstallation så lägger du bara på de paket som du saknar sedan tidigare, alt efter som du märker att det saknas.
Hur gör man detta? Kan man bara slänga över home till en ny partition eller hur funkar det?

EDIT: Jag hittade denna http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Jag har inte märkt att det skulle vara någon fördel med en ominstallation, men det är mina erfarenheter och du har läst andras... ;)
Jag har läst att det ofta krånglar, men jag har som sagt inte prövat själv. Fast i och för sig - om jag har hela min home-mapp någon annanstans så borde ju inte något vettigt försvinna. Får testa när det är dags.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu vet jag inte hur det är att uppgradera mellan två LTS-versioner, men min erfarenhet är att det ofta fungerar mycket bra att uppgradera, vår ena dator har jag uppgraderat from ver 7.10 till ver 9.04, men till 9.10 valde jag att installera om eftersom jag ville ha ett annat filsystem.

Viktigt är att man inför uppgraderingen bockar av alla tredjepartsförråd. Min gissning är att många problem vid uppgradering är att man har mycket som är installerat från tredjepart och/eller som man installerat på annat sätt än via förråden.

/home på egen partition är verkligen suveränt, även om man inte skulle vilja ha kvar alla inställningar från program sen tidigare, så kan man lätt ordna det genom att skapa en ny användare och kopiera över det man vill från den gamla. Alla inställningar för program och alla dokument sparas ju på /home.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jag brukar alltid göra en helt ny installation för det blir oftast en massa skräp som man vill slippa. Kolla vad du vill ha kvar och se om du kan spara det på ett usbminne eller en skiva, du kan till exempel spara firefox inställningar i din hemmamapp för att sen kopiera in den på den nya hemmamappen.Om du har gott om utrymme så gör som jag att en homepartion och en partion som lager det är onödigt med en stor partion på över 200 gb som home det är bättre att delad den jag har en homepartion som är cirka 100 gb och sen ett lager på 250 gb där kan jag lägga allt som jag vill ha kvar när jag ska installera om.
bastrumma

Inlägg av bastrumma »

norhager skrev:Jag brukar alltid göra en helt ny installation för det blir oftast en massa skräp som man vill slippa. Kolla vad du vill ha kvar och se om du kan spara det på ett usbminne eller en skiva, du kan till exempel spara firefox inställningar i din hemmamapp för att sen kopiera in den på den nya hemmamappen.Om du har gott om utrymme så gör som jag att en homepartion och en partion som lager det är onödigt med en stor partion på över 200 gb som home det är bättre att delad den jag har en homepartion som är cirka 100 gb och sen ett lager på 250 gb där kan jag lägga allt som jag vill ha kvar när jag ska installera om.
Det låter sjukt praktiskt med en egen Home-partition, men på denna datorn har jag bara en 150 GB hårddisk. Hur mycket plats skulle man behöva ha kvar till det som inte är Home (vad heter det?)?

Jag har en större stationär med hur mycket plats som helst - där tänkte jag dela en 320 HD på fyra. Windows / Ubuntu / Ubuntu-Home / En delad Ubuntu-Windows-mapp. Låter det rimligt?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Det låter sjukt praktiskt med en egen Home-partition, men på denna datorn har jag bara en 150 GB hårddisk. Hur mycket plats skulle man behöva ha kvar till det som inte är Home (vad heter det?)?

Det är klart 150 GB är inte mycket idag, du får räkna med mellan 15GB och 20 GB till systemet den här / och sen cirka 1,5 GB till växlingsfilen kom ihåg att har du en bärbar ska du ha lite större växlingfil.Jag då har du drygt 100 GB kvar och helt beroende på vad du använder datorn till men jag tycker att de filer jag för tillfället hållet på med ska rymmas på min /home och de som jag typ spelar musik och film med kan ligga på mitt /lager. Det är bra om man har det mesta på sitt lager så är de kvar om man nu skulle kvadda sin Ubuntuinstallation helt och måste installera om.
bastrumma

Inlägg av bastrumma »

norhager skrev: Det är klart 150 GB är inte mycket idag, du får räkna med mellan 15GB och 20 GB till systemet den här / och sen cirka 1,5 GB till växlingsfilen kom ihåg att har du en bärbar ska du ha lite större växlingfil.Jag då har du drygt 100 GB kvar och helt beroende på vad du använder datorn till men jag tycker att de filer jag för tillfället hållet på med ska rymmas på min /home och de som jag typ spelar musik och film med kan ligga på mitt /lager. Det är bra om man har det mesta på sitt lager så är de kvar om man nu skulle kvadda sin Ubuntuinstallation helt och måste installera om.

Låter väldigt rimligt. Jo, jag sitter på en Aspire One netbook och jag använder den mycket, men jag behöver inte så mycket plats då jag ju även har den stationära datorn. Så jag slänger på stort till systemet och lägger 25 GB till / och 5 GB till växlingsfilen. Så då blir det 120 GB kvar som jag delar rakt av mellan /home och /lagring.

Låter det rimligt? Jag kommer inte att göra något av det här förrän 10.04 kommer så om någon annan har något att invända innan dess så var snäll och gör så.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag delar inte mellan /home och /lagring, men om du ska göra det så behöver knappast /home vara så stor. Om jag tar bort alla stora dokumentmappar (bilder musik video mm) från min /home så är den 5,5 GB, så 10GB borde räcka till /home, resten till /lagring.

Jag har ingen särskild /lagring, utan allt på min /home och när jag skapar en ny användare så länkar jag till Musik, Dokument osv istället. Vilket man föredrar där är en ren smaksak. Om jag vill ha installationen ren från tidigare inställningar så skapar jag en ny användare vid nyinstallationen och sen kopierar/flyttar jag över det jag vill ha kvar från den gamla användaren.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

vulfgar skrev:Jag delar inte mellan /home och /lagring, men om du ska göra det så behöver knappast /home vara så stor. Om jag tar bort alla stora dokumentmappar (bilder musik video mm) från min /home så är den 5,5 GB, så 10GB borde räcka till /home, resten till /lagring.

Jag har ingen särskild /lagring, utan allt på min /home och när jag skapar en ny användare så länkar jag till Musik, Dokument osv istället. Vilket man föredrar där är en ren smaksak. Om jag vill ha installationen ren från tidigare inställningar så skapar jag en ny användare vid nyinstallationen och sen kopierar/flyttar jag över det jag vill ha kvar från den gamla användaren.
Det är klart du kanske har något annat system för säkerhetskopiering men jag har bara datorn och mitt lager är så stort att det inte ryms på en dvdskiva och någon usbhårddisk har jag inte haft råd att köpa.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"