Länkkablar i Ubuntu

Hjälp med installation och användning av program
mhenriday
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Länkkablar i Ubuntu

Inlägg av mhenriday »

Vid överföring av filer från en burk till en annan kan länkkablar av typ Deltaco USB länkkabel, LINK3 eller LINK4 vara väldigt bekväma att använda - koppla ihop de två maskinerna och sedan är det bara att dra och släpp. Men givetvis står det att det funkar för olika Windows och, ifallet med LINK4, Mac OS - alltså, inte ett ord om Linux. När jag försöker köra kabeln mellan mina Ubuntu burkar får jag ett »Blocked : wine start/unix« meddelande, där det står följande :
The file '/media/EasySuite/EasySuite.exe' is not marked as executable.If this was downloaded or copied form [sic !] an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit.
Förslag till hur jag kan ge denna .exe-fil de rätta tillstånden så att jag kan använda kabeln för att överföra filerna mellan burkarna ?...

Henri
m!rage

Re: Länkkablar i Ubuntu

Inlägg av m!rage »

Tror det är fel väg att gå, att köra det medskickade windowsprogrammet i wine. Jag antar att det inte är så enkelt att kabeln helt enkelt identifieras som ett nätverkskort? Om ingen aktivitet visas när du kopplar in den, kör dmesg | tail och lsusb i en terminal med kabeln inkopplad för att få info. Posta i ett inlägg här.

För att svara på din fråga om att göra filer körbara: högerklicka på filen, öppna egenskaper, rättigheter och kryssa i tillåt att filen körs som ett program.
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Tack för svar, m!rage ! Här är resultaten (på huvuddatorn) :
[13968.092414] scsi8 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
[13968.092585] usb-storage: device found at 5
[13968.092586] usb-storage: waiting for device to settle before scanning
[13973.090292] usb-storage: device scan complete
[13973.093490] scsi 8:0:0:0: CD-ROM Jargy EasySuite 1.30 PQ: 0 ANSI: 2
[13973.101215] sr1: scsi3-mmc drive: 126x/126x writer cd/rw xa/form2 tray
[13973.101376] sr 8:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr1
[13973.101454] sr 8:0:0:0: Attached scsi generic sg7 type 5
[13976.126984] ISO 9660 Extensions: Microsoft Joliet Level 3
[13976.134988] ISOFS: changing to secondary root
resp
Bus 002 Device 003: ID 15ca:00c3 Textech International Ltd. Mini Optical Mouse
Bus 002 Device 002: ID 058f:9360 Alcor Micro Corp. 8-in-1 Media Card Reader
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 005: ID 0ea0:2108 Ours Technology, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Mitt försök att göra EasySuite.exe på det sätt Du beskrev var inte så värst lyckat, utan jag fick följande meddelande :
Rättigheterna kunde inte ändras.

Tyvärr, kunde inte ändra rättigheterna på 'EasySuite.exe' ;
Fel vid inställning av rättigheter : Filsystemet endast läsbart
Flera förslag ?...

Henri
m!rage

Inlägg av m!rage »

Körde du dmesg direkt efter inkoppling?
Rättigheterna kunde inte ändras.

Tyvärr, kunde inte ändra rättigheterna på 'EasySuite.exe' ;
Fel vid inställning av rättigheter : Filsystemet endast läsbart
Ligger det på cd?

Alltså, jag har ingen aning om hur sladden borde bete sig. Hur använder man den i Windows?
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

m!rage skrev:Körde du dmesg direkt efter inkoppling?
»Direkt« är lite överdrivet, men inom ett par minuter efter jag kopplade ihop datorerna.
Ligger det på cd?
Det finns en (mycket liten) CD som följer med kabelpaketet, men den används inte när man kopplar ihop två relativt moderna Windows-burkar. CD:n innehåller en handbok på 8 språk, en fil för ändringarna i språk för Mac, och en installationsdrivrutin för Windows 98.
Alltså, jag har ingen aning om hur sladden borde bete sig. Hur använder man den i Windows?
Såsom jag minns, efter man kopplat ihop två påslagna burkar visas en vågrätt-delad skärm med en list över filer och mappar från respektiv dator. Man kan sedan använda den sedvanliga dra-och-släpp tekniken för att flytta dessa från den ena datorn till den andra. Har använt kabeln för att hjälpa pensionärer som köpte nya burkar att flytta dokument, bilder, osv från den gamla maskinen till den nya. Det vore högst värdefullt att kunna använda detta lilla verktyg för att på ett liknande sätt överföra filer och mappar mellan två Linux-burkar....

Henri
m!rage

Inlägg av m!rage »

Låter som någon speciallösning av tillverkaren. Kanske inte går att fixa i Ubuntu. En snabb googling gav inte mycket till resultat. Du kan ju alltid ringa Deltaco och irritera dem lite :P
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

m!rage skrev:... Du kan ju alltid ringa Deltaco och irritera dem lite :P
Nåja, jag tvivlar på att jag skulle få något vettigt svar av vännerna på Deltaco. Samtidigt kan jag inte låta bli att tror att det borde gå a få den att funka i Ubuntu om det funkar i en 'Nix-epigon som Mac OS X. Och varför kan man inte köra den i Wine ?...

Henri
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

mhenriday skrev:Vid överföring av filer från en burk till en annan kan länkkablar av typ Deltaco USB länkkabel, LINK3 eller LINK4 vara väldigt bekväma att använda - koppla ihop de två maskinerna och sedan är det bara att dra och släpp. Men givetvis står det att det funkar för olika Windows och, ifallet med LINK4, Mac OS - alltså, inte ett ord om Linux. När jag försöker köra kabeln mellan mina Ubuntu burkar får jag ett »Blocked : wine start/unix« meddelande, där det står följande :
The file '/media/EasySuite/EasySuite.exe' is not marked as executable.If this was downloaded or copied form [sic !] an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit.
Förslag till hur jag kan ge denna .exe-fil de rätta tillstånden så att jag kan använda kabeln för att överföra filerna mellan burkarna ?...

Henri
Verkar som du försöker köra filen direkt kan du inte bara hämta den först prova att högerklicka/kopiera/klistra in.Om det är NTFS kan du ju prova konfigurationsverktyget för NTFS så mountas det kanske automatiskt
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Ja hur gick det då kunde du använda kabeln till att flytta filerna eller vad.
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

mrfab skrev:...
Verkar som du försöker köra filen direkt kan du inte bara hämta den först prova att högerklicka/kopiera/klistra in.Om det är NTFS kan du ju prova konfigurationsverktyget för NTFS så mountas det kanske automatiskt
Nej, mrfab, det som händer när jag använder kabeln för att koppla ihop burkarna är att programmet hämtas automatiskt och kan hittas under namnet »Easy Suite« i filbläddaren. Men när jag försöker köra det eller ge det de nödvändiga tillstånden visas de felmeddelande som jag beskrivit ovan. Om någon är intresserad skulle jag kunna ta några skärmbilder, skicka dem till mitt Picasa-webbalbum och länka till dem här....

Henri
Skriv svar

Återgå till "Program"