Kontrollera fläkten

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kontrollera fläkten

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Köpte nyligen en Compaq Mini 110. Installerade ”vanliga” Ubuntu 9.10 (inte UNR), läs mer om denna modell här om du vill: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 17#p383417

Hur som helst, fläkten går hela tiden, trots att temperaturen ligger mellan 47-51 grader. Jag försökte, med hjälp av dmz att få till en fungerande ACPI-kontroll på det hela igår, dock utan framgång. Söker ett enkelt hack, eller ett bra program, för att ställa in när fläkten ska gå igång (tänkte mig runt 60 grader nånstans). Har testat med ”lm sensors” utan någon större framgång. Det går heller inte att ställa in detta i BIOS.

Ett minor problem, men vore kul att fixa. Tack.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Kontrollera fläkten

Inlägg av Ulsak »

eerrr, compaq har varit ett riktigt skitmärke tidigare. fläkten får alltså felinformation. Kanske det går att göra ett fulhack genom ge den falsk information om temperaturen mjukvarumässigt?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Ska tilläggas att fläkten lät lika mycket under de cirka fem minuter jag bootade upp den i XP.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ulsak skrev:eerrr, compaq har varit ett riktigt skitmärke tidigare. fläkten får alltså felinformation. Kanske det går att göra ett fulhack genom ge den falsk information om temperaturen mjukvarumässigt?
Enligt hans /proc så går det bara att stänga av fläkten. Thats it.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hmm... på min ”riktiga” dator (HP NC2400) har jag inte ACPI installerat. Men den är som sagt helt tyst, fläkten går i stort sett aldrig igång, den blir heller inte särskilt varm.

Beror det - enkelt uttryckt - på att den helt enkelt är ”bättre”? Den känns ju onekligen mer som en riktig dator (inte bara plast!).

SK
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"