Volymkontroll..? [LÖST]

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Volymkontroll..? [LÖST]

Inlägg av farmfield »

Fattar inte varför jag inte har ngn volymkontroll i infofältet i Lucid... Nån som vet hur jag fixar det?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Volymkontroll..?

Inlägg av ZX Spectrum »

Inte jag heller. Letat efter den.
Dessutom saknar jag ikonen som visar att det finns nya uppdateringar att installera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Lägg till gnome-volume-control-applet i uppstartsprogram. Funkade för mig.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

corneliusbrother skrev:Lägg till gnome-volume-control-applet i uppstartsprogram. Funkade för mig.
Jo, jag löste det så också, men då får man gamla volymkontrollen... Sedan tror jag iof gamla är bättre, hehe, man kan hover/skrolla ljudet upp/ner med den, men surt ändå att den 'riktiga' inte dyker upp... Udda...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har ni applet Panelprogrammet indikator i panelen, det med kuvertet? Om inte så lägg till den.
Dyker inte ljudikonen upp där så sätt upp en gästsession och se om det är samma problem där.

Om ljudikonen inte dyker upp där heller, kolla om paketet indicator-sound är installerat. Om inte, installera det. Är det installerat så prova att installera om det.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

farmfield skrev:
corneliusbrother skrev:Lägg till gnome-volume-control-applet i uppstartsprogram. Funkade för mig.
Jo, jag löste det så också, men då får man gamla volymkontrollen... Sedan tror jag iof gamla är bättre, hehe, man kan hover/skrolla ljudet upp/ner med den, men surt ändå att den 'riktiga' inte dyker upp... Udda...
Jag fick den nya när jag körde Beta2 i virtuell maskin men jag hatade den just pga. det du beskriver här att man kunde hover/scrolla upp/ner. Sjukt smidigt.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:Har ni applet Panelprogrammet indikator i panelen, det med kuvertet? Om inte så lägg till den.
Dyker inte ljudikonen upp där så sätt upp en gästsession och se om det är samma problem där.

Om ljudikonen inte dyker upp där heller, kolla om paketet indicator-sound är installerat. Om inte, installera det. Är det installerat så prova att installera om det.
Mmm, dom har av ngn anledning splittat upp dom alltså... Men kör indikator-applet nu, bara bra med funktionerna för chat o.s.v. ändå.

Jättetack Bowmore! :D
Bowmore

Re: Volymkontroll..? [LÖST]

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Mmm, dom har av ngn anledning splittat upp dom alltså... Men kör indikator-applet nu, bara bra med funktionerna för chat o.s.v. ändå.
Hmm, samlat ihop dem menar du väl ::)
Meningen, tror jag, är att även nm-appleten ska dit men det verkar inte bli så i Lucid.

Vill man inte ha kuvertet med de funktionerna i panelprogrammet indikator så avinstallerar man bara paketet indicator-messages.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Mmm, dom har av ngn anledning splittat upp dom alltså... Men kör indikator-applet nu, bara bra med funktionerna för chat o.s.v. ändå.
Hmm, samlat ihop dem menar du väl ::)
Meningen, tror jag, är att även nm-appleten ska dit men det verkar inte bli så i Lucid.

Vill man inte ha kuvertet med de funktionerna i panelprogrammet indikator så avinstallerar man bara paketet indicator-messages.
Volymkontrollen var ju separat innan ja, så du har rätt. Men efter att ha pillat och flyttat runt saker lite har jag nu löst en mkt tillfredställande layout med chat, mail o.s.v. väldigt lättillgängligt.

"Strulet" i mitt fall berodde nog främst på att jag ju uppgraderat och hade en massa gamla inställningar i panelen som inte riktigt hängde med över till Lucid, men fick koll på det och istället öppnades en massa möjligheter... Najs! Det går helt enkelt att göra Lucid dj-igt användarvänligt... ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Dessutom saknar jag ikonen som visar att det finns nya uppdateringar att installera.
Om du inte redan kommit på det så bocka av auto_launch

Kod: Markera allt

gconf-editor /apps/update-notifier/auto_launch
och ändra regular_auto_launch_interval från 7 till 1 dag om du vill ha blänkaren dagligen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...

Kanon, nu slipper jag det irriterande kuvertet som bara tar plats. Du är en guldgruva av tips, Bowmore! :D

Edit: fixade citat-taggen som blivit fel /vulfgar
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 13 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
ZX Spectrum skrev:Dessutom saknar jag ikonen som visar att det finns nya uppdateringar att installera.
Om du inte redan kommit på det så bocka av auto_launch

Kod: Markera allt

gconf-editor /apps/update-notifier/auto_launch
och ändra regular_auto_launch_interval från 7 till 1 dag om du vill ha blänkaren dagligen.
Bocka i menar du väl?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Bocka i menar du väl?
Nix, bocka av.

Om du bockar i den som kommer update-manager att "launchas" som minimerad.
Avbockad så får du en blänkare i notifieringsfältet (stjärnan), så bara att välja hur du vill ha det ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Bocka i menar du väl?
Nix, bocka av.

Om du bockar i den som kommer update-manager att "launchas" som minimerad.
Avbockad så får du en blänkare i notifieringsfältet (stjärnan), så bara att välja hur du vill ha det ;)
Udda värre, hehe... Man varför inte göra det ologiskt, alltid förvirrar det nån stackars TeamLeader - och sånt är ju kul... ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Udda värre, hehe... Man varför inte göra det ologiskt, alltid förvirrar det nån stackars TeamLeader - och sånt är ju kul... ;)
Jo, det är en del som är ologiskt och historien bakom detta är att man vill få bort notifieringarna i notifieringsfältet i panelen. Det vart protester på launchpad och gjordes då konfigurerbart. Personligen tycker jag att auto_launch med minimerat update-manager fönster är en dålig lösning och förstår egentligen inte varför det blev så och dessutom som standard :P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:..
Kanon, nu slipper jag det irriterande kuvertet som bara tar plats. Du är en guldgruva av tips, Bowmore! :D
Undrar om det är samma "kuvert" som finns i Kubuntu?
Jag har sett det sedan länge men inte brytt mej om att utforska vad det egentligen gör för nytta.
Men som vulfgar säger så tar det onödig plats.

Edit:
Loggade in Kubuntu Lucid alldeles nyss och där är "kuvertet" borta, utan att jag själv åtgärdat det.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Det där kuvertet är den största nitlotten i Ubuntu på många år.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Dagon^ skrev:Det där kuvertet är den största nitlotten i Ubuntu på många år.
Va? Noooooooo... I löv it! ;D

Ihop med Empathy så är det grymt ju - enda nackdelen är att det blir mindre tydligt när man får ett nytt mess över IM eftersom enda som visas är det gröna kuvertet...

Sen fattar jag inte varför dom lägger in funktioner för e-mail, FB, twitter m.m. om dessa ändå kräver att Evolution och Gwibber är igång för att dom skall visa nya inlägg/mail... WTF? Empathy går ju ändå att köra i bakgrunden - det får dom lösa med Gwibber & Evolution också om det skall bli så bra som iaf jag vill ha det... ;D

Utanför ämnet: Kanske dags att ta bort 'nystartade' från blogglänken i signaturen, nu efter 14 månader Dagon^? ;)
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Lånar tråden lite eftersom jag har ett snarlikt problem..
Efter att ha läst tråden http://cass.no-ip.com/~cassidy/blog/ind ... -Telepathy så uppdaterade jag empathy till en nyare version genvägen via kuveret försvann då kan jag få tillbaks den till kuveret på något sätt??
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

farmfield skrev:
Dagon^ skrev:Det där kuvertet är den största nitlotten i Ubuntu på många år.
Va? Noooooooo... I löv it! ;D

Ihop med Empathy så är det grymt ju - enda nackdelen är att det blir mindre tydligt när man får ett nytt mess över IM eftersom enda som visas är det gröna kuvertet...

Sen fattar jag inte varför dom lägger in funktioner för e-mail, FB, twitter m.m. om dessa ändå kräver att Evolution och Gwibber är igång för att dom skall visa nya inlägg/mail... WTF? Empathy går ju ändå att köra i bakgrunden - det får dom lösa med Gwibber & Evolution också om det skall bli så bra som iaf jag vill ha det... ;D

Utanför ämnet: Kanske dags att ta bort 'nystartade' från blogglänken i signaturen, nu efter 14 månader Dagon^? ;)
Usch nej. Det är det första jag plockar bort när jag installerat om :P

Utanför ämnet: Haha, jag känner inte att den fått ett likadant uppsving som Hund's så den känns rätt nystartad fortfarande ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"