Papperskorgen vs Killdisk

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mwest
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Papperskorgen vs Killdisk

Inlägg av mwest »

När det gäller större filer som man vill "ta bort " från H-disken är papperskorgen säkert väldigt vanligt att man lägger filerna där för att de inte ska synas på skärmen.

Jag har inte förstått vad papperskorgen gör egentligen med filerna ?. läggs datan på slutet av h-disken för att sedan skrivas över med ny data ?.

Jag har använt mig av programmet "Killdisk" för att skriva över datan på te x usb "stickor". Vad den gör verkar det som att skriva över befintlig data med nollor.
För den mer omedvetne användaren som jag själv verkar de vara ett alternativ som gör Enheterna mer långlivat.

Jag har fyllt en 8gib "sticka 4 ggr nu med data som skall raderas, Den fjärde ggn tog det en väsentlig längre tid. Oavsett vad man har för processorer 1,2,4 kärniga används de bara en vad jag förstått.
Frågan är då. De måste vara bättre en att använda papperskorgen väl ?..
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Papperskorgen vs Killdisk

Inlägg av Cadryc »

På disken finns det en lista över alla filer och vilken mapp de ligger i. Att flytta en stor fil till en annan mapp på samma disk går därför väldigt fort eftersom det bara behövs ändras i listan. Flyttar man en fil till en annan disk så måste hela filen skrivas till den nya platsen vilket tar lite mer tid.

Att lägga nåt i papperskorgen är som att flytta till en annan mapp. Det finns en dold mapp där alla filer i papperskorgen ligger, ".Trash" heter den (tryck ctrl+h för att visa dolda filer).

När man tar bort en fil från papperskorgen så raderas den, vad som händer då är att filen tas bort från listan jag nämnde förut. Själva filen ligger kvar alltså kvar på disk, men eftersom det i listan nu står som ledigt utrymme kan filen när som helst skrivas över med ny data. Men innan detta sker så har man en chans att återskapa filen, att "rädda" den. Finns diverse program som kan göra sånt här olika bra. (En snabbformatering bara nollställer den här listan, jag råkade av mistag formatera ett USBminne en gång och lyckaeds få tillbaka nästan alla filer. Vilket filsystem det är spelar roll, det är olika svårt att återskapa filer på olika filsystem. FAT32 som är väldigt vanligt på USBminnen är dock hyfsat lätt i det här avseendet, har jag för mig.)

För att verkligen permanent radera en fil så får man skriva över utrymmet på disk som upptagits av filen med annan data. Jag känner inte till Killdisk, men av din beskrivning så är det sannolikt detta Killdisk gör. Permanent radering för paranoida :P Det har alltså inget med livslängden eller prestanda på filsystem eller disk att göra.

Att det tar lång tid att skyffla filer till USBminne har jag också problem med, vet inte va det beror på men har inte samma problem med USBhårddiskar. Jag har tyvärr inte kommit mig för att gräva ner mig i problemet än.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ta bort permanent på en gång utan omväg via papperskorg:>
Markera fil/filer som ska tas bort, tryck Shift - Delete
Borde fungera även med nautilus...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Med Shift+Delete skrivs inte filens data över med ny data, däremot så tas filen bort ur "listan" direkt utan att man går via papperskorgen.

Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Nautilus (Filbläddraren) har hängt sig konstant dom sista veckorna för mej i ubuntu 10.04, om jag klickat på Papperskorgen.
Men efter att jag raderade, med dom här båda Terminal-kommandona, så försvann låsningen och papperskorgen fungerar igen.
rm -rf ~/.Trash/*
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
Kanske räcker med det ena. Nu kan jag se om det finns filer där och Bonusen var att det blev 12Gb mer ledigt på hårddisken.
Postar det utifall någon annan har samma Trash problem.
Edit: Raderad historik för flera veckor i Google Chrome återkom också! så den måste ha varit sparad någonstans, och kanske bidragit till frysningen av nautilus/papperskorgen.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

En liten notering om rm -rf, för de som inte har så mycket erfarenhet av terminalen och för de som är som mig. rm -rf tar bort en mapp och alla dess undermappar, så om man skriver fel i sökvägen så kan man i värsta fall radera ALLT

ex:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/* tar bort det som man menar. Men om man råkar få in ett mellanslag så det blir
sudo rm -rf ~/ .local/share/Trash/files/* så tar man bort allt i mappen ~/ istället, vilket jag tror är hemmappen. Men exempelvis
sudo rm -rf / .local/share/Trash/files/* tar bort hela ubuntu.

Så man kan trampa rejält i klaveret med rm -rf, annars ett behändigt kommando :)

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Men exempelvis
sudo rm -rf / .local/share/Trash/files/* tar bort hela ubuntu.
Det skulle man ju kunna tro, men nu för tiden förhåller det faktiskt inte på det sättet...

Kod: Markera allt

$ sudo rm -rf / .local/share/Trash/files/*
[sudo] password for konservburk:
rm: cannot remove root directory `/'
$ 
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ja, det upptäckte jag och Bossieman när vi labbade med min fuldator på nåt år sen..väldigt smart och förutseende att lägga in den spärren.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Såg ni nämnde nåt om att man tar bort filen från listan så att den inte syns men den finns kvar ändå så man kan få tillbaka den om man har lite tur och den inte har blivit överskriven.Typ...

Om man vill skriva över filen så att det blir betydligt svårare för nyfikna att återställa den så kan man använda sig av kommandot shred.

Ur man shred:
Overwrite the specified FILE(s) repeatedly, in order to make it harder
for even very expensive hardware probing to recover the data
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En notering. USB-minnen är ju lite halvkassa just när det gäller att skriva data gång på gång på, så att använda ett program som Killdisk förlänger inte livslängden på minnet utan tvärtom, förkortar det. Sen att det ju är marginellt är en annan femma, för så många ggr orkar man ju inte köra Killdisk på ett minne, men ändå...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"