skiftande bakgrund
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
skiftande bakgrund
hejsan, jag vet ej vart man annars skall skicka denna fråga då jag är ny på detta forum.
jag undrar om det finns något skript eller program till xubuntu 10.04 eller andra versioner som gör att bakgrunden byter bild med några minuters mellanrum?
jag vet att denna funktion är tillgänglig på kde, men det blir strul med min skärm när jag använder kde. de e därför jag frågar
jag undrar om det finns något skript eller program till xubuntu 10.04 eller andra versioner som gör att bakgrunden byter bild med några minuters mellanrum?
jag vet att denna funktion är tillgänglig på kde, men det blir strul med min skärm när jag använder kde. de e därför jag frågar
Senast redigerad av 1 Luc1f3r, redigerad totalt 19 gånger.
life is sometimes hard, but you will learn from it
Re: skiftande bakgrund
Kod: Markera allt
#!/usr/bin/perl
use strict;
# randwall
use List::Util qw(shuffle);
my $wdir = '/mnt/Docs/Wallpapers/3360x1050';
opendir(my $walls, $wdir) or die "Cant open $wdir: $!\n";
my @walls = readdir($walls);
@walls = shuffle(@walls);
system("feh --bg-center \"$wdir/$walls[0]\"");
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
jag är ganska ny inom linux.
om vi antar att detta skript fungerar hur gör jag det användbart för mig?
om vi antar att detta skript fungerar hur gör jag det användbart för mig?
Spara det t.ex i /usr/bin/ som change_wallpaper och gör det körbart med chmod +x filnamn.
Sedan kan du använda cron för att byta bakgrund i önskade intervaller, t.ex;
För att byta var femte minut.
Editera crontab gör du med;
Sedan kan du använda cron för att byta bakgrund i önskade intervaller, t.ex;
*/5 * * * * change_wallpaper
Editera crontab gör du med;
crontab -e
-
jag får felmeddelande:
sh: feh: not found
har bara ändrat vart den skall hitta bildfilerna jag vill ha
Annars finns redan en inbyggd funktion för detta. Dock finns inget officiellt verktyg för att skapa bildspel för bakgrunder än, däremot ett som man kan hämta ner här och installera själv.
Det finns ett exempel installerat, nämligen cosmos som man kan välja som bakbrund och finns under mappen /usr/share/backgrounds/cosmos. Filen background-1.xml är den som styr bildspelet och tiden anges i sekumder både för övergångar och varaktighet per bild. Man kan kopiera mappen cosmos till sin hemkatalog och experimentera med egna bilder och tider. Sen lägger man till bildspelet som bakgrund genom att under Lägga till bakgrund peka ut xml-filen istället.
Det finns ett exempel installerat, nämligen cosmos som man kan välja som bakbrund och finns under mappen /usr/share/backgrounds/cosmos. Filen background-1.xml är den som styr bildspelet och tiden anges i sekumder både för övergångar och varaktighet per bild. Man kan kopiera mappen cosmos till sin hemkatalog och experimentera med egna bilder och tider. Sen lägger man till bildspelet som bakgrund genom att under Lägga till bakgrund peka ut xml-filen istället.
Du får installera feh, eller använda något annat för att dra bakgrunden.Luc1f3r skrev:jag får felmeddelande:
-
nu när jag kör skriptet så dyker det upp en random bild i någon sekund, samtidigt som desktop enviroment försvinner, när den bilden är uppe.