Att lägga till ett PCI ljudkort istället för AC'97 [Löst]

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Att lägga till ett PCI ljudkort istället för AC'97 [Löst]

Inlägg av perab »

Hej!
Jag har just installerat Lucid Lynx (beta 2) på en ny dator. Moderkortets interna ljudfunktion (AC'97) fungerar, men jag är inte helt nöjd med ljudkvaliteten från denna. Funderar på att sätta in det Creative Labs SB Audigy2 ZS som jag hade i gamla datorn. Detta kort vet jag fungerar med Ubuntu, inklusive 10.04 LL i Live-CD boot.

Min fråga är således hur jag ska få en befintlig Ubuntu-installation att installera och konfigurera drivers till det "nya" kortet. Modprobe? Jag har inte avyttrat den gamla datorn; jag kan fortfarande - om det krävs - starta upp den och plocka uppgifter om ljudkortet och drivers. Även den gamla datorn hade f.ö. AC'97 på moderkortet, men det hade jag ställt av i BIOS. Samma kan göras på den nya.
Per

PS Jag lider inte av terminalfobi! ;) DS
Senast redigerad av 1 perab, redigerad totalt 26 gånger.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
axel112

Re: Att lägga till ett PCI ljudkort istället för AC'97

Inlägg av axel112 »

Jag hade pluggat i det nya kortet. Gått in i bios och avaktiverat enheten ljudkort på moderkortet. Sen tror jag att ubuntu sköter resten.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

perab skrev:Hej!
Jag har just installerat Lucid Lynx (beta 2) på en ny dator. Moderkortets interna ljudfunktion (AC'97) fungerar, men jag är inte helt nöjd med ljudkvaliteten från denna. Funderar på att sätta in det Creative Labs SB Audigy2 ZS som jag hade i gamla datorn. Detta kort vet jag fungerar med Ubuntu, inklusive 10.04 LL i Live-CD boot.

Min fråga är således hur jag ska få en befintlig Ubuntu-installation att installera och konfigurera drivers till det "nya" kortet. Modprobe? Jag har inte avyttrat den gamla datorn; jag kan fortfarande - om det krävs - starta upp den och plocka uppgifter om ljudkortet och drivers. Även den gamla datorn hade f.ö. AC'97 på moderkortet, men det hade jag ställt av i BIOS. Samma kan göras på den nya.
Per

PS Jag lider inte av terminalfobi! ;) DS
Det är ganska enkelt nu, du kan via System-Inställningar-Ljud gå in på fliken hårdvara och avaktivera det ljudkort du inte vill använda.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Jag har ett likadant Sound Blaster kort som dig.
Det fungerar utmärkt.

Bara att gå in i bios som nån sa innan och avaktivera det andra och se till att det är valt i Ljut i inställningarna i Ubuntu.
Bild
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Att lägga till ett PCI ljudkort istället för AC'97 [Löst

Inlägg av perab »

Av olika anledningar, dröjde det längre än jag hade avsett. Men nu sitter det "nya" ljudkortet på plats. Precis som i svaren ovan (mången tack!), var det bara att stänga ner datorn, sätta i kortet, vid nystart gå in i BIOS och ställa av det inbyggda ljudet. Sedan hittade "Klarsynta Lodjuret" kortet på en gång. Bara att "tuta och köra".

Som vanligt fick jag god hjälp här på forumet. Jag blir faktiskt avundssjuk på mig själv de gånger jag kör fast i ett Windowsrelaterat problem...
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
axel112

Re: Att lägga till ett PCI ljudkort istället för AC'97 [Löst

Inlägg av axel112 »

Finemang! ;D
Skriv svar

Återgå till "Ljud"