SK 2010-05-01
Köpte mig en rekonditionerad HP/Compaq Mini 110C. Igår fick jag den levererad. Låt mig börja med vad som INTE fungerar;
· Bluetooth fungerar INTE. Det har att göra med en konflikt mellan den proprietära drivrutinen för WiFi och drivrutinen för Bluetooth. Den är rapporterad till launchpad. Jag kände till detta sedan tidigare men jag använder inga blåtandsprylar så för mig kvittar det, men det kan vara värt att veta för den som behöver stöd för blåtand.
· Ethernet funkar, men inte om du pluggar i en sladd ”under drift”, då hänger sig systemet. Det finns uppenbarligen en relativt enkel fix för detta. Ska se om jag väljer att editera min GRUB eller inte, just nu klarar jag mig fint med trådlöst.
· Batteriikonen visar inte hur mycket TID som återstår, bara procent. Ett mindre dilemma, kanske finns det en fix även för detta, men jag har inte lagt ner någon större möda på att leta efter någon sådan.
Allt annat (har inte testat kameran) verkar funka fint. Det krävs som sagt en proprietär drivrutin för att få igång WiFi, men det löser Ubuntu åt dig (välj STA - inte Broadcom). När den väl är installerad så är det bara att köra. Den lilla rackaren är förvånansvärt snabb (valde iofs att uppgradera till 2Gb RAM). Batteritiden är OK, inte exceptionell. Fläkten låter (i mina öron) lite mycket, men jag är å andra sidan van vid min andra HP, den är HELT tyst! Tangentbordet är lätt att använda, känns nästan ”normalstort” - ett stort plus.
Ska också tillägga att jag installerade vanliga Ubuntu 9.10, inte UNR. Jag har lite svårt för gränssnittet i den senare.
Den här maskinen kostade mig 2.200 spänn, det tycker jag den helt klart är värd. Är mest tänkt att användas som ”reseburk”, alltså en sådan som jag alltid har i väskan.
Jag editerar den här posten efter hand om det dyker upp något mer, eller om jag kommer på något som jag tidigare utelämnat.
SK, 2010-04-10
Edit: Fixade problemet med ethernet enligt följande metod:
Tack till vemdetnuvar som kom på den enkla lösningen. Fläkten låter fortfarande för mycket (i mina öron), ska se om jag kan få lite hjälp i det ärendet.Change this line:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
to
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi_os_name=Linux"
Save, then run this:
sudo /usr/sbin/grub-mkconfig
Job done!
SK 2010-04-11
Edit 2: Den interna mikrofonen fungerar inte. Trist, verkar inte finnas någon vettig lösning på detta - bugg rapporterad men ingen vettig lösning i Launchpad.
SK 2010-04-12
Edit 3: Installerade den ”vanliga” 10.04 på den här burken idag. Samma funktionalitet som under 9.10, med skillnaden att buggen vad gäller ethernet är borta. Se ovan för övrig hårdvara.
SK 2010-04-30