Installation av GRUB misslyckades

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Cactuz

Installation av GRUB misslyckades

Inlägg av Cactuz »

Hej!
Har kollat igenom forumet och konstaterat att fler haft samma problem med installationen av GRUB. Dock saknas det fortfarande en lösning eller åtminstone en någorlunda begriplig förklaring.
Jag har blåst min gamla Dell dimension 8400 totalt och sitter med två tomma hdd. Jag installerar Ubuntu enligt den guide med manuell partifikation som finns och allt fungerar fint ända till 94% och GRUB ska installeras. Då dyker följande felmeddelande upp:
Installationen av GRUB misslyckades. Installationen av paketet "grub" i /target/ misslyckades.

Trycker jag OK startar Ubuntu från live skivan igen.

Läste något om inställningarna i BIOS i en stängd tråd men jag hittar inga inställningar som skulle kunna påverka installationen. Jag har fler olika kopior på skivan och har testat alla möjliga installationssätt inklusive olika språk :)
Ska ge det lite mer tid nu, men jag tänkte bara kolla om någon har någon idé nu direkt.

/C
Det man inte har i huvudet får man ha i omstarter.
Användarvisningsbild
Cactuz

Re: Installation av GRUB misslyckades

Inlägg av Cactuz »

Okey... då har jag nog testat allt känns det som. (Bevisligen inte eftersom det fortfarande inte funkar iof). Har minskat till endast en hdd som är helt ren, partionerade den till ext4 eller vad det hette, har även provat utan att partionera disken vilket inte funkade så bra :), men även som NTSF, ext3, linux och några andra, har testat att installera på tom disk och med utökat minne, / och /home men samma strul med GRUB hela tiden. Har testat att ändra platser att installera GRUB också men samma problem. Senast dök det upp ett nytt felmeddelande "Inget rotfilsystem är definierat" och efter lite sök så skulle man ändra i validation.py. if not root: result.add(MOUNTPOINT_NOROOT) skulle bli if not root: pass, men mycket har säkert hänt sedan 2007 och if not root: raden finns inte ens.

Måste jag ha windows installerat för att kunna lägga in Ubuntu eller? Känns som om jag missar några enkla men viktiga saker här.

/C
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Viken hårddisk har du Ubuntu installerad? Om du har 2 hårddiskar så blir den första "sda" och den andra "sdb" , om du till exempel lägger Ubuntu på sdb så måste du se till att Grub läggs på sdb och det gör du under fliken avancerat som du kommer till lite senare i installation.Sen blir det ofta problem om man har både ide och sata hårddiskar i datorn, jag har en satadisk och 2 idehårddiskar där satadisken automatiskt blir sda men eftersom jag har Ubuntu på den primära idehårddisken så måste jag se till att grub hamnar på den gör jag inte det så läggs grub på satadisken och det fungerar inte.
Användarvisningsbild
Cactuz

Inlägg av Cactuz »

Tja!
Jag har just nu bara en hdd och det är en sata, men jag ska slänga in den andra sata:n och testa lite. Ska kolla så det verkligen blir rätt disk.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Har du testat med Alternate-skivan?

Jag hade samma problem som du med Desktop, men Alternate funkade bra. :)
Användarvisningsbild
Cactuz

Inlägg av Cactuz »

Nope, testar det omgående! Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Cactuz

Inlägg av Cactuz »

Woha!
Crying Freeman you´re the man! Det funkade! Nu har jag grejerna på disken och installationen är slutförd. Nu ska jag bara lära mig det här och njuta av en windowsfri miljö! Tusen tack!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Cactuz skrev:Woha!
Crying Freeman you´re the man! Det funkade! Nu har jag grejerna på disken och installationen är slutförd. Nu ska jag bara lära mig det här och njuta av en windowsfri miljö! Tusen tack!
Kul att det funkade för dig! :)

Varsågod och välkommen åter. ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"