Hej,
Möjligt att detta är en dum fråga, men är det möjligt (med nåt klurigt program) att göra en bootable image av sitt eget system. Jag menar kan jag spara ner mitt system (vill välja bort lite onödiga filmer och annat) som det är (alla program installerade) på en usb sticka och sedan boota från den på någon annan dator?
Mvh
Lars
Skapa "bootable" img av eget system?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Osprey
- Kontakt:
Re: Skapa "bootable" img av eget system?
Det bör gå att göra utan större problem om du har ditt rootfilsystem dvs. "/" och "/boot", men inte "/home" i en enda partition, normalt sett så ligger storleken på ett sådant mellan 2 och 10 Gb. Om du vill så kan du iofs ha "/" och "/boot" i separata partitioner, men det blir lite mer fix då. Att kopiera ett system från en USB-pinne till en annan med "dd" är inga problem och inte heller från en disk till en annan. Det borde inte vara någon större skillnad om man kopierar från disk till USB-pinne, men den varianten har jag faktiskt inte provat...
Vad man får tänka på i sammanhanget är att den pinne/disk man kopierar till, får samma UUID som den man kopierar från, så det kan bli lite krångel om man försöker använda båda aktivt samtidigt. Dessutom innebär det att man vill att det ska gå att boota på flera datorer, att man ofta inte kan använda optimala videodrivrutiner och så. Om man nu inte vill boota upp, byta ut och sedan starta om datorn (eller iallafall X11) igen...
Vad man får tänka på i sammanhanget är att den pinne/disk man kopierar till, får samma UUID som den man kopierar från, så det kan bli lite krångel om man försöker använda båda aktivt samtidigt. Dessutom innebär det att man vill att det ska gå att boota på flera datorer, att man ofta inte kan använda optimala videodrivrutiner och så. Om man nu inte vill boota upp, byta ut och sedan starta om datorn (eller iallafall X11) igen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...