Grub trollade bort Vistastart efter 9.10 dual boot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Grub trollade bort Vistastart efter 9.10 dual boot

Inlägg av Getmarken »

Hej! När jag installerade 9.10 beta 1 på en bärbar försvann möjligheten att komma in i Vistan! Naturligtvis hade jag inte gjort någon startskiva för vistan utan den ligger kvar på samma hårddisk som den installerade vistan. Hur fasen ska jag kunna återsälla så att jag kan börja om från vistan igen????? Ubuntu finns på sdb medan vistan och boot ligger på sda. Är det någon som vet hur jag kan ersätta grub med windowssboot igen?? Mycket tacksam för svar! Lasse
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Grub trollade bort Vistastart efter 9.10 dual boot

Inlägg av Osprey »

Om du har installerat 9.10 rakt av så ska det vara Grub2 som startar upp den och då borde den ha upptäckt Windows vid installationen. Men du kan prova med att uppdatera den och se om det hjälper. För att göra detta så startar du upp Ubuntu, öppnar ett terminalfönster och kör "sudo update-grub". Skriv in ditt eget lösenord när den frågar.

Ett annat alternativ är att starta upp med SuperGrub och säga till den att starta Windows. Om du säger till SuperGrub att använda Windows bootloader istället så behöver du antagligen installera EasyBCD i Windows för att kunna starta upp Ubuntu.

Själv hade jag valt att se till att Grub2 funkar som den ska, istället för att krångla till det med Windows bootloader...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Tack för den senare delen av tipset. Det kan jag pröva. De första har jag gjort många ggr.
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Har ett problem av samma typ som Getmarkens, bortsett från att det uppstod i mitt fall efter jag först uppgraderade min bärbara maskin från Karmic till Lucid beta 1 och senare även när jag uppgraderade min huvuddator från Karmic till Lucid beta 2. Den första burken var en dual boot med Karmic och Vista Business, efter jag uppgraderade till Lucid beta 1 vägrade GRUB 1.98-1ubuntu4 att starta Windows Vista (loader). När jag försöker stänger maskinen av sig och sedan startar om, så att jag kommer tillbaka til GRUB-menyn (en detaljerad redovisning finns här). Vis av skadan bestämde jag mig för att vänta tills beta 2 släppts innan jag uppgraderade OS:et på huvuddatorn. Emellertid hände nästan precis samma sak när jag uppgraderad denna burk (skillnaden är att denna dator inte startar om när jag försöker startar med Windows loader, utan hänger sig med ett blinkade vågrätt streck på svärt skärm) - vilket innebär att jag inte längre har tillgång till Windows Server 2008 eller Windows 7. Förslaget att prova med SuperGrub låter intressant, men när jag kollar på Wikin, så talas det enbart om GRUB 0.97. Har någon erfarenhet av att använda SuperGrub för att reparera problem med Grub2 ?...

Henri
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

mhenriday skrev:Förslaget att prova med SuperGrub låter intressant, men när jag kollar på Wikin, så talas det enbart om GRUB 0.97. Har någon erfarenhet av att använda SuperGrub för att reparera problem med Grub2 ?...
Om du använder dig av versionen för Grub2 som just nu heter heter sg2d 1.30 så ska det fungera. Sist jag provade den (jag kommer inte ihåg vilken version det var), så var den dock inte riktigt 100%:ig ännu, men den löste mina problem...

För övrigt så får man ju räkna med lite krångel och problem när man installerar alphor och betor, det hör ju liksom till...
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Klart, Osprey, att man måste vara förberedd för »lite krångel och problem« när man installerar en beta-version (för att inte tala om en alfa-version !), men jag blev lite överraskad när så viktig en funktion som GRUBs handling av multipla OS klickade. Låt gå i beta 1, men också i beta 2 ? Jag har uppgraderat till nya beta versioner alltsedan Edgy, men aldrig förr erfarit denna typ av problem. Hur som helst skulle jag vilja slippa ominstallera de olika Windows-versionerna, precis som Du anser jag det bäst att försöka »se till att Grub2 funkar som den ska«. Om jag inte får tag i någon annan mer »intern« lösning, får jag väl prova SuperGrub....

Henri
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Getmarken skrev:Tack för den senare delen av tipset. Det kan jag pröva. De första har jag gjort många ggr.
Är det verkligen en betaversion av Ubuntu 09.10 du håller på med, den riktiga versionen av den släpptes förra året. Jag provar en betaversion av 10.04 och där krånglar Grub men det får man räkna med när man har betaversioner, vill man inte ha något krångel ska man hålla sig till de skarpa vesionerna.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag hade börjat med att kolla om Windows-versionerna är intakta, eller med andra ord framförallt bootbara. Detta kan du kolla med SuperGrub och för att bara kolla det så ska det inte spela någon roll om du kör SuperGrub, eller SuperGrub2.

Om det inte funkar att boota upp i det läget, så är det kanske nödvändigt att göra en reparationsinstallation av Windows, vilket innebär att alla installerade program försvinner, men övrig användardata etc ligger kvar.

Funkar det däremot så hade jag bootat upp Ubuntu och kontrollerat att allting för Grub2 ser ok ut...
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Nej det var naturligtvis 10.4 som jag installerade. Nu försöker jag hitta hur Nivda ska kunna bete sig bättre vid start. /Lasse
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"