[LÖST] Fungerande grafisk "find-in-files" för Kubuntu?!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
[LÖST] Fungerande grafisk "find-in-files" för Kubuntu?!
Dolphin ger felmess, Kate lyder inte (lyckades få det att fungera med Kate på förra datorn, för jag ryssade nån inställning) och Komodo Edit har nån en känd bug som hiondrar en att hitta i filer. Har jag något val kvar utan att öppna terminalen och köra grep?
Senast redigerad av 2 Peetra, redigerad totalt 4 gång.
Re: Fungerande grafisk "find-in-files" för Kubuntu?!
kfilereplace?
Det ska finnas i Dolphin.
Skriv annars kfind i terminalen.
Återkommer med mer info när jag startat Kubuntu...
Skriv annars kfind i terminalen.
Återkommer med mer info när jag startat Kubuntu...
Problemet med Dolphin är att jag jämt får meddelandet "The protocol for nepomuksearch protocol died unexptecdly." Finns det nån inställning jag borde justera, eller skapa ett sökindex ed. ?
[edit] Det där kfind känns ju behagligt, får man den fixad till en icon i panelen, månntro?
[edit] Det där kfind känns ju behagligt, får man den fixad till en icon i panelen, månntro?
kfind når du genom att trycka Ctrl-F i Dolphin.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Tjena
Har du startat nepomuk? Utan den fungerar inte sökningar i dokument. nepomuk startas från advanced tabben i systemsettings.
ctrl-f i dolphin startar kfind (eller ett mycket likt gui)
Har du startat nepomuk? Utan den fungerar inte sökningar i dokument. nepomuk startas från advanced tabben i systemsettings.
ctrl-f i dolphin startar kfind (eller ett mycket likt gui)
Jag fick till en ikon i panelen genom att först lägga till kfind via menyeditorn, på raden Command: ska det stå sedan valde jag via Application Launchern att fästa ikonen i panelen, så nu startar den upp utan Dolpin eller terminal också! *Klappar händerna av förtjusning*
Advanced settings krashade och sa att den dödar barn (hann inte läsa så noggrant, men var ju som värsta wingrejen, så jag ska starta om för säkerhets skull
) då jag förörsökte aktivera nepomuk, ska alltså laga mat, käka lite å försöka igen.
Peetra.
Kod: Markera allt
/usr/bin/kfind
Advanced settings krashade och sa att den dödar barn (hann inte läsa så noggrant, men var ju som värsta wingrejen, så jag ska starta om för säkerhets skull

Peetra.
Jisses, sån tid nepomuk tar på sig att indexera mina filer. 

Nåt gick fel i samband med indexeringen, men delfinen med nepomuk hittar iallafall alla EXAKTA träffar i min viktigaste katalogs alla filer.
Så nu har jag lärt mig massa olika söksätt (googlade fram lite praktiska grep-kommandon också) under påskhelgen, vad mera kan man väl önska sig? (hehe, vaddå genomskinligt att jag kommer från win-miljö....)

Peetra skrev:...
(hehe, vaddå genomskinligt att jag kommer från win-miljö....)

Du tillhör garanterat majoriten här, med att komma direkt från Windows till K/Ubuntu.

Jag tycker det är roligt att du valt KDE redan från början.
Själv använder jag nästan alltid KDE, det är betydligt mognare och mer logiskt än Gnome.
Dessutom finns det massor av bra program till KDE som installeras redan från början, t.ex en ordentlig urklippshanterare (Klipper).
Enda nackdelen med KDE är att det tar längre tid att starta jämfört med Gnome, men när det väl är igång så märker jag inte någon skillnad i prestanda.
/Rune
Den gör sökningarna väldigt snabt jfr win, där sökning efter specifik fras i så lite som 200 filer enkelt krashar programmet som söker eller ibland random annan process. 
Eftersom jag har dualboot, så ska jag ta å klocka hur snabbt Kubuntu startar upp jfr Vista.
[EDIT] Klockat här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=50406
Kubuntu var inte mitt första val, datorn jag började lära mig Kubuntu på flyttade hem till mig med nyinstallerad Ubuntu, men den använde jag ungefär bara till att spela Mafia Wars med tills dan jag fick möjlighet att bränna ison Kubuntu 9.10 (Tog förresten typ 2-3 timmar att ladda ner den, var "lite" rusning till servrarna den dan. LOls) så installerade jag om allt. Jag hade provat på att få Ubuntun till KDE via pakethanteraren, men det gick inga bra alls och det är ju bra att kunna installera OS. Det är inte så enkelt som man sku tro, jag skulle aldrig ha fixat det utan at ha haft tillgång till både google å msn support. Nu skrrev jag upp vad jag sysslade med sist, så jag misstänker att jag kan installera en linuxdist utan nån extra dator med uppkoppling nöästa gång, utan att behöva ty mig till Automagisk installation.
Å FYYYYYY Rune, ditt fel alldeles helt å bara *oskyldig-ängel-smilis-här* att det blev så off-topic nu. Men tråden e löst iallafall å de relevanta svarn finns i början av tråden, så kanske vi blir förlåtna.

Eftersom jag har dualboot, så ska jag ta å klocka hur snabbt Kubuntu startar upp jfr Vista.

Kubuntu var inte mitt första val, datorn jag började lära mig Kubuntu på flyttade hem till mig med nyinstallerad Ubuntu, men den använde jag ungefär bara till att spela Mafia Wars med tills dan jag fick möjlighet att bränna ison Kubuntu 9.10 (Tog förresten typ 2-3 timmar att ladda ner den, var "lite" rusning till servrarna den dan. LOls) så installerade jag om allt. Jag hade provat på att få Ubuntun till KDE via pakethanteraren, men det gick inga bra alls och det är ju bra att kunna installera OS. Det är inte så enkelt som man sku tro, jag skulle aldrig ha fixat det utan at ha haft tillgång till både google å msn support. Nu skrrev jag upp vad jag sysslade med sist, så jag misstänker att jag kan installera en linuxdist utan nån extra dator med uppkoppling nöästa gång, utan att behöva ty mig till Automagisk installation.
Å FYYYYYY Rune, ditt fel alldeles helt å bara *oskyldig-ängel-smilis-här* att det blev så off-topic nu. Men tråden e löst iallafall å de relevanta svarn finns i början av tråden, så kanske vi blir förlåtna.