Fel Filtyper - Ubuntu ser allt som application/x-execu[LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Fel Filtyper - Ubuntu ser allt som application/x-execu[LÖST]
Hej!
Jag har sökt runt lite på forumet och Google efter svar men hittar inte något användbart. Nyligen upptäckte jag att mina MP3-filer inte längre är MP3-filer i den bemärkelsen att de nu är "application/x-executable" om man tittar under filens egenskaper. Samtidigt upptäckte jag att flera av mina filer (i stort sett alla!) hade ändrat filtyp. Bilder, arkiv, musik, textfiler, alla hade ändrat sig till antingen "unknown/octet-stream" eller "application/x-executable".
Mina sökningar har bara gett mig svaret att det ska gå att ändra i en flik under "Högerklick/Egenskaper/Öppna med..." men någon sådan flik finns inte på någon av mina filer. Allmän och Rättigheter är det enda flikar som finns. Jag ska även tillägga att jag har haft som exempel två MP3-filer, som båda går att spela upp korrekt, men som varit olika filtyper.
Min fråga är alltså hur ändrar jag tillbaka allt detta? Så att exempelvis mina musikfiler ses som musikfiler och inte som körbara program osv.
Tack på förhand,
EDIT: Jag upptäckte precis att om filerna ligger direkt på skrivbordet stämmer allt. Men så fort någon fil ligger i en mapp blir den en "application/x-executable".
Jag har sökt runt lite på forumet och Google efter svar men hittar inte något användbart. Nyligen upptäckte jag att mina MP3-filer inte längre är MP3-filer i den bemärkelsen att de nu är "application/x-executable" om man tittar under filens egenskaper. Samtidigt upptäckte jag att flera av mina filer (i stort sett alla!) hade ändrat filtyp. Bilder, arkiv, musik, textfiler, alla hade ändrat sig till antingen "unknown/octet-stream" eller "application/x-executable".
Mina sökningar har bara gett mig svaret att det ska gå att ändra i en flik under "Högerklick/Egenskaper/Öppna med..." men någon sådan flik finns inte på någon av mina filer. Allmän och Rättigheter är det enda flikar som finns. Jag ska även tillägga att jag har haft som exempel två MP3-filer, som båda går att spela upp korrekt, men som varit olika filtyper.
Min fråga är alltså hur ändrar jag tillbaka allt detta? Så att exempelvis mina musikfiler ses som musikfiler och inte som körbara program osv.
Tack på förhand,
EDIT: Jag upptäckte precis att om filerna ligger direkt på skrivbordet stämmer allt. Men så fort någon fil ligger i en mapp blir den en "application/x-executable".
Senast redigerad av 1 Zvenne, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Fel Filtyper - Ubuntu ser allt som application/x-executable
Kod: Markera allt
chmod -x *.mp3
("-" =ta bort, "+"=läggtill, "x"=executable, "w"=writable, "r"=readable)
Tack för ditt svar cthulhu!
Provade din lösning, dock gjorde det dessvärre ingen skillnad. Men jag provade att köra Nautilus istället för PCMan File Manager som är standard för mig, och i denna var allt som vanligt. Nautilus fungerade alltså normalt medan PCMan inte gör det, så mina frågor riktas nu istället mot ifall det kan vara så att PCMan blivit ändrat/skadat på något vis? Har provat att ominstallera det utan framgång.
Provade din lösning, dock gjorde det dessvärre ingen skillnad. Men jag provade att köra Nautilus istället för PCMan File Manager som är standard för mig, och i denna var allt som vanligt. Nautilus fungerade alltså normalt medan PCMan inte gör det, så mina frågor riktas nu istället mot ifall det kan vara så att PCMan blivit ändrat/skadat på något vis? Har provat att ominstallera det utan framgång.
Normalt sett är det Nautilus som har hand om ditt skrivbord, så det låter ju rimligt, med tanke på det du skrev i första posten.
Okej, dock verkar jag ha fått PCMan som min standard File Manager som standard (inget jag ändrat själv). Går det att ändra om så jag får Nautilus som standard istället fär PCMan?
ja
men jag vet inte hur...
men jag vet inte hur...

Det enklaste sättet är att avinstallera pcmanfm.Zvenne skrev:Går det att ändra om så jag får Nautilus som standard istället fär PCMan?
Vill du ha den kvar så får du specificera vad du menar som standard, dvs i vilka fall får du upp PCManFM om du inte gör ett aktivt val? Exempelvis, för mapp på Skrivbordet, för mapp i menyn under Platser, etc.
Tack för förslagen!
Det jag menar med standard är det program som öppnar mappar under exempelvis Platser . Men genom att avinstallera PCManFM helt så blir det Nautilus per automatik eller?
Det jag menar med standard är det program som öppnar mappar under exempelvis Platser . Men genom att avinstallera PCManFM helt så blir det Nautilus per automatik eller?
Förstod nästan det. För mappar under Platser ska det räcka med att ändra i ~/.local/share/applications/mimeapps.list för mime inode/directory så att alternativet nautilus-folder-handler.desktop ligger som första alternativ.Zvenne skrev:Det jag menar med standard är det program som öppnar mappar under exempelvis Platser
Exempel för din mimeapps.list
Kod: Markera allt
inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop;pcmanfm-folder-handler.desktop;
Det bör det bli.Zvenne skrev:Men genom att avinstallera PCManFM helt så blir det Nautilus per automatik eller?
Om man installerat PCManFM i Gnome tar den över just Platser men inte Skrivbordet.
Jag avinstallerade PCManFM helt och hållet och då tog Nautilus över. Allting funkar helt perfekt nu!
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!