Söker efter väldigt tysta fläktar, cpu och chassi.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Söker efter väldigt tysta fläktar, cpu och chassi.

Inlägg av Emka »

Jag behöver två st cpu fläktar (amd, socket am2) samt två st chassi fläktar (80-120) och de skall vara så tysta som möjligt, de jag har nu låter som tröskverk och de gör mig galen så min uptime är verkligen inget att skryta om just nu :p

de ska alltså vara så tysta som möjligt, helst inte höras alls. Grafikkorten är fläktlösa med så det måste ändå vara bra fläktar som verkligen hjälper med kylning.

nån som har ett bra förslag?
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Söker efter väldigt tysta fläktar, cpu och chassi.

Inlägg av gusnan »

Ett förslag (dyrt dock):

http://www.noctua.at/main.php?show=prod ... =31&lng=en

Den är stor dock - men lättmonterad (eller den var varjefall det på en intel 1156-socket).

Den kommer med två fläktar, jag kör dock bara med ena - så du skulle kunna använda den andra som chassi-fläkt. (Det är vanliga 120mm-fläktar som används.)
Användarvisningsbild
Grus74
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Grus74 »

Har inte riktigt koll på hur många decibel det ska vara för att "inte höras" men jag har lite samma problem och har försökt hitta någon billig lösning. Svenska Ace har en del inte så farligt dyra fläktar bla en 80mm för 79 kronor som har låter 11 db och 120 mm för 75 kronor (den låter däremot 15db). Detta är då såklart chassiefläktar men jag har väl tänkt att byta ut fläkten på min nuvarande cpu-kylare mot en sådan också om det funkar.

Dom finns bla hos webhallen: http://www.webhallen.com/

Tyvärr låter ju nätagget en hel del också men jag vet inte om jag vågar byta fläkt i det själv. Finns väl en viss brandrisk om det inte får tillräckligt med kylning, eller?
“A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handguns and tequila”
- Mitch Ratcliffe
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Vid mitt senaste inköp så vart det ett Fractal Design Define R2 som är knäpptyst i stort sett, följer med två fläktar till det chassit och jag vart tvungen att stänga av både servern samt sambons dator som är en DELL och som knappt låter något, DÅ först hörde jag min egen dator :o

Så behöver du ett nytt chassi, satsa på ett Fratal R2 ;D Men nu var du ju ute efter fläktar så passa på att köpa deras fläktar då :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har Fractal Design fläktar. Förnärvarande 2 st 120mm har jag för mig. Var ett tag sedan jag kollade. :P Gällande CPU-kylningen skulle jag rekomendera Corsair H50.

Mitt chassi är från Lian Li, ett tunnt chassi i aluminium. Den är inte tacksam för ljud, men med rätt komponenter och kylning har jag fått min dator väldigt tyst.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"