Nya ubuntu eller windows XP

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
look2

Nya ubuntu eller windows XP

Inlägg av look2 »

Tjabba !
Vet inte om frågan varit uppe tidigare, ber i såfall om ursäkt men jag funderar vilket os som skulle fungera bäst på en enkel "surfdator"

I dagsläget så kör jag windows 7 på en hp dv9095ea laptop. 1.8Ghz dualcore AMD cpu och 3 Gb RAM
Jag har en virtuell XP installation som jag använder för att surfa, kolla lite filmklipp på youtube och anda siter...

Dock så tycker jag att XP känns lite slött, men det fungerar, så jag funderar på om det finns några prestanda vister med att gå över till ubuntu istället? "Datorn" används ju inte till några speciellt avancerade saker och anledning till att jag kör XP nu är att jag hade en sådan liscens liggandes. Känner inte direkt för stulet med att byta, om man inte direkt kommer att tjäna nån prestanda...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nya ubuntu eller windows XP

Inlägg av Rune.K »

Jag tror att alla virtuella OS är lite slöa...
Har du möjlighet så prova dualboot istället.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Om jag bara skulle använda datorn för dom ändamål du beskriver ,är valet för mig självklart ubuntu före alla windowsvarianter dock skulle jag ge dig tipset att utrusta datorn med en extra hårddisk att använda enbart som systemdisk och därmed aldrig behöva riskera för dig viktiga dokument och filer vid eventuella ominstallationer.Inte för att risken för att behöva göra detta är större jag kör samma konfig även vid windowssystem allt enbart för att slippa lägga massa krut på sega backup historier.

Slå ett slag för framtiden berätta för vänner och bekanta att man inte måste använda windows för hemdatoranvändning.
dolk

Inlägg av dolk »

Jag har ungefär samma användning som dig på laptop. Nyss gått över från windows till ubuntu.
+Det är en befrielse att slippa alla förbenade notiser om uppdateringar från firefox adobe sun ... etc.
+Finns mycket bra att ha fix och trix appar som är extremt smidiga att installera
+Lättare att skriva enklare skript för backup etc
-Windows explorer känns bättre än ubuntus motsvarighet nautilus

Prestanda kan jag inte riktigt jämföra, körde windows med vanlig disk och kör nu ubuntu med SSD disk. Ubuntu på SSD disk flyger.

Jag kör vissa måste-ha windows-only-appar i virtualbox, itunes och "sms i datorn". Att starta upp en windows instans i läget där jag var sist tar ett par sekunder.

Att ubuntu är helt gratis är helt fantastisk, varje användare ger ubuntu lite mer muskler. Jag ger gärna mitt lilla stöd till detta av ren princip.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"