Ny Laptop med bra grafik?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ny Laptop med bra grafik?

Inlägg av swm »

Den ofrånkomliga stunden när man inser att man måste byta hårdvara börjar närma sig.
Min Thinkpad T42 med 15" o ATI Fire GL grafikkort börjar tydligen bli för gammal för att varken opensource eller ATI ska bry sig speciellt mycket om uppdaterade drivrutiner. ända sen Jaunty har grafiken strulat i allt som har med OpenGl/3D etc att göra.
MEN; skärmen och kortet klarar en i sammanhang väldigt bra upplösning, 1600x1200. Helt perfekt och när jag nu letar ersättare så lyckats jag inte hitta något vettigt alternativ.

De flesta är 1200-1300 x 700-800 även i de fall skärmen är större än min nuvarande.
Jag hittar några få riktiga High-end maskiner i prisklass 20000 kr som är bättre men i övrigt kammar jag noll och intet.

Finns det någon som kan tipsa om laptops med vettiga skärmar/ bra grafikkort?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ny Laptop med bra grafik?

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det finns nästan inga bra laptops idag, alla skärmar har ju 16:9 format. Det går väl an om man ska se på film, men med allt annat så får man ju tokscrolla upp & ner. Det är inte precis någon höjdare att surfa med sådana skärmar. Det kommer att sluta med att man köper en 24" skärm, och då kan man lika gärna köpa en stationär dator.
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

Jag hade ju nästan önskat att någon av er hade svarat i stil med "spånskalle kolla här på www.xxxxx där finns vad du behöver" men både Hund (ca 20000kr ) och Andersen "alla är widescreen" bekräftar tyvärr bara min första fråga.

Ska man ändå kasta upp 20 papp så skulle jag dock gå på Lenovos W510 istället för en T61 dryga tusenlappen upp men en i7processor o nya Qudro 880M istället för 570M grafikkort.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag rekomenderade bara en jag vet är bra. :P Jag har bara haft en laptop och det är en T61 med sjukt skönt tangentbord.

Missade helt delen med anti widescreen, trodde inte någon kunde vara emot det. Hur kan man inte gilla widescreen och alla deras fördelar?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"