Behöver lite hjälp med kommandot grep

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Behöver lite hjälp med kommandot grep

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har 3500 doc-filer i en mapp där jag ska söka efter alla dokument som innehåller "fii:14".
Handlar om bouppteckningar och släktforskning.

För att söka efter dessa så skriver jag:

Kod: Markera allt

grep -i fii:14 ~/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/*

kristian@kristian-desktop:~$ grep -i fii:14 ~/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/*
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Bernhard Bryngelsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Johan Martin Andreasson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Lars Christensson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Olaus Nilsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Olle Magnusson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1883 Sara Olsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Elisabeth Carlsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Gustaf Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Jenny Paulina Olofsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Johan Fredrik Olsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Johan Hansson Hörnberg Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Johanna Andreasdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Johanna Christoffersdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Johannes Larsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Olle August Carlsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1884 Olof Bryngelsson Utbult Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Bryngel Olsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Christina Olsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Claes Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Peter Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Peter Jonsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1885 Petronella Svensdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Anna Britta Larsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Anna Christina Andreasdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Cecilia Niklasdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Christina Hansdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Elias Eliasson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Ludvig Eriksson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Magdalena Eliasdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Nils Olsson Säve.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Olena Andersdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Olof Olsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1886 Sofia Andersdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1887 Niklas Bernhard Hansson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1887 Sofia Andreasdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1899 Benjamin Hansson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1900 August Samuel Magnusson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1900 Carl Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1900 Helena Vilhelmina Arvidsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1900 Johan Larsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1900 Johanna Petronella Johansson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Anders Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Anna Christina Eriksdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Beata Johannesdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Charlotta Petronella Simonsson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Johan Kristiansson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Johanna Benedikta Börjesson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Johanna Karolina Jonsdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Lagra Josefina Pettersdotter Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Olof Bernhard Andersson Öckerö.doc matchar
Binär fil /home/kristian/Dokument/Genealogi/bouppteckningar/1901 Oskar James Olsson Öckerö.doc matchar
Dom resultat som matchas har skrivits i Ms Word. Jag har ytterligare doc-filer som skulle tagits med här men skillnaden är att dessa är skrivna i OpenOffice. Dokumenten går hur smidigt som helst att öppna men grep klarar inte av att söka i dessa, varför?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Re: Behöver lite hjälp med kommandot grep

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag gjorde nu en odt-fil som innehöll FII:14 och skrev detta när jag var inuti mappen i terminalen:

grep -i fii:14 *
och det fungerade inte heller. Vad gör jag för fel och varför fungerar det med dokumenten som är skrivna i ms word?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

När jag skapar en txt-fil i OpenOffice så fungerar det, men inte odt som sagt.
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Anledningen till att grep inte fungerar rakt av är att OpenDocument, såväl som Open XML, i normalutförande hanteras som zip-filer.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

andol skrev:Anledningen till att grep inte fungerar rakt av är att OpenDocument, såväl som Open XML, i normalutförande hanteras som zip-filer.
Betyder det att det inte går att söka i odt-filer på något sätt?
Nu har jag inte testat OpenXML utan doc-filer som är det gamla word-formatet och där fungerade grep om dokumenten var skrivna i word, annars gick det inte.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Total Commander under Windows 7 kunde söka i doc-filer som var skrivna i OpenOffice (Ubuntu).
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Ahh, läste visst lite slarvigt och missade att det visst även rörde sig om .doc filer i OpenOffice-fallet, sorry.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du får nog skripta ihop något med find, unzip -p och/eller antiword.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Lars skrev:Du får nog skripta ihop något med find, unzip -p och/eller antiword.
När jag sökte i Synaptic efter antiword så poppade även denna upp:

http://en.wikipedia.org/wiki/Recoll

Ska testa och se hur det fungerar.
Bild
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Du borde kolla upp catdoc för att få ut innehållet i word-dokument i plain text i terminalen. Borde funka med sudo apt-get install catdoc för att få det.

Såhär ser det ut i bash i Cygwin:

/cygdrive/d/My Documents/DM2/logs
>catdoc word.doc
This is a sample word document that has been created as an example of a
link to a file that is not an .html document.

>cat word.doc
▒▒◄ࡱ▒                > ♥ ▒▒      ♠              *        ►  ,      ▒▒▒▒    )   ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ E@   ♦  ▒▒      ►     ♠  v  bjbj▒▒▒▒                         ♦ "►  ▒▒ ▒▒ v                               ▒▒          ▒▒     ▒
▒                  ▒     2      2  2      2      2      2      2             F      j      j      j      j     v     F      k  ▒   ▒      ▒      ▒      ▒      ▒
      ▒      ▒      ▒      ▒     ▒      ▒      ▒      ▒      ▒      ▒  $   !♥  R  s♣  ♠  ►                     2      ▒                      ▒      ▒      ▒   ▒
      ►              2      2      ▒              ▒      %     ▒      ▒      ▒      ▒
   2      ▒      2      ▒      ▒              ▒                                                      ▒      ▒      ▒     ▒              ▒      2      2        ▒
      ▒      ▒      I▒▒ n▒        j      ▒
   ▒              ▒      ;  0   k      ▒      y♠      ▒  ►   y♠      ▒              F      F      2      2      2      2                      y♠              2▒
     ▒      ▒      ▒      ▒      ▒                                      ▒      ▒      ▒      ►      ►      F      F  $   j              ▒
   F      F      j                                                                                                                                             T
his is a sample word document that has been created as an example of a link to a file that is not an .html document.                                           ♠
  v ▒
h▒b♦ h▒b♦ CJ  OJ QJ ^J aJ   ♠  v ▒                                                                                                                             ♠
  v ▒
 1▒h▒▒/ ▒▒=!"#▒▒♣$▒▒♣%▒                                                                                                                                        ▒
   ♥         @  @▒▒ @          ♠ N o r m a l      ↑ CJ↑ _H♦aJ↑ mH       ♦sH     ♦tH     ♦                  D A ▒▒▒ D          D e f a u l t   P a r a g r a p h
 F o n t     R i ▒▒▒ R          T a b l e   N o r m a l    ▒♥  4▒♠
♥l 4▒♠ ♣♥  a▒♥      ( k ▒▒▒ (           N o   L i s t              v   ♦  ►    ▒▒▒▒    x   ▒    0       ▒   ▒           ♠  v ♣    ♠  v ♠    ♠  v        x      x
        u   x   ♦      x    ▒▒   ♦ H I S D      ♦     ▒           ▒b♦ ▒@▒8   8   l▒▒ ) 8       8       ►       v   @  ► @  ▒▒    U n k n o w n ▒▒           ▒▒ ▒
▒   ▒▒    ▒▒   ▒▒    ♥   G▒  ♠♥♣♦♣♥♦▒:              ▒      T i m e s   N e w   R o m a n   5▒ ♣♣♠♣       ►           ▒    S y m b o l   3&▒  ♠♦♦▒:             ▒
      A r i a l   " ♦ ▒↑ ▒▒  h    Y▒▒&Z▒▒&        ◄   e       ♦ ♥►   ◄   e              !♥ ▒►                                                                 ▒♣
▒ ▒ ▒▒r4              u   u                                                                         3▒◄ ▒►                             H     )▒▒  ?  ▒♦  ▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒b♦ ▒▒       f T h i s   i s   a   s a m p l e   w o r d   d o c u m e n t   t h a t   h a s   b e e n   c r e a t e d   a s   a n   e x am
 p l e   o f   a   l i n k   t o   a   f i l e   t h a t   i s   n o t   a n         ♦ H I S D ♦ H I S D                                                       ▒
▒  ♣                    ▒▒▒▒▒Oh►▒▒+'▒▒0   ▒  ◄      ▒      ▒   ♥    ♦     ♣   $  ♠   0     <    P          `     l
   ▒     ▒      ▒  ►   ▒     ▒     ▒♦     g   This is a sample word document that has been created as an example of a link to a file that is not an          his
   ♣   HISD is        ISD       ISD      Normal.dot a   ♣   HISD l.d      1 SD      Microsoft Word 10.0 @    F▒#    @    f▒▒ n▒@    ▒W▒ n▒♥      ♥   ◄   ♥   e ♥
                                                                                                                                                               ▒
▒  ▒      3     ▒♦     ♣▒▒՜HISD,▒ 0♥  T   ♥    h ♥   u p ♥ ♣ ▒ ▒   ♠   ▒   ◄   ▒      ▒      ▒   ►   ▒      ▒      ▒
                             ►     g   This is a sample word document that has been created as an example of a link to a file that is not an  ►        ♠   Title
 ♥                                                                                                                                                             ♥
   ♦   ♣   ♠        ▒▒▒▒
          ►   ▒▒▒▒                  ↑   ▒▒▒▒                     ▒▒▒▒"   #   $   %   &   '   (   ▒▒▒▒▒▒▒▒+   ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒R o o t   E n t r y           ♣
▒▒▒▒▒▒▒▒♥   ♠        ▒      F            ▒♦▒▒ n▒-   ▒       D a t a
 ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒                                               ►      1 T a b l e                                                         ♠   ▒▒▒▒                ◄
    ►      W o r d D o c u m e n t                                             ♣   ▒▒▒▒                                        "►      ♣ S u m m a r y I n f o r
 m a t i o n                           ( ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒                                    ↓    ►      ♣ D o c u m e n t S u m m a r y I n f o r m a t i o n     8
 ♦   ▒▒▒▒▒▒▒▒                                    !    ►       C o m p O b j                                                   ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒                     j
                                                                           ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒                                                   ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▒▒▒▒▒ ▒▒♥
  ▒▒▒▒♠      ▒      F↑   Microsoft Word Document
   MSWordDoc ►   Word.Document.8 ▒9▒q
>
MVH,
Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"