Något program motsvarande macromedia flash?

Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Något program motsvarande macromedia flash?

Inlägg av StarglowOne »

Hej jag undrar om det existerar något program för linux som kan redigera/skapa flash? har sökt men verkar bara hitta flashplayer
linus

SV: Något program motsvarande macromedia flash?

Inlägg av linus »

rätta mig gärna nu någon ifall jag har fel, men.

så vitt jag vet så finns det inget program till linux där man kan skapa flashfiler. flash är inte ett öppet format, det är bara adobe (tidigare macromedia) som släpper program som kan skapa flashfiler.
även om någon skulle skapa ett liknande program till linux så skulle de inte ha tillgång till information om hur adobes flashfiler skapas. därför skulle de antingen behöva hacka vanliga flash för att ta reda på detta, vilken nog inte är helt lätt, eller för den delen lagligt, det skulle hursomhelst sluta ganska dåligt skulle jag tro. eller så skulle de behöva skapa ett nytt format som liknar flash där de skriver allt från grunden, men det i sig är ganska meningslöst ifall det inte är kompitabelt med den existerande flash-spelaren som redan finns installerad på nästan varje dator. tror inte det är så möjligt att få det kompitabelt så de skulle isåfall även behöva skapa en ny spelare, och då måste varje person själv installera den på sin dator för att det ska fungera.
hursomhelst så ser det ganska dött ut.

jag håller själv tummarna för att adobe inom en snar framtid ska få en snilleblixt och börja släppa sina program till linux. det skulle nog få mig att börja se mer seriöst på att använda linux på heltid.

det ska gå att få igång iallafall photoshop på linux genom att använda ett program som heter wine. detta är ingening jag har provat än så jag vet inte hur det fungerar. det kan hända att det även går att få igång flash med hjälp av wine, fast det är inget jag hört om. du skulle kunna prova att söka.
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

SV: Något program motsvarande macromedia flash?

Inlägg av StarglowOne »

Okej, jag tackar för svaret :D ska se om det kan tänkas gå att få igång flash i wine. det är det program jag saknar sedan kan jag gå över helt till linux :D
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"