Ubuntu + win 7 nätverk

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
fogerty4evr
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu + win 7 nätverk

Inlägg av fogerty4evr »

Ubuntu + win 7 nätverk...är det fortfarande besvärligt att få igång ett fungerande sådant. Eller är det något "mormor" klarar av?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ubuntu + win 7 nätverk

Inlägg av Hund »

Ubuntu kan dela ut till Windows utan problem. Jag minns inte exakt om det är version 3.5 eller 3.6 av Samba som kommer att ha stöd för Windows 7 och minns jag rätt så är det Samba 3.4 som kommer att skeppas med Ubuntu 10.04.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fogerty4evr
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av fogerty4evr »

Oki, då väntar jag lite. Tack för svaret :)
johnjensen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johnjensen »

Har just uppdaterat min Netbook remix till 10.04 men hittar ingenstans vart man kan bläddra i nätverket. Förr kunde man öppna Firefox och skriva smb://ip.adress till datorn, men det fungerar inte längre. Installerade ett paket från Synapsi som hette samba men inte heller det hjälpte.

Annars med 10.04 och Samsung N210:
Verkar fungera mycket utmärkt förutom att 10.04 suger bra med batteri eftersom snabbtangenten för att dra ner skärmens ljusstyrka inomhus inte fungerar.

Nu fungerar det att köra adhock från min Nokia N5800 out of the box och då använda telefonens wifi som router för 3G vilket är strålande (har appet: walking hotspot i telefonen). Detta gick bara med windows innan.

Samsung N210 och Netbook-varianten av Ubuntu 10.04 fungerar så bra ihop så jag ser ingen anledning att ha kvar dualboot med Windows bara jag kan lösa batteri och nätverksfrågan.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har tyvärr ingen aning om backlight problemet, du kan ju hålla lite koll i den här tråden och se om det kommer nån vettig lösning:
http://newyork.ubuntuforums.org/showthr ... ?t=1397371

Ang anslutning till samba-utdelningar så tryck "Ctrl + L" i Nautilus, och sen bör det funka att skriva "smb://x.x.x.x" som vanligt.
Möjligen att du lär ha paketet smbclient installerat. Annars kan du testa att installera hela samba servern.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Jag hade hela sambaservern installerad. Vad är Nautilus?

Backlight-problemet verkar, efter att läst länken, bero på grafikkortet. Men en av killarna som svarat hade ju skrivit ett script man kunde använda. Verkar som om snabbtangent Fn upp/ner-pil bara fungerar på Window 7 för till XP kan man ladda ner ett program som gör samma som föregående script. Men nu är det vår och snart sommar och då sitter man ute = full styrka på skärmen för att kunna se. Samsung N210 är den perfekta utedatorn med sin unika matta skärm vilket gjorde att jag dissade större bärbara med spegelblanka skärmar.

En lösning jag funnit på backlight-problemet är att ställa in i bios att skärmen ställs ner om datorn startas om på batteri men då gäller det att ha strömsladden i vid omstart om man sedan ska sitta ute o surfa.

PS - Batteritider på N210
Svagt ljus - 9-11 timmar
fullt ljus - 5-6 timmar
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

johnjensen skrev:Jag hade hela sambaservern installerad. Vad är Nautilus?
Nautilus är filhanteraren du startar under Meny Platser

Som Ubuntu är byggt så är den normala vägen att man högerklickar på en mapp i Nautilus så installeras alla beroenden korrekt.

Sen är det Meny Platser > Nätverk för att kolla andra burkar.

Tyvärr har Samba buggat hårt med WIndows och det ligger massvis med olösta buggar både hos Launchpad samt Uppström.
johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Ska ändå byta OP på min server från Windows till Linux så Samba-problemet kommer lösas där. Med speldatorn går det tyvärr inte köra annat än Vista/Win7. Free Nas tycker jag är lite för svårt för mig men ska testa Ubuntu Server 9.04, om den finns, när jag får tid i då 9.10 Desktop inte funkade på den datorn jag använder som server (kanske 10.04 gör)
Skriv svar

Återgå till "Internet"