[LÖST] Söker backup-program som inte komprimerar filerna

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Grus74
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[LÖST] Söker backup-program som inte komprimerar filerna

Inlägg av Grus74 »

Är som sagt på jakt efter ett smidigt backup-program som kopierar filerna rakt av utan att komprimera dom eller på annat sätt påverkar dom. Detta för att jag vill ha en så plattformsoberoende backup som möjligt och kunna plocka med mig min externa hårddisk till vilken annan dator som helst (även en utan internet) och komma åt viktiga filer där utan att behöva packa upp, återställa och/eller installera program. Inga delar av systemet ska kopieras utan det handlar endast om personliga filer i /home som bilder etc.

Andra nödvändiga/önskvärda funktioner är att kunna ställa in automatisk backup vid vissa tidsintervaller samt att bara filer/mappar som ändrats kopieras.

Jag har testat Deja Dup som är en front end för Duplicity om jag förstått rätt. Funkar helt okej och är allt jag egentligen behöver utom att jag inte kan välja att inte komprimera filerna. Sökt på andra program men alla jag hittat verkar komprimera filerna på något sätt.

Är toknybörjare på Linux så jag behöver ett GUI och enkel installation vilket betyder att program som rsync samt egna script tyvärr går bort.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Senast redigerad av 1 Grus74, redigerad totalt 27 gånger.
“A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handguns and tequila”
- Mitch Ratcliffe
Användarvisningsbild
Sundberg

Re: Söker backup-program som inte komprimerar filerna

Inlägg av Sundberg »

Ta ett span på luckyBackup, det är ett GUI för rsync. Komprimerar inte.
Finns i förråden.
Hemsa: http://luckybackup.sourceforge.net/index.html
Jag är väldigt nöjd med det :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Grus74

Inlägg av Grus74 »

Tackar! Verkar vara precis det jag letade efter. Och så använder jag rsync ändå då, som många rekommenderar. Den står och tuggar nu så jag återkommer när den är färdig och jag har kunnat klämma och känna lite på programmet.
“A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handguns and tequila”
- Mitch Ratcliffe
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Vad kul :) Testade en del olika själv innan jag hittade just detta program. Ville ha ett program som enkelt kunde göra backup via nätverket och dels synka backup'en (om jag raderat filer i källmappen skall dessa tas bort från backup'en). Fungerar precis så enkelt och funktionellt som jag vill :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har kört med crontab kombinerat med rsync för att kunna synka vid vissa tider/datum och dessutom clona två mappar, dvs. ändrar jag/tar bort något i källmappen så händer likadant i målmappen.
Kan vara riskabelt om man inte vet vad man gör.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Grus74

Inlägg av Grus74 »

Lite knåpande med inställningarna för att få det som jag ville men inget konstigt och hyfsat lätt att sätta sig in i. Programmet har också möjlighet att schemalägga backuper och det verkar göras via cron (vad det nu är...) så jag antar att det är lite samma sak som ditt tips ZX. Det finns ett .deb-paket att ladda ner från hemsidan så det var bara att dubbelklicka för installation.

LuckyBackup fungerade precis som jag önskade så tusen tack för hjälpen!
- Mitch Ratcliffe
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"