När ska musiken dö ut?
När ska musiken dö ut?
I början på 80-talet när dom inspelningsbara kasettbandspelarna gjorde entré på den svenska marknaden, sade man att musiken skulle dö ut. Alla kunde ju spela in musik via radion och kopiera musik vänner emellan.
Och som salt på såret gjorde ju internet entré på den breda marknaden på 90-talet, visst fick man inte hem så många låtar per dag men till hjälp hade man ju CD-brännaren och folk kopierade musik hejvilt. Med åren blev ju internetförbindelserna snabbare och teknikerna för att kopiera och dela med sig mer sofistikerad, direct connect och bittorrent är ju några populära alternativ. Även då påpekade man igen att musiken skulle dö ut.
Så min fråga blir ju då, när menar dom att musiken ska dö ut?
Och som salt på såret gjorde ju internet entré på den breda marknaden på 90-talet, visst fick man inte hem så många låtar per dag men till hjälp hade man ju CD-brännaren och folk kopierade musik hejvilt. Med åren blev ju internetförbindelserna snabbare och teknikerna för att kopiera och dela med sig mer sofistikerad, direct connect och bittorrent är ju några populära alternativ. Även då påpekade man igen att musiken skulle dö ut.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: När ska musiken dö ut?
Vissa påstår det bestämdaste att personer som kopierar musik skulle köpt albumen i fråga om de inte haft möjligheten att kopiera den. Ser vi till minskningen av trafiken i stockholm i och med vägtullarna så tror jag detta argument inte längre är hållbart :p
Det har även funnits studier som pekar på att intäkterna ökar i och med att musiken sprids via kopiering. Om detta är sant eller inte vette katten, men jag är benägen att hålla med. Så jag tror verkligen inte den kommer dö ut den närmsta tiden
Tror det är helt rätt som du gör vovven, att ta det med lite humor.
Däremot hade jag gärna sett billig onlinemusik från de större artisterna bli verklighet. Tänk att kunna köpa ett album online i FLAC format för en 60kr. Tro fasiken att försäljningen skulle öka. Och det enda det kostar är bandbredd och serverunderhåll (utöver produceringen av musiken). Att som idag sälja musiken online för nästintill samma pris som en skiva ute i affären är helt tokigt (även om det är en kvalitétförbättring av produkten).
edit: blev lite debatt över det hela. Kommer fortfarande ihåg när man spelade in musik på kasett. Var riktigt lyxigt
Det har även funnits studier som pekar på att intäkterna ökar i och med att musiken sprids via kopiering. Om detta är sant eller inte vette katten, men jag är benägen att hålla med. Så jag tror verkligen inte den kommer dö ut den närmsta tiden

Däremot hade jag gärna sett billig onlinemusik från de större artisterna bli verklighet. Tänk att kunna köpa ett album online i FLAC format för en 60kr. Tro fasiken att försäljningen skulle öka. Och det enda det kostar är bandbredd och serverunderhåll (utöver produceringen av musiken). Att som idag sälja musiken online för nästintill samma pris som en skiva ute i affären är helt tokigt (även om det är en kvalitétförbättring av produkten).
edit: blev lite debatt över det hela. Kommer fortfarande ihåg när man spelade in musik på kasett. Var riktigt lyxigt

Det är inte lätt när det är svårt!
Jag tycker att det är tvärtom. Precis som du säger så säljs nästan ingen musik i FLAC. Om man istället köper skivan så får man 1) Lossless musik 2) Ett fysiskt omslag 3) Ett fysiskt häfte med diverse kuriosa, samt, ibland, 4) extra prylar som går att digitalisera, men inte kopiera, t.ex en bok. Mycket av den musik som säljs över nätet har dessutom idiotiskt DRM. Så jag vill nog påstå att man får mer för pengarna om man handlar en CD/Vinyl.Katt skrev:Att som idag sälja musiken online för nästintill samma pris som en skiva ute i affären är helt tokigt (även om det är en kvalitétförbättring av produkten).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vafan, folk slog i takt på tomma trädstammar och ylade i moll mot månen långt innan det fanns pengar inblandade. Så frågan borde imho ställas - hur långt tills man inte kan tjäna pengar på musik längre? Mitt svar är: Aldrig så länge musik erbjuds på någon form av hårdvara eller så länge artisterna kan turnera.Hund skrev:I början på 80-talet när dom inspelningsbara kasettbandspelarna gjorde entré på den svenska marknaden, sade man att musiken skulle dö ut. Alla kunde ju spela in musik via radion och kopiera musik vänner emellan.
Fråga två gäller - är det en rättighet att kunna leva på musik, som sångare eller musiker typ? Mitt svar är: Nej, det är lika dumt som författarbidrag till poeter och stadsanslag till teater/opera.
Och min mor halshugger mig verbalt varenda gång jag uttrycker detta i hennes närhet, hehe...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Hela frågan om det är en rättighet att kunna leva på sin musik är felställd. Tvärtom skulle jag säga, är det en fundamental princip i vårt marknadsekonomiska system att olönsamma affärsidéer inte bör hållas vid liv.
Däremot tycker jag statsstödd kulturverksamhet är något helt annat än att via oändliga straffskärpningar försöka få folk att sluta ladda hem musik.
Däremot tycker jag statsstödd kulturverksamhet är något helt annat än att via oändliga straffskärpningar försöka få folk att sluta ladda hem musik.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det vore ju bra om det fanns en valmöjlighet. När det gäller ett fåtal artister så vill jag gärna ha det där extramatrialet som DMZ nämner, men oftast skulle nedladdning i flac-format vara optimalt.
Klart att intresset för musik ökar med ökad nedladdning. Även om man inte köper all musik av en viss artist så tjänar denna ändå på nedladdningen pga av att man går på konserter, köper annat som tex t-shirts osv som aldrig hade gjort annars.
Rätt att tjäna pengar på musik ska man väl ha, men inte per automatik. Är man ute och spelar/turnerar mycket så är det givetvis helt ok att tjäna pengar, men att tjäna pengar på att sälja tex CD-skivor är knappast en mänsklig rättighet. Ska någon tjäna på det så är det dock musikern och inte skivbolagen.
Musiken kommer aldrig att dö, i vart fall inte förrän människan är utdöd och att tjäna pnegar går nog om man är duktig och jobbar på och blir populär, men frågan är om skivbolagen kommer att överleva, i vart fall knappast i nuvarande form. Och vem skulle sakna dom?
Klart att intresset för musik ökar med ökad nedladdning. Även om man inte köper all musik av en viss artist så tjänar denna ändå på nedladdningen pga av att man går på konserter, köper annat som tex t-shirts osv som aldrig hade gjort annars.
Rätt att tjäna pengar på musik ska man väl ha, men inte per automatik. Är man ute och spelar/turnerar mycket så är det givetvis helt ok att tjäna pengar, men att tjäna pengar på att sälja tex CD-skivor är knappast en mänsklig rättighet. Ska någon tjäna på det så är det dock musikern och inte skivbolagen.
Musiken kommer aldrig att dö, i vart fall inte förrän människan är utdöd och att tjäna pnegar går nog om man är duktig och jobbar på och blir populär, men frågan är om skivbolagen kommer att överleva, i vart fall knappast i nuvarande form. Och vem skulle sakna dom?

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Jag tror att stadsunderstöd teater och opera håller tillbaka den musikaliska utvecklingen snarare än något annat. Om allt gammalt var bra skulle vi fortfarande leva på stenåldern.
Och med det inte sagt att det finns en stor mängd otroligt bra äldre musik och opera såklart.
Och Barzam, tror dom flesta skådisar, musiker o.s.v. skulle säga emot dig med hänvisning till att kultur inte skall behöva vara kommersiell - det är min erfarenhet vilken inte är obefintlig inom detta område, hehe...
Och med det inte sagt att det finns en stor mängd otroligt bra äldre musik och opera såklart.
Och Barzam, tror dom flesta skådisar, musiker o.s.v. skulle säga emot dig med hänvisning till att kultur inte skall behöva vara kommersiell - det är min erfarenhet vilken inte är obefintlig inom detta område, hehe...

Jag menar inte att all kultur ska vara kommersiell utan att det inte finns någon rättighet att tjäna pengar på sin musik. Det som finns är rättigheten att arbeta med kultur och rätten att ta emot a-kassa eller andra bidrag, mm. Man kan också prata om rättigheten att som kulturskapare likbehandlas med andra näringsidkare skattemässigt.
Jag tror däremot att om vi vill ha opera eller symfoniorkestrar är det ett måste att dessa stöds av stat och kommun eftersom kostnaderna aldrig går att täcka med sponsring och biljettintäkter. Jag ser inte riktigt hur detta håller tillbaka den musikaliska utvecklingen, eftersom vi förmodligen inte skulle ha klassiskt skolade musiker om de inte kunde arbeta som idag. Samtidigt är det bisarrt att en viss genre lever på så mycket understöd medan andra klarar sig själva (som rock/pop).
Jag tror däremot att om vi vill ha opera eller symfoniorkestrar är det ett måste att dessa stöds av stat och kommun eftersom kostnaderna aldrig går att täcka med sponsring och biljettintäkter. Jag ser inte riktigt hur detta håller tillbaka den musikaliska utvecklingen, eftersom vi förmodligen inte skulle ha klassiskt skolade musiker om de inte kunde arbeta som idag. Samtidigt är det bisarrt att en viss genre lever på så mycket understöd medan andra klarar sig själva (som rock/pop).
Jo personligen har jag aldrig haft tillgång till så mycket musik.....
Mestadels gratisSpotify men också från o till LastFM för det facila priset $3 för en månad, rena ruinen..
Sen visst är väl media kommersiellt..... men det borde ju vara på artistens villkor, inte megabolaget som ska ha sin profit...

Mestadels gratisSpotify men också från o till LastFM för det facila priset $3 för en månad, rena ruinen..

Sen visst är väl media kommersiellt..... men det borde ju vara på artistens villkor, inte megabolaget som ska ha sin profit...

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hade inte operabesöken varit subventionerade så hade inte många haft råd att gå. Som det är nu så betalar man c:a 575 kronor för en biljett till Göteborgsoperan men egentligen tror jag att denna biljett kostar 1500 kronor om man själv skulle stå för hela kalaset.farmfield skrev:Jag tror att stadsunderstöd teater och opera håller tillbaka den musikaliska utvecklingen snarare än något annat. Om allt gammalt var bra skulle vi fortfarande leva på stenåldern.
Musikaler och operor verkar aldrig dö ut utan som här i Göteborg kan en föreställning gå i ett halvår med full publik innan den läggs ner.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Musiken kommer finnas så länge det finns människor. Den förmedlar så mycket känslor. Skivbolagen har fel - men det visste vi ju redan 

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Utanför ämnet: Jag håller nog med din mor där. Utan att ha funderat djupare kring ämnet är min spontana tanke att även smal kultur har existensberättigande. Kultur har ett värde som inte nödvändigtvis kan mätas i pengar, varför det paradoxalt nog måste kunna få ekonomiskt bidrag för att överleva. Det svåra är att avgöra vilken kultur som har rätt till bidrag men det är en annan fråga. Den dagen alltings värde kan och rentav bör mätas i pengar, är en tung dag för för mig.farmfield skrev:Och Barzam, tror dom flesta skådisar, musiker o.s.v. skulle säga emot dig med hänvisning till att kultur inte skall behöva vara kommersiell - det är min erfarenhet vilken inte är obefintlig inom detta område, hehe...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
vulfgar - Musiken kommer aldrig att dö, i vart fall inte förrän människan är utdöd och att tjäna pnegar går nog om man är duktig och jobbar på och blir populär, men frågan är om skivbolagen kommer att överleva, i vart fall knappast i nuvarande form. Och vem skulle sakna dom? 
är du ett nick som tror att Armageddon minsann kommer att ske inom sin egen generations livstid..

är du ett nick som tror att Armageddon minsann kommer att ske inom sin egen generations livstid..

Det finns ju de som säger att den musikaliska genen är utdöd och det kan jag väl hålla med om - ibland men visst produceras det en del ny bra musik. Men det är ju mest en smaksak
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Öööh, va? "musikaliska genen är utdöd" ?
Dvs det har inte skrivits några bra låtar sen [valfri tidsangivelse] och kommer aldrig mer skrivas några bra.
Vilken fantastiskt positiv syn till livet man lär ha om man inbillar sig det. Dom bör nog gå till en doktor innan dom gör illa sig själv.m!rage skrev:Det finns ju de som säger att den musikaliska genen är utdöd och det kan jag väl hålla med om - ibland men visst produceras det en del ny bra musik. Men det är ju mest en smaksak

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag har svårt att tro att alla "bra" låtar har skrivits. Har alla "bra" böcker skrivits?
- farmfield
- Kontakt:
Jag satt och kollade på Jean Michelle Jarre's Houston-konsert härom dagen och tänkte att han nog kommer ses som en av dom större kompositörerna under 1900-talet - och tror knappast han är den siste inom sin gengre heller, så jag tror varken att den musikaliska genen är utdöd eller att ingen 'bra' musik kommer skrivas mer, dock så är det möjligt att vissa gengres har haft sina toppar och inget 'bättre' kommer skrivas just inom dessa, men det är ju mer en historisk/kulturell grej än något annat...
Tur att den här tråden ligger i Tavlan Humor, annars hade vi fått ringa efter männen med de vita rockarna för att ta hand om Hund.