Bra (relativt lätta) spel i förråden?

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bra (relativt lätta) spel i förråden?

Inlägg av CryingFreeman »

Hej!

Har precis introducerat min 6-årige son på allvar till datorspelens värld. Köpte två gamepads för att lira lite och det är riktigt kul att se hur han utvecklas. :)

De spel vi kör för tillfället är:
  • Chromium B.S.U. (skitsvårt, men ska vara det)
  • Pingus (lemmings i pingvinform)
  • Supertux 2 (Supermario2-klon, mer eller mindre)
  • Extreme Tux Racer - rejsa Tux nerför ett berg och samla fiskar
Favoriterna är Chromium B.S.U., SuperTux2 och ETR. Pingus verkar vara lite för avancerat än så länge och har mycket text att läsa igenom inför varje bana, ibland på engelska. Sonen ljudar sig igenom de flesta ord, men har lite kass koll på engelskan.. ;) Har inte testat några FPS-spel än, som Nexuiz, Urban Terror (Anjar-alias? ;D ) eller liknande och tänkte väl inte göra det heller på ett tag.

Krav för spelen:
  • Snygg grafik. Många av spelen i förråden känns som att de gjorts av just kodare, utan minsta hjälp av en grafiker. Inget man vill visa upp om man ska sälja in FOSS precis. Väljgjord grafik är viktigt.
  • Inte för många instruktioner. Många spel är väldigt svåra att lista ut hur man ska styra, vad man ska göra och hur man gör det.
  • Låg instegsnivå Många av (de snygga) spelen är väldigt svåra redan från början. Inte så kul att spela ett spel där man dör efter fem-tio sekunder.
  • Nämnde jag snygg grafik? Gnome-games är uteslutet. Alla dem ser jag som vuxenspel. GCompris, Potatismannen och Childsplay har vi tagit oss förbi sedan ett tag tillbaka. Dessutom är de rätt så fula.
Spelen jag växte upp med, som MegaMan, Metroid, Zelda, SuperMarioBros är alla 2-dimensionella plattformsspel. Jag tycker (som jag minns dem) att det är en rätt okej nivå att börja på. Beneath a steel sky, som även det är ett plattformsspel, har alldeles för mycket textbaserad handling och klurigheter och ligger inte på rätt nivå.
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Bra (relativt lätta) spel i förråden?

Inlägg av Alleinsora »

Hej!

Av spelen i Ubuntus förråd så är det nog bara [url=apt://smc]BildSecret Maryo Chronicles[/url] som jag spelat.

Däremot vet jag om ett par spel i ett tredjeparsförråd, http://www.playdeb.net/welcome/
Här finns spel som Hedgewars (lknar de nyare wormsspelen), opensonic (klon av Sonic som fast till Sega) och mycket mer. Kvalitén varierar givetvis även bland dessa spel men tycker den överlag är ganska bra.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Andra bra spel i samma kategori är Supertuxkart där Tux kör runt en bana i gokart och Frozen-Bubble där Tux ska skjuta ner "bubblor" innan han får dem över sig...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Utanför ämnet: Tycker det är lite osnällt att hålla på och föreslå massa datorspel medans jag sitter på jobbet :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Favoritspelen hos min son är Supertuxkart, Trigger och TORCS.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

CryingFreeman skrev: Spelen jag växte upp med, som MegaMan, Metroid, Zelda, SuperMarioBros är alla 2-dimensionella plattformsspel. Jag tycker (som jag minns dem) att det är en rätt okej nivå att börja på. Beneath a steel sky, som även det är ett plattformsspel, har alldeles för mycket textbaserad handling och klurigheter och ligger inte på rätt nivå.
Varför inte spela dem då? Jag anser också att spelen av idag inte kommer i närheten med hur det var på den gamla goda tiden...
Ett annat tips är MAME som har en alldeles förträfflig linuxversion vid namn sdlmame: http://rbelmont.mameworld.info/?page_id=163
Många roliga klassiker och mycket plattformsspel. Fördelen med att emulera är ju att du kan stoppa in hur många 5-centare som helst dessutom.

Det enda spel jag spelar någon gång ibland 'native' är teeworlds. Det är väl lite plattformsspel det med... http://www.teeworlds.com/

På tal om svårighetsgrad... Det är inte förens i vuxen ålder jag har klarat mig genom denna gamla goding; Bild
Huruvida det beror på att jag är värdelös eller att spelet var svårt, det vet jag inte. :p
Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 25 gånger.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Får jag rekommendera det barnsligt roliga WorldOfGoo, snygg grafik, busenkelt att förstå, fritt från våld, väl lämpat för barn, men inte open source, och inte i officiella förråden, jag har bara spelat demot, som finns på deras hemsida:
http://worldofgoo.com/dl2.php?lk=demo
(lägger sig i /opt mappen)

Det är som Lego+lemmings.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Det finns en del enkla spel till KDE och Edubuntu, lite mer "pedagogiska" än de vanliga spelen. ;)

Edit:
Provade en Pacman-clone alldeles nyss i KDE, inget spel som passar mej. :)
Jag är nog 50 år för gammal för det spelet... ;D

Edit no2:
Provade KNetWalk, det är ett program mer i min smak, blir riktigt klurigt efter några banor...
Man ska koppla ihop noder i ett nätverk så att alla har kontakt med varandra.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag har för mig att det där Piff och Puff-spelet inte var särskilt svårt men så fick man ju max ett spel om året så det gällde ju att nöta ordentligt på dem man hade. Grymt kul spel, iaf när man spelade två samtidigt.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

barzam skrev:Jag har för mig att det där Piff och Puff-spelet inte var särskilt svårt men så fick man ju max ett spel om året så det gällde ju att nöta ordentligt på dem man hade. Grymt kul spel, iaf när man spelade två samtidigt.
Nåja... Säg till om du vill ta en match över nätet. :)

Kod: Markera allt

25-feb-2010 - prockguy - unix netplay is now functional; gtk network gui created
http://fceux.com/web/home.html
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

cthulhu skrev:Får jag rekommendera det barnsligt roliga WorldOfGoo, snygg grafik, busenkelt att förstå, fritt från våld, väl lämpat för barn, men inte open source, och inte i officiella förråden, jag har bara spelat demot, som finns på deras hemsida:
http://worldofgoo.com/dl2.php?lk=demo
(lägger sig i /opt mappen)

Det är som Lego+lemmings.
Mycket bra lir, $20 kostar det. Installeras genom en .deb-fil som laddas hem. Två tummar upp! =)

http://2dboy.com/games.php
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tja, fast demon, som har första kapitlet (ca 10 banor) är ju gratis. :)
Skriv svar

Återgå till "Spel"