filrättigheter

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
partymachine
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

filrättigheter

Inlägg av partymachine »

hej
har problem med usb diskar som jag haft kopplade till en nas en dlink nslu2 som upphört fungera.
Kopplade diskarna direkt till datorn men kan bara se mina filer men kan inte göra något med dom hur får jag rättigheter till mina filer ?
Blir skit glad om någon kan förklara för mig har alla foto filmer musik mm på diskarna.
Tack på förhand :-)
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: filrättigheter

Inlägg av xtr3m3 »

Om du lagt till dom och monterat dom så öppna terminalen och ange detta kommando:

Kod: Markera allt

sudo chown -R ditt-användarnamn:users /mnt/namnet-på-disken
Bild
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se.org!

Du ska montera dem så att du får skrivrättigheter. Ett sätt att göra det är att montera från terminalen med optionen -o uid=$(id -u). ( $(id -u) kör kommandot id med flaggan -u, som returneran uid för din användare.) Fungerar på vfat och ntfs partitioner.

Hur vill du att de ska monteras?
partymachine

Inlägg av partymachine »

hård disken är monterad i alla fall kan man välja att avmontera när man högerklickar på den finns på skrivbordet där heter den 500 gb-filsystem man kan öppna och se filerna men inte mer högerklickar jag och kollar rättigheterna står det : rättigheterna för "e8aeac7d-8e9e-4f4c-8bc0-0cbb6f258718" kunde inte faställas filsystemet skall vara ext3/ext4
partymachine

Inlägg av partymachine »

förlåt att jag störde er kom på att jag kunde ändra rättigheterna om jag loggade in som root ber om ursäkt borde ha förstått det men e inte bra på linux som det märks tackar för era förslag till lösningar ha en bra dag :-)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

partymachine skrev:förlåt att jag störde er kom på att jag kunde ändra rättigheterna om jag loggade in som root ber om ursäkt borde ha förstått det men e inte bra på linux som det märks tackar för era förslag till lösningar ha en bra dag :-)
Det är inget att be om ursäkt för.
Roligt att du löste ditt problem!

Antar att du har ext? som filsystem på dina USB-diskar.
Själv skapar jag alltid en eller flera mappar (som root) på mina USB-diskar och ändrar filrättigheterna i de mappparna så att t.ex alla kan skriva och läsa i de mapparna. Det sparar en hel del trubbel och tid, när jag vill använda USB-disken med valfri dist som vanlig användare.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"