SSH utanför lokala nätverket
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
SSH utanför lokala nätverket
Hej,
Jag har installerat ssh på ubuntu server. Jag kan ansluta via putty genom mitt nätverk. Men när jag ansluter från "internet" till server så vill den inte acceptera mitt lösenord. Den hittar servern - Men tycker helt enkelt att inloggningen är fel. Jag har aktiverat publickey-raden i sshd_config-filen.
Vet någon vad som kan vara fel?
Jag har installerat ssh på ubuntu server. Jag kan ansluta via putty genom mitt nätverk. Men när jag ansluter från "internet" till server så vill den inte acceptera mitt lösenord. Den hittar servern - Men tycker helt enkelt att inloggningen är fel. Jag har aktiverat publickey-raden i sshd_config-filen.
Vet någon vad som kan vara fel?
Re: SSH utanför lokala nätverket
Har du porten öppen i routern? Hur ser din konfig ut?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hmm, jag testade även att försöka ansluta utifrån med ett FTP program och det var samma sak där - Den klagar på fel inloggningsuppgifter.
Jag har öppnat portarna i routern både för ftp och ssh.
Jag har öppnat portarna i routern både för ftp och ssh.
Prova med ssh -v så spottar den ur sig mer info som kanske kan vara ledtråd. Sen säger du publickey, menar du att du autentiserar dig med public key? Lösenordet är ju då för nyckelfilen. Eller vad menar du?
Det enda jag menar med pubkey är att jag har den här raden i sshd.config-filen:
PubkeyAuthentication yes
När jag ansluter via SSH så får jag aldrig svara "ja" eller "nej" på någon auth-fråga - Jag kommer ihåg att när jag senast höll på med detta, så brukar den kommer upp någon slags fråga när man ansluter sig.
Men den frågan får jag inte nu.
ssh -v
OpenSSH_5.1p1 Debian-6ubuntu2, OpenSSL 0.9.8g 19 Oct 2007
usage: ssh [-1246AaCfgKkMNnqsTtVvXxY] [-b bind_address] [-c cipher_spec]
[-D [bind_address:]port] [-e escape_char] [-F configfile]
[-i identity_file] [-L [bind_address:]port:host:hostport]
[-l login_name] [-m mac_spec] [-O ctl_cmd] [-o option] [-p port]
[-R [bind_address:]port:host:hostport] [-S ctl_path]
[-w local_tun[:remote_tun]] [user@]hostname [command]
PubkeyAuthentication yes
När jag ansluter via SSH så får jag aldrig svara "ja" eller "nej" på någon auth-fråga - Jag kommer ihåg att när jag senast höll på med detta, så brukar den kommer upp någon slags fråga när man ansluter sig.
Men den frågan får jag inte nu.
ssh -v
OpenSSH_5.1p1 Debian-6ubuntu2, OpenSSL 0.9.8g 19 Oct 2007
usage: ssh [-1246AaCfgKkMNnqsTtVvXxY] [-b bind_address] [-c cipher_spec]
[-D [bind_address:]port] [-e escape_char] [-F configfile]
[-i identity_file] [-L [bind_address:]port:host:hostport]
[-l login_name] [-m mac_spec] [-O ctl_cmd] [-o option] [-p port]
[-R [bind_address:]port:host:hostport] [-S ctl_path]
[-w local_tun[:remote_tun]] [user@]hostname [command]
PubkeyAuthentication är yes per default
Försök med ssh -v plus resten av de argument som du brukar använda. Typ ssh -v servernsnamn
Ja-/nej-frågan är väl den som kommer upp när man ansluter till en server för första gången. Sen läggs serverns publika nyckel in i filen .ssh/known_hosts. Om serverns publika nyckel finns där så kommer ingen fråga upp. Så det är nog inget konstigt med det.
Försök med ssh -v plus resten av de argument som du brukar använda. Typ ssh -v servernsnamn
Ja-/nej-frågan är väl den som kommer upp när man ansluter till en server för första gången. Sen läggs serverns publika nyckel in i filen .ssh/known_hosts. Om serverns publika nyckel finns där så kommer ingen fråga upp. Så det är nog inget konstigt med det.
Jaha, du menar vad jag använder när jag anslutar från klientet. Jag använder putty från en windowsdator när jag ska ansluta till min ubuntu server.
nej jag menar att du skall ansluta dig med ssh med flaggan -v för att få extra info om vad som händer.
Jaha, nu fattar jag, du använder putty. OK, då kan du kanske inte använda -v. Men det finns en event-log i putty. Högerklicka på ikonen uppe till vänster i putty-fönstret och välj event-log eller liknande. Där kanske det står nåt som indikerar vad som går fel.
Kod: Markera allt
ssh -v servernamn