..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
We all make Ubuntu, but we do not all make all of it. In other words, we delegate well. We have a kernel team, and they make kernel decisions. You don't get to make kernel decisions unless you're in that kernel team. You can file bugs and comment, and engage, but you don't get to second-guess their decisions. We have a security team. They get to make decisions about security. You don't get to see a lot of what they see unless you're on that team. We have processes to help make sure we're doing a good job of delegation, but being an open community is not the same as saying everybody has a say in everything.
No. This is not a democracy. Good feedback, good data, are welcome. But we are not voting on design decisions.
Bowmore skrev:Han har ju rätt i sig. Om alla ska vara med och bestämma om allting så hade vi nog fortfarande suttit med en terminal och knackat kommandon
Jovisst är det så !
men
nu skrev MarkS det här då angående debatten om ikonerna på vänster sida och där ger jag honom fel.
Att ha dessa på vänster sida verkar någon/några i desktop-gänget bara sjösatt, det finns ingen Launchpad Blueprint eller wikisida där det är beskrivet, i princip allt man gör finns annars beskrivet.
pun skrev:nu skrev MarkS det här då angående debatten om ikonerna på vänster sida och där ger jag honom fel.
Jo, där håller jag med dig och att kritiken är befogad.
Om de får hållas så kommer väl stängknappen i flikarna i firefox, nautilus, etc också flyttas till vänster
Mark & Co. fick av nån anledning OS X-dille, kanske för att Mark så dumt sagt att Ubuntu skulle bli snyggare än OS X... För det var dumt sagt, inte annat för att smaken ju är som baken... Fast generellt är Lucid väldigt snyggt - om än väldigt OS X-liknande då, hehe...
farmfield skrev:Mark & Co. fick av nån anledning OS X-dille, kanske för att Mark så dumt sagt att Ubuntu skulle bli snyggare än OS X... För det var dumt sagt, inte annat för att smaken ju är som baken... Fast generellt är Lucid väldigt snyggt - om än väldigt OS X-liknande då, hehe...
OS X-dille hit och OS X-dille dit, han tröttnade på alla hatare av brunt och gick "all in" för att täppa till käften på dem...( o ja, känn dig träffad )
farmfield skrev:Mark & Co. fick av nån anledning OS X-dille, kanske för att Mark så dumt sagt att Ubuntu skulle bli snyggare än OS X... För det var dumt sagt, inte annat för att smaken ju är som baken... Fast generellt är Lucid väldigt snyggt - om än väldigt OS X-liknande då, hehe...
OS X-dille hit och OS X-dille dit, han tröttnade på alla hatare av brunt och gick "all in" för att täppa till käften på dem...( o ja, känn dig träffad )
Eh, nya temat är väldigt likt OS X och det har ju knappast jag med att göra. Och skyll inte på mig att du gillar brunt...
Men håll med om att det inte är jättesmart att säga som han sa, att 'lova' att Ubuntu skulle bli snyggare än OS X _ eller något annat för den delen... Svårt löfte att uppfylla som sagt...
Oavsett vad man tycker är snyggt så har jag svårt att fatta finessen med att ha knapparna på vänster sida. Om man läser från höger till vänster som i vissa andra språk så kanske det är en fördel, men knappast för oss västerlänningar. Försökte vänja mej, men blev bara mer och mer irriterad.
Tur i alla fall att det går att ändra.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
vulfgar skrev:Oavsett vad man tycker är snyggt så har jag svårt att fatta finessen med att ha knapparna på vänster sida. Om man läser från höger till vänster som i vissa andra språk så kanske det är en fördel, men knappast för oss västerlänningar. Försökte vänja mej, men blev bara mer och mer irriterad.
Det är inte irriterande i OS X - men du utgår man ifrån att det är ett annat OS än Win eller Linux... Men att i en dist, från en version till nästa ändra en sån grej, det är rätt dumt, hehe...
vulfgar skrev:Oavsett vad man tycker är snyggt så har jag svårt att fatta finessen med att ha knapparna på vänster sida. Om man läser från höger till vänster som i vissa andra språk så kanske det är en fördel, men knappast för oss västerlänningar. Försökte vänja mej, men blev bara mer och mer irriterad.
Det är inte irriterande i OS X - men du utgår man ifrån att det är ett annat OS än Win eller Linux... Men att i en dist, från en version till nästa ändra en sån grej, det är rätt dumt, hehe...
Jag förmodar att ändringen är specifik i ubuntu, inte i gnome/metacity upstream, eller?
Förresten så rimmar knapparna till vänster illa med bug#1. Vill man ha över flera windowsanvändare så underlättar knappast en sån här sak.
Edit: Gjort ett tillägg
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 22 gånger.
vulfgar skrev:Oavsett vad man tycker är snyggt så har jag svårt att fatta finessen med att ha knapparna på vänster sida.
Jag har svårt att fatta finessen med att ha dem på höger sida. Det gäller inte bara fönsterknapparna, utan även alla andra ui-kontroller, i synnerhet rullningslister.
vulfgar skrev:Om man läser från höger till vänster som i vissa andra språk så kanske det är en fördel, men knappast för oss västerlänningar.
Jag tycker precis tvärtom. Hade jag läst från höger till vänster så hade jag förmodligen föredragit kontrollerna till höger.
vulfgar skrev:Försökte vänja mej, men blev bara mer och mer irriterad.
Du får ursäkta att jag sitter här och försöker hålla mig för skratt. Det är smärtsamt att göra nervomkopplingar. Jag tänker på hur jag själv kände mig när jag inte lyckades bli vän med windows95.
vulfgar skrev:Oavsett vad man tycker är snyggt så har jag svårt att fatta finessen med att ha knapparna på vänster sida.
Jag har svårt att fatta finessen med att ha dem på höger sida. Det gäller inte bara fönsterknapparna, utan även alla andra ui-kontroller, i synnerhet rullningslister.
vulfgar skrev:Om man läser från höger till vänster som i vissa andra språk så kanske det är en fördel, men knappast för oss västerlänningar.
Jag tycker precis tvärtom. Hade jag läst från höger till vänster så hade jag förmodligen föredragit kontrollerna till höger.
Du får ursäkta att jag sitter här och försöker hålla mig för skratt. Det är smärtsamt att göra nervomkopplingar. Jag tänker på hur jag själv kände mig när jag inte lyckades bli vän med windows95.
Hehe, jag borde kanske försökt lite längre med tillvänjningen, men å andra sidan vill jag inte. Om jag hittar nån vettig anledning så, men nu förstår jag inte vad flytten tjänar för syfte.
En variant hade ju förstås varit att bifoga både en höger och en vänstervariant av dom teman där knapparna blir konstiga när man flyttar dom själv.
Det beror fan på... Jag har ägt ett par tre Land Rovers med ratten på höger sida - alltså, man växlar med vänsterhanden (allat annat är exakt samma som på en vänsterstyrd bil). Och vet ni vad? Man vänjer sig efter 5 minuter.
Ett betydligt större problem är att man - när man lånar andras bilar - går och sätter sig på fel sida och undrar var ratten är...
Det beror fan på... Jag har ägt ett par tre Land Rovers med ratten på höger sida - alltså, man växlar med vänsterhanden (allat annat är exakt samma som på en vänsterstyrd bil). Och vet ni vad? Man vänjer sig efter 5 minuter.
Ett betydligt större problem är att man - när man lånar andras bilar - går och sätter sig på fel sida och undrar var ratten är...
För att fortsätta OT, att byta plats från vänster till höger i en bil/flygplan stör mej - konstigt nog - inte alls lika mycket (i vissa flygplan fördrar jag högersits). Samma sak med automat kontra manuell växellåda, det är heller inga problem.
Att ha knapparna till vänster känns däremot lika knasigt som att skriva med vänster hand. Jag skulle säkert kunna vänja mej, men det skulle ta tid. Och jag fattar inte varför jag skulle vänja mej heller. Det kanske är den där tjurigheten som är problemet...
Jag förstår inte vad man får ut av att ha dem på höger sida. Alla andra kontroller / menyer är på vänstersidan, vore det inte mycket bättre att ha allting samlat på samma sida? Inte minst för ergonomins skull. Jag vidhåller dock att det är bäst med inga alls...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
dmz skrev:Jag förstår inte vad man får ut av att ha dem på höger sida. Alla andra kontroller / menyer är på vänstersidan, vore det inte mycket bättre att ha allting samlat på samma sida? Inte minst för ergonomins skull. Jag vidhåller dock att det är bäst med inga alls...
Jobbigt för dem med touchpad att råka stänga ner fönstret när man egentligen bara vill trycka på Arkiv?
dmz skrev:Jag förstår inte vad man får ut av att ha dem på höger sida. Alla andra kontroller / menyer är på vänstersidan, vore det inte mycket bättre att ha allting samlat på samma sida? Inte minst för ergonomins skull. Jag vidhåller dock att det är bäst med inga alls...
Jobbigt för dem med touchpad att råka stänga ner fönstret när man egentligen bara vill trycka på Arkiv?
En lösning är då givetvis att ha den minst destruktiva knappen närmast menyerna. Men visst, må så vara, men touchpad som vi tänker det idag fanns ju inte när detta blev de facto.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?