Uppstartsproblem [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ibgbg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Uppstartsproblem [LÖST]

Inlägg av ibgbg »

Jag har en gammal dator (Dell Dimensions 2350, P4 2,4 ghz, 1gb + 256 mb minne) som har börjat att bete sig märkligt när jag försöker starta den.

Den går igång som den ska, men efter en stund bara tvärdör den, och det verkar inte finnas någon logik i riktigt när den dör. Ibland tar det bara ett par sekunder. Ibland kommer den ganska långt i startprocessen. Det är inga problem att komma in inställningarna till bioset, när jag hinner dit. Det gör ingen skillnad om jag försöker att starta vanligt eller med live-cd. Det kan inte vara något strul med hårddiskarna, för samma sak händer även om jag kopplar bort dom helt. Och längre än så har jag inte kommit i felsökandet, för jag har helt enkelt ingen aning om var jag ska fortsätta.

Problemet dök upp väldigt plödsligt. Datorn dog och sedan blev det såhär. Tidigare har datorn funkat felfritt, fast jag antar att saker brukar funka ända tills dom inte gör det längre.

Om någon har nån idé om vad felet kan tänkas vara så skulle vara jättebra. Jag har inte särskilt bra koll på sådant här...
Senast redigerad av 1 ibgbg, redigerad totalt 21 gånger.
m!rage

Re: Uppstartsproblem

Inlägg av m!rage »

Testa minnena med Memtest86+. Upplever du att datorn dör under hög belastning? Då kan det vara kondensatorerna på moderkortet som börjar gå sönder. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
ibgbg

Inlägg av ibgbg »

m!rage skrev:Testa minnena med Memtest86+. Upplever du att datorn dör under hög belastning? Då kan det vara kondensatorerna på moderkortet som börjar gå sönder. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna testa minnena på annat sätt än kontrollen som görs automatiskt precis i början av uppstarten, med tanke på att datorn inte lyckas starta helt och hållet någon gång. Men ett av minnena köpte jag nytt i höstas, så det borde vara friskt. Jag har kollat efter de tecken på att kondensatorerna skulle vara dåliga, som beskrivs i wikipediaartikeln, men tycker inte att något ser fel ut. Dessutom har datorn alltid fungerat väldigt stabilt. så jag gissar att problemet inte ligger där...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag hade börjat med att ta bort 256 mb-minnet.
Om du inte alltid hinner komma in i bios, så är Pause-tangenten bra att använda.
Hjälper det inte att ha tagit bort 256 mb-minnet, så hade jag nog testat att återställa bios till default.
Är det en bärbar eller stationär dator?
Har du CD-läsare?
ibgbg

Inlägg av ibgbg »

Rune.K skrev:Jag hade börjat med att ta bort 256 mb-minnet.
Om du inte alltid hinner komma in i bios, så är Pause-tangenten bra att använda.
Hjälper det inte att ha tagit bort 256 mb-minnet, så hade jag nog testat att återställa bios till default.
Är det en bärbar eller stationär dator?
Har du CD-läsare?
Att plocka ut det ena minnet hjälpte inte, och inte att återställa biosinställningarna heller... anledningen till att jag inte hinner in i bios är att datorn dör innan dess. Det just det som jag tycker är så konstigt. Det finns ingen logik i när den dör. Ibland hänger den med i upp till en minut, ibland tar det bara en sekund, eller så. Jag funderade på om det kunde vara något med strömförsörjningen, fast då borde ju datorn klara av att vara igång längre när jag kopplat ur hårddiskaarna, men så är det inte heller...

Det är en stationär dator med cd-läsare.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Om du har viktiga data på hårddisken som du vill spara, så hade jag plockat ur hårddisken direkt!
För att sedan kunna kopiera de intressanta filerna i en dator som fungerar.
Troligtvis är det så att din dator faktiskt har "dött".
Du kan även prova att starta datorn utan hårddisk i, för att se vad för felmeddelande du får.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Att kopiera allt av värde på hårddisken medan du kan är nog en bra ide :) Om du har lite datordelar hemma så kan du prova att byta ut en i taget för att se vilken som är trasig. Börja med nätaggregatet.
ibgbg

Inlägg av ibgbg »

Rune.K skrev:Om du har viktiga data på hårddisken som du vill spara, så hade jag plockat ur hårddisken direkt!
För att sedan kunna kopiera de intressanta filerna i en dator som fungerar.
Troligtvis är det så att din dator faktiskt har "dött".
Du kan även prova att starta datorn utan hårddisk i, för att se vad för felmeddelande du får.
Jag har provat att starta utan hårddisk, och felet finns ändå kvar, ibland dör den direkt, ibland kommer den ända fram till "primary master missing", eller liknande, men då kan jag ändå gå in i bios, precis som det ska vara, tills datorn slocknar. Jag har också prövat att ta ut biosbatteriet en stund för att se till att alla inställningar verkligen blir helt återställda. Det vore tråkigt om du har rätt i att det är tack och hej för den här datorn :(

All viktig information har jag back-uper på, och så har jag back-uper på back-uperna... man lär sig av sina misstag ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Mät spänningarna på utgångarna från nätaggregatet, det kan vara det som fallerar.
De ska vara typ 5V och 12V.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan läsa om vilken färg som ska vara vilken spänning på http://en.wikipedia.org/wiki/ATX. Hoppas du har en multimeter, för det borde alla ha
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Jag rensar bort det jag skrivit
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Kolla batteriet som sitter på moderkortet också.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kom på en grej till, kolla så att alla fläktar är igång. Är någon kylfläns ovanligt varm när datorn stänger av sig?
Om datorn stänger av sig nästan direkt så kan det vara så att kylflänsen till processorn har lossnat lite, så att processorn blir överhettad direkt vid uppstart och stänger av datorn för att inte brinna upp
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Ett annat tips är att dammsuga ur burken......det brukar se ut som "phaun" i de flesta äldre burkarna.

Att dammsuga kan då diskuteras i det oändliga....hursomhelst så använder man då lilla plastmunstycket SAMT att man jordat ner sig mha ett element. Sen dammsuger man INTE direkt på minnen, moderkort o dylikt. Man befinner sig sedan INTE på en matta som kan alstra statisk elektricitet. Alternativt så blåser man ren burken men det brukar bara bli ett stort dammoln :P och man måste vara utomhus.

Har själv aldrig misslyckats med en dammsugning.... många burkar !
ibgbg

Inlägg av ibgbg »

m!rage skrev:Kom på en grej till, kolla så att alla fläktar är igång. Är någon kylfläns ovanligt varm när datorn stänger av sig?
Om datorn stänger av sig nästan direkt så kan det vara så att kylflänsen till processorn har lossnat lite, så att processorn blir överhettad direkt vid uppstart och stänger av datorn för att inte brinna upp
Helt rätt :) Datorn stängde av sig i självförsvar. Ett av plastfästena som håller fast "klumpen" med kylflänsar hade gått sönder så "klumpen" (den har säkert ett mer tekniskt namn) låg inte dikt an mot processorn. Hur ett sådant fäste sedan kan knäckas på en dator som inte har flyttats en centimeter på flera månader är väl någonting som är nyttigast att inte fundera på antar jag.

Hur som helst så fungera datorn helt som den ska när jag lagt den på sidan så att "klumpen" ligger/står direkt på processorn. Inga fel på hårddiskar eller något annat, vad jag kan se hittills, och lm-sensors är nöjd och glad med temperaturen. Nu gäller det bara att hitta ett nytt fäste. Antar att dom inte säljs i löspack direkt. Får väl hålla ögonen öppna efter ett likadant skrotat moderkort.

Du ska ha ett jättestort tack för hjälpen! Och tack till er andra som har kommit med tips och råd :)
pun skrev:Ett annat tips är att dammsuga ur burken......det brukar se ut som "phaun" i de flesta äldre burkarna.

Att dammsuga kan då diskuteras i det oändliga....hursomhelst så använder man då lilla plastmunstycket SAMT att man jordat ner sig mha ett element. Sen dammsuger man INTE direkt på minnen, moderkort o dylikt. Man befinner sig sedan INTE på en matta som kan alstra statisk elektricitet. Alternativt så blåser man ren burken men det brukar bara bli ett stort dammoln :P och man måste vara utomhus.

Har själv aldrig misslyckats med en dammsugning.... många burkar !
Statisk elektricitet ska man vara försiktig med. När jag själv rotar runt i datorer brukar jag stå naken vid diskbänken (sant) och jobba med ena handen på kranen... eh... den som sitter ovanför diskhon, alltså... den som är jordad... ;)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

En del BIOS har ju inställningar som heter något liknande som turn off compter when system error även xp har en idiotisk funktion reboot on system error som alltid brukar vara förbockad.

Jag hade provat att koppla ifrån saker för att se om datorn bootar Tangentbord Skärm Mus ibland kan hårdvarufel skapa dom här problemen
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

ibgbg skrev: Statisk elektricitet ska man vara försiktig med. När jag själv rotar runt i datorer brukar jag stå naken vid diskbänken (sant) och jobba med ena handen på kranen... eh... den som sitter ovanför diskhon, alltså... den som är jordad... ;)
Jo själv kör jag med ett armband som jag kopplar till elementet........sen kan man meka på....
hursomhelst så räcker det att jorda ner sig genom att ta i något som är jordat precis som du gör.

Ett sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=582630
Andersen

Inlägg av Andersen »

ibgbg skrev: Statisk elektricitet ska man vara försiktig med. När jag själv rotar runt i datorer brukar jag stå naken vid diskbänken (sant) och jobba med ena handen på kranen... eh... den som sitter ovanför diskhon, alltså... den som är jordad... ;)
Klä av sig naken är väl lite överdrivet, jag brukar bara ta av mig ylletröja, ulltofflor och annat som ger statisk elektricitet. Kattskrället kastar jag in i garderoben, för vem vill ha ett husdjur strykandes runt benen som det bara gnistrar om när man arbetar med känslig utrustning?
m!rage

Re: Uppstartsproblem [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Äger själv inga ylletröjor så jag brukar meka i de kläder jag har på mig. Jordar mig mot elementet varje gång jag sätter mig och sen en gång var femte minut eller så. Om det inte är extremt dyra grejer, då lyxar jag till det med ESD-armbandet. Har aldrig förstört någon komponent av statisk elektricitet. Kanske är lite väl slarvig ibland men what the heck, kör efter living on the edge-principen ;D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"