Jag har funderat vad som kan vara mest lämpligt för att köra en virtuell server. Jag har pysslat rätt mycket med VMware de senaste 5 åren, men bara deras workstation programvara. Jag har sökt som tusan på internet om andra lösningar som VirtualBox, Xen, samt KVM. Jag har blivit lite klokare, men inte tillräckligt för att avgöra vad som är bäst för mina öskemål. Jag tänkte att om någon här har erfarenhet och kan säga på direkten vad jag ska välja, så skulle jag bli väldigt tacksam.
1. Jag har skaffat en burk med Intel® 2 Core(TM) Duo processor E6300, och den är HardwareVirtualMachine (HVM) kompatible.
2. Jag har installerat två extra nätverkskort i servern.
3. Jag tänkte installera CentOS, eller Ubuntu Server Edition (bägge verkar ha support för KVM).
4. Som virtuell maskin tänkte jag ha Coyote Linux, eller någon annan konsol baserad brandvägg såsom DD-WRT, pfSense, monowall, MikroTik RouterOS, Vyatta med flera.
5. Ytterligare en virtuell maskin, men med ett grafiskt operativsystem såsom Windows Server.
Det jag tänkte göra är att ha Ubuntu Server, eller Centos på servern. Sedan behövs en virtuell maskin som ska fungera som brandvägg för övriga maskiner. Nätverkskortet som är anslutet till internet ska vara dedikerad till denna brandvägg. Resten av maskinerna ska kommunicera internt med varandra via den virtuella switchen i (VMware, VirtualBox, Xen, KVM).
Detta kanske låter krångligt, men det är det inte. Istället för att ha en dedikerad burk som Brandvägg, Linux Server, samt Windows Server, så vill jag bara ha en enda burk. Frågan är om jag ska fortsätta med VMware, eller om jag kan gå över till något annat.
Alternativt, om jag införskaffar ytterligare en server, så skulle jag kunna installera flera brandväggar i den ena servern, samt övriga operativsystem i den andra. I och med att jag får 5 stycken IP adresser från min operatör så skulle jag kunna ha 5 stycken brandväggar i den ena servern.
Nu blev det mycket text (som vanligt). Hade jag haft ett ritprogram så skulle jag ha gjort ett diagram över nätverket istället.