Script för att hålla koll på certifikat.

Här diskuteras programmering och utveckling
sand

Script för att hålla koll på certifikat.

Inlägg av sand »

Jag har ett yrke som gör att jag har en stor mängd diverse certifikat och licenser, alla med olika utgångsdatum. Skulle vilja få ihop ett script som håller ordning på dessa och dessutom varnar mig en viss tid innan certifikatet går ut. Hur skulle man kunna göra detta? Någon som har några bra ideér?

Är inte jättehaj på att scripta och jag vill använda detta som ett sätt att lära mig.

//Kim
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Script för att hålla koll på certifikat.

Inlägg av Rag3Rac3r »

sand skrev:Jag har ett yrke som gör att jag har en stor mängd diverse certifikat och licenser, alla med olika utgångsdatum. Skulle vilja få ihop ett script som håller ordning på dessa och dessutom varnar mig en viss tid innan certifikatet går ut. Hur skulle man kunna göra detta? Någon som har några bra ideér?

Är inte jättehaj på att scripta och jag vill använda detta som ett sätt att lära mig.

//Kim
Jag har samma problem, då jag har ett antal 1 års TLS ceritifkat (ifrån en CA).
Jag skulle lösa detta genom att använda openssl för att visa "infon" om certifikatet, och att sen helt enkelt slita ut den information och spara.

Nu kommer jag inte ihåg rakt av kommandot.
Alternativet är att manuellt mata in tiden för att hålla reda på dom.
Sen kör man dom som ett s.k cronjob. :)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Certifikat såsom i SSL/TLS? Tittar du på certifikaten via filsystemet eller via https?
sand

Inlägg av sand »

Nu blev det lite missförstånd ;D Ska försöka förtydliga lite.

Jag är sjöman och har ett antal papperscertifikat, läkarintyg, behörigheter, certifikat för X, osv... Dessa har alla olika utgångsdatum då man behöver förnya dem eller gå ny kurs. Det jag vill är att ha en förteckning över dessa datum och få en varning dessa är på väg att gå ut. Skulle kunna använda ett exceldokument eller liknande men då måste jag aktivt gå in och kolla med jämna mellanrum, vilket jag vill slippa göra. Att lägga in dem i kalendern är lite för bökigt då det är en hel del olika och jag inte använder kalender överhuvudtaget. Vill som sagt ha dem sparade i ett enkelt textdokument och ha ett script som säger till när det är dags att förnya.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"