Hej!
Jag har installerat NetBeans 5.5 och java 1.6.0. Jag tror att grejerna installerades i min hemkatalog.
Om jag skriver javac -version och java -version säger båda att det är version 1.6.0. Jag har däremot fått för mig att fel API används, nämligen 1.4.2. Jag tror att det stod ett felmeddelande om det när jag kompilerade nån gång.
När jag installerat Eclipse använder det java 1.4.2 enligt preferences.
Mina frågor:
1. Ska jag installera saker i min hemkatalog?
2. Hur vet jag vilket API som används? Blir det automatiskt "rätt" version?
3. Hur får jag en senare version av java att användas i Eclipse?
Svara jättegärna überutförligt då jag känner mig helt lost på vissa grejer.
Java: vilket API används?
Java: vilket API används?
Max 350; tecken återstår: 321
SV: Java: vilket API används?
Fråga 1
Jag tycker det är helt okey att installera program i hemmappen så länge bara din användare kommer att använda programmet, andra kanske har andra åsikter.
Fråga 2
Jag antar att du frågar om vilken API netbeans använder? Det är lite svårare för mig att veta då jag aldrig har kört netbeans
men finns det ingen inställning där du kan välja en?
Fråga 3 När du skapar ett nytt projekt i Eclipse så kan man i steg nr2 välja vilken jre man vill använda där ska du kunna välja 1.5.0 1.4.2 eller 1.6.0 om du har den installerad. Där finns även ett val som heter Configure jre's där kan du lägga till och ta bort de olika API:erna
Jag tycker det är helt okey att installera program i hemmappen så länge bara din användare kommer att använda programmet, andra kanske har andra åsikter.
Fråga 2
Jag antar att du frågar om vilken API netbeans använder? Det är lite svårare för mig att veta då jag aldrig har kört netbeans

Fråga 3 När du skapar ett nytt projekt i Eclipse så kan man i steg nr2 välja vilken jre man vill använda där ska du kunna välja 1.5.0 1.4.2 eller 1.6.0 om du har den installerad. Där finns även ett val som heter Configure jre's där kan du lägga till och ta bort de olika API:erna
Du sätter standard java miljön med
(t.ex. parameter -l för att lista tillgängliga miljöer)
Netbeans ska läsa av den miljö av sun som är installerad men du kan kontrollera om så är fallet i inställningarna för detta programs och lägga till rätt miljö om den saknas. Är netbeans och java jdk i samma nerladdning så är versionen garanterad samma. Eclipse har jag däremot ingen erfarenhet av.
Kod: Markera allt
sudo update-java-alternatives
Netbeans ska läsa av den miljö av sun som är installerad men du kan kontrollera om så är fallet i inställningarna för detta programs och lägga till rätt miljö om den saknas. Är netbeans och java jdk i samma nerladdning så är versionen garanterad samma. Eclipse har jag däremot ingen erfarenhet av.
Tack! Jag kommer nog komma underfund med det här nån gång. I Eclipse lyckas jag ändå bara välja 1.4.2. Hursomhelst fick jag inte jobbet
där jag skulle köra eclipse, så jag återgår till vim och kommandoradskompilering igen.

Max 350; tecken återstår: 321