Byta hårddisk?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Byta hårddisk?

Inlägg av Maxim »

Hej jag håller på att hjälpa en bekant med en Toshiba satelit l300-190 bärbar. Hans dotter tappa den i golvet och sen blev windows vista död.Disken går att starta i mitt Ubuntu men den kan inte mounta Vista mappen men jag ser alla partioner en som är 2 gb en på 5 gb sen ligger vista på resten.Den verkar ha krachat i vista men i de andra partionerna går det att läsa disken. Disken innehåller en mapp data (5gb) med hddrecovery saker samt 2gb windows fe med div program tex boot.sdi. nu vill jag föra över återstälningen till den nya disken och undrar hur man kan gå till väga. jag har laddat ner ultimatecd skivan men får inte till allt.
Jag har börjat att göra den nya disken i 3 storlekar som original var men sen då? någon som vet hur jag får mbr att starta återstälnings delen på disken?
Allt har varit busenkelt om han har tagit ut återställnings skivor när den var ny men så enkelt var det inte.En Vista skiva har jag men hans serienummer under datorn har några siffror som har nöts bort så den vägen gick inte heller enda sättet är att göra är få fart på recovery på hdń.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Byta hårddisk?

Inlägg av Osprey »

Prova att starta upp med Vista-CD:n och kör igång Recovery-Consolen. När du är inne i den så ska du kunna fixa till MBR och boot med FIXMBR och FIXBOOT. Plocka sedan ut CD:n och starta om...

Helt 100 på att det funkar rakt av är jag inte, men så hade jag börjat med att prova iaf...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"