Jag har ju fått hjälp med att automontera en utdelad mapp vilket gick bra. Men jag det fungerar inte med en extern hårddisk där jag har två partitioner som jag har delat ut. Båda kan jag komma åt i Ubuntu 9.10. Mapparna heter Media (G) och Filer (F). Har provat med och utan partionsbokstav, med och utan kolon men det fungerar inte. Fstab ser ut så här (tar bara med utdelningarna): //192.168.0.168/SharedDocs /media/shareddocs smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
//192.168.0.168/Media(G) /media/media smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
//192.168.0.168/Filer(F) /media/filer smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
Den första utdelningen fungerar utmärkt. Här är partitionsboksäverna med.
Vid försök att montera med terminalen får jag meddelande att alla re raderna är felaktiga, fast uppenbarligen fungerar alltid en utdelning av Shared docs oavsett vilken dator jag delar ut från. Jag brukar starta om Ubuntu för att se om jag får en ikon på skrivbordet, och en får jag alltid. Så någonting är det med den externa hårddisken eller att det är partitionerna som jag delar ut.
Någon som förstår vad som är skillnad här?
Det gick lite väl fort med förra svaret.
Mapparna heter Media resp Filer. Jag tror inte att partitionsbokstäverna ska vara med i fstab. Provade från början utan men eftersom det inte fungerade så provade jag alla andra alternativ. Ska väl säga att manuell montering är inga problem.
Jo, det är så jag har gjort men jag får inte upp monteringarna, endast en mapp. Det är därför jag undrar om det är någon skillnad på utdelningarna. Alla tre är skrivna i fstab på samma sätt, mappar finns skapade i "media".
Kanske någon annan kan reda ut det här.
tomo53 skrev:Jo, det är så jag har gjort men jag får inte upp monteringarna, endast en mapp. Det är därför jag undrar om det är någon skillnad på utdelningarna. Alla tre är skrivna i fstab på samma sätt, mappar finns skapade i "media".
Kanske någon annan kan reda ut det här.
Kör på exakt samma sätt med dina externa hårddiskar i fstab, så borde det lösa sej.
Kolla även i ditt Windows lokalt, att du kan ansluta till dina utdelningar genom att gå in i Nätverksplatser i Windows.
Jag har försökt på samma sätt. Bara ändrat mappnamnen i fstab: //192.168.0.168/SharedDocs /media/shareddocs smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
//192.168.0.168/Media (G) /media/media smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
//192.168.0.168/Filer (F) /media/filer smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
ShareDocs fungerar utmärkt, men de andra kommer aldrig upp. Mapparna finns skapade under media så det borde inte vara någon skillnad. Här finns enhetsbokstäverna med vilket jag inte är säker på om de behöver vara med. Jag har i vilket fall provat både med och utan. De heter så här under windows-utdelningarna i nautulius och som jag skrivit in i fstab. Fetstilsmarkerade är mapparna under "media". Ser du något som jag missar?
Har du provat lokalt i din windowsdator genom att öppna "mina nätverksplatser" för att kolla om dina utdelade mappar och USBhårddiskar verkligen fungerar?
Nu har jag inte läst hela den här tråden, så ursäkta mej om jag är fel ute.
tomo53 skrev:Jag har kollat allt. Manuellt fungerar utdelningarna, det är bara automatisk montering som inte har någon effekt.
Då är min slutsats att skriver du fel i fstab, det finns inte mycket kvar att välja på, eller hur?
Ibland är det något jätteenkelt fel, typ att man missat ett mellanslag på rätt ställe...
Konstigt, du ser raderna ovanför och de är inklistrade från den utdelningen som fungerar. Jag har bara ändrat namnen på utdelningarna. Frågan är om enhetsbostäverna skall vara med. De finns ju med i mappnamnen från den utdelade datorn. I vilket fall så har jag ju även provat utan. Mycket skumt.
OK, sista gången jag skriver i denna tråd, jag är tydligen osynlig. Kolla vad jag skrev tidigare. DU HAR ETT MELLANSLAG FÖR MYCKET I FSTAB! Framför auto.
Det har jag ju på den utdelningen som fungerar också. Dessutom har jag kopierat sökvägen från den. Förklara det!
Dessutom är det bara ett mellanslag i fstab, har kollat.
Eftersom ingen verkar bli klok på problemet angående min externa hårddisk för automatisk utdelning så visar jag på lite mer info om någon har någon idé. Så här ser utdelningarna ut: Utdelningar Windows XP pro på dator HP4300:
Sharename Type Comment
--------- ---- ------- Filer (F) Disk
IPC$ IPC Remote IPC
print$ Disk Printer Drivers SharedDocs Disk
G$ Disk Default share
Printer3 Printer Microsoft XPS Document Writer
Printer4 Printer HP Photosmart D7300 series
Printer5 Printer Adobe PDF
F$ Disk Default share
ADMIN$ Disk Remote Admin
C$ Disk Default share Media (G) Disk
Printer Printer PDF Document Creator
Domain=[HP4300] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]
Fstab ser ut så här i sin helhet:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# -- This file has been automaticly generated by ntfs-config --
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
Grönmarkerad fungerar utmärkt, rödmarkerade kan jag bara montera manuellt via Platser/nätverketc.
Hårddisken är en Western Digital på USB i windows XP pro på dator HP4300.
Shareddocs är den lokalt utdelade mappen i HP4300.
Kan tillägga att med datornamnet HP4300 fungerar det inte alls men med IP adressen fungerar den grönmarkerade utdelningen.
Själv kan jag inte se att det skulle vara något problem men ändå... det måste vara någon skillnad mellan den gröna och de röda utdelningarn. Har provat med en annan windows dator och den lokala utdelningen fungerade lika bra där. Så jag anser att jag skriver rätt i fstab men något verkar fattas ändå.
Nu lämnar jag ordet fritt och är öppen för alla ideér. Jag har lärt mig en hel del under tiden men det skulle vara roligt att få detta att fungera också.