Krympa ReiserFS-partition som varit full?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Krympa ReiserFS-partition som varit full?

Inlägg av CryingFreeman »

Det sägs ju att Linux-system inte behöver defragmenteras av olika anledningar. Nu har jag en ReiserFS-partition som tills alldeles nyligen varit så gott som full. Jag tänkte avdela den till en partition för att installera Lucid Lynx 10.04 på.

Rent praktiskt är det ju inga större problem att göra det, boota på ett live-system, köra GParted och krympa partitionen.

Min fråga är snarare om GParted och dess backend hanterar den eventuella data som kan finnas på utrymmet jag tänkte avdela? Det känns som högst troligt att det på de 10 gig jag tänkte använda till 10.04 finns åtminstone några filer som behöver flyttas..

Kan man fixa det med

Kod: Markera allt

fsck.reiserfs --rebuild-tree
eller är det overkill?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Krympa ReiserFS-partition som varit full?

Inlägg av Konservburk »

Jag skulle aldrig våga mig på reiserfsck --rebuild-tree utan att ta en backup först. Och då kan man lika gärna med fördel skapa ett helt nytt filsystem och sedan återställa backup:en dit istället.

När det gäller gparted så har jag faktiskt ingen aning, men jag skulle bli förvånad om den inte åtminstone försöker hantera sådant på ett lämpligt sätt.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"