Kan inte starta upp Linux 9.10
Kan inte starta upp Linux 9.10
Jag har kört Linux ett par månader och plötsligt kan jag inte starta operativsystemet.
När jag slår på datorn kommer en ruta upp med överskriften "GNU GRUB version 1.97 beta4".
Under rubriken finns en ram med 8 alternativ som jag kan välja.
6 börjar med Ubuntu. Raden fortsätter sedan med "Linux 2.6.31-20-generic-pae"; "Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic-pae (recovery mode)". Därefter kommer ytterligare två likadana alternativ där siffran 20 är utbytt mot 19 och 17
Under dessa 6 rader finns två rader som börjar med "Memory test.
Väljer jag alternativet "Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic-pae (recovery mode)", flimrar en massa text förbi och det hela stannar på raden "root@rl-desktop: # " med blinkande kursor.
En bit upp i textmassan står t ex "mountall: Filesystem has errors: /"
Vad har hänt??
Hur fixar jag till detta???
När jag slår på datorn kommer en ruta upp med överskriften "GNU GRUB version 1.97 beta4".
Under rubriken finns en ram med 8 alternativ som jag kan välja.
6 börjar med Ubuntu. Raden fortsätter sedan med "Linux 2.6.31-20-generic-pae"; "Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic-pae (recovery mode)". Därefter kommer ytterligare två likadana alternativ där siffran 20 är utbytt mot 19 och 17
Under dessa 6 rader finns två rader som börjar med "Memory test.
Väljer jag alternativet "Ubuntu, Linux 2.6.31-20-generic-pae (recovery mode)", flimrar en massa text förbi och det hela stannar på raden "root@rl-desktop: # " med blinkande kursor.
En bit upp i textmassan står t ex "mountall: Filesystem has errors: /"
Vad har hänt??
Hur fixar jag till detta???
Re: Kan inte starta upp Linux 9.10
Vad var de senaste sakerna du gjorde med datorn före detta inträffade?
Jag var inne och surfade på nätet tidigare idag. Gjorde inget speciellt; ingen nedladdning eller spel eller något avancerat.
Har du några tips??
Mkt tacksam för hjälp.
Har du några tips??
Mkt tacksam för hjälp.
Först säkerhetskopierar du det du inte vill förlora, sedan
Starta så att du hamnar vid root@rl-desktop: #, sedan kör du
Om du vill kan du läsa mer om kommandot med
Lycka till!
Starta så att du hamnar vid root@rl-desktop: #, sedan kör du
Kod: Markera allt
fsck /
man fsck
Tack för svaret. Jag skall pröva detta.
Hur säkerhetskopierar jag något från datorn när jag inte kan komma in i OSét??
En live-cd eller liknande kan vara till hjälp.rkl skrev:Tack för svaret. Jag skall pröva detta.
Hej igen och tack för svaret.
Jag kommer in i datorn med den Live-CD jag använde för att installera 9.10 med från början.
Vissa filer kommer jag åt, medan andra filer, de flesta, är markerade med ett kryss i övre högra hörnet för katalogen.
Jag får upp ett felmeddelande "You do not have permissions necessary to view contents of "rl"".
Kan jag komma runt detta? Hur i så fall??
Jag kommer in i datorn med den Live-CD jag använde för att installera 9.10 med från början.
Vissa filer kommer jag åt, medan andra filer, de flesta, är markerade med ett kryss i övre högra hörnet för katalogen.
Jag får upp ett felmeddelande "You do not have permissions necessary to view contents of "rl"".
Kan jag komma runt detta? Hur i så fall??
Testa att starta nautilus med
eller
för att få utökad behörighet.
xdg-su nautilus
gksudo nautilus
Jag körde kommandot fsck, klickade y ett antal gånger och bootade om datorn. Den startade upp och jag fick upp den bild jag beskrev i mitt första inlägg, med 6 rader som började med Ubuntu och 2 rader som började med Memory Test. Något fel finns alltså kvar!!!
Jag valde ett Ubuntu-alternativ där det stod (recovery mode) och då fortsatte uppstarten av datorn till det normala. Ny kopierar jag givetvis alla filer till en extern hårddisk.
Jag vill gärna veta vad som hänt? Kan jag med hjälp av något kommando i Terminalen gå igenom datorn och se vad som hänt och korrigera eventuella kvarvarande fel??
Tacksam för hjälp!!
Jag såg inte ditt svar ang. nautilus, Avvaktar med detta om du svarar på mitt senaste inlägg.
Jag valde ett Ubuntu-alternativ där det stod (recovery mode) och då fortsatte uppstarten av datorn till det normala. Ny kopierar jag givetvis alla filer till en extern hårddisk.
Jag vill gärna veta vad som hänt? Kan jag med hjälp av något kommando i Terminalen gå igenom datorn och se vad som hänt och korrigera eventuella kvarvarande fel??
Tacksam för hjälp!!
Jag såg inte ditt svar ang. nautilus, Avvaktar med detta om du svarar på mitt senaste inlägg.