Win7 blåser GRUB2 så fort den får chansen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lilltroll
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Win7 blåser GRUB2 så fort den får chansen

Inlägg av lilltroll »

Har fått ett irriterande boot-problem sedan jag installerade Lucid Lynx. Om jag väljer att boota Win7 så tycks Windows förstöra GRUB2, bara man låter windows stå och få tugga lite med disken i bakgrunden. Den har inte ens den goda smaken att återställa MBR för eget bruk utan ser helt enkelt till att BIOS bara rebootar efter den försökt börja bota från HDDn i en oändlig loop.
Så varje gång jag avslutar Win7 - så måste jag nu köra en Live-CD och därifrån återskapa config-filen och därefter göra en grub-install, så funkar det igen tills jag stänger Win7 nästa gång.
Kan man stänga av Win7s tafatta försök eller dra något annat trick för att lösa det utan en extern boot-partition?

(Har måttlig Linux-erfarenhet, (har faktiskt kört mer UNIX än Linux) men är ingen dator-idiot)

TACK M$ för att ni äntligen lagt till Multi-Boot stöd i Windows, och inte endast håller er till NTFS partitioner längre >:D
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Win7 blåser GRUB2 så fort den får chansen

Inlägg av Pink Panther »

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
lilltroll

Inlägg av lilltroll »

Problemet är inte att Windows skriver över GRUB vid installation, utan att Windows skriver över GRUB2 pånytt bara Win7 varit igång ett litet tag. Väljer man att köra chkdsk så skrivs GRUB över - och ska jag gissa på något utan att ha luskat i det så är Windows missnöjd med partitionens hälsa och börjar således kuckla med den i bakgrunden.

Installera GRUB har jag fårr öva på minst 10 gånger vid det här laget.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

lilltroll skrev:Problemet är inte att Windows skriver över GRUB vid installation, utan att Windows skriver över GRUB2 pånytt bara Win7 varit igång ett litet tag. Väljer man att köra chkdsk så skrivs GRUB över - och ska jag gissa på något utan att ha luskat i det så är Windows missnöjd med partitionens hälsa och börjar således kuckla med den i bakgrunden.

Installera GRUB har jag fårr öva på minst 10 gånger vid det här laget.
Jag googlade lite på det du sa, och det verkar vara ett erkänt problem med GRUB2 (HP, DELL, ASUS datorer, datorer med pc angel, avira antivirus, m.m.).
Det finns ett par förslag på lösningar här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments=all

EDIT:
Jag kan inte garantera att nån av dom nämnda lösningarna på den sidan funkar. Har inte heller någon möjlighet att testa dom tyvärr.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hehe
Jag använder alltid gamla hederliga GNU GRUB 0.97 i MBR, sedan använder jag chainload för alla övriga OS.
T.ex Win7 RC
Den enda dist som strulat med chainloading var OpenSUSE, den är borta nu...
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

En tillfällig nödlösning kanske vore att försöka låta Win7 boota Ubuntu (eller Win7)? Jag tror man kan använda t.ex. gratis booteditorn EasyBCD för att lägga till Ubuntu i Win7-booten.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

ycc skrev:En tillfällig nödlösning kanske vore att försöka låta Win7 boota Ubuntu (eller Win7)? Jag tror man kan använda t.ex. gratis booteditorn EasyBCD för att lägga till Ubuntu i Win7-booten.
Man får leta alternativa lösningar för det, eller backa till gamla grub. Jag hade tidigare så att NTLDR kunde boota Slackware, genom att kopiera en bit av mbr (via dd) till en fil och lägga den i c:\ och ändra boot.ini.
Dock läste jag att win7 tydligen gått ifrån NTLDR, och använder någe annat.

Men EasyBDC är ju värt att testa, och se om Win7 bråkar med det.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
lilltroll

Inlägg av lilltroll »

Rag3Rac3r skrev:
ycc skrev:En tillfällig nödlösning kanske vore att försöka låta Win7 boota Ubuntu (eller Win7)? Jag tror man kan använda t.ex. gratis booteditorn EasyBCD för att lägga till Ubuntu i Win7-booten.
Man får leta alternativa lösningar för det, eller backa till gamla grub. Jag hade tidigare så att NTLDR kunde boota Slackware, genom att kopiera en bit av mbr (via dd) till en fil och lägga den i c:\ och ändra boot.ini.
Dock läste jag att win7 tydligen gått ifrån NTLDR, och använder någe annat.

Men EasyBDC är ju värt att testa, och se om Win7 bråkar med det.
Win7 verkar inte bråka med EasyBCD
Men jag får inte till det så den automatiskt lyckas boota Ubuntu utan en installerad GRUB på disken (som jag misstänker Win7 bråkar med)- men jag kan få det så jag kommer till GRUB4DOS promten. DVS

GRUB>

Vad ska jag skriva / ska det stå i configfilen för att starta ubuntu ?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Möjligen är jag inte tillräckligt insatt, men min gissning var att den inte skulle bråka om GRUB inte låg i MBR utan GRUB låg på partitionen och kedjeladdades från Win7s bootloader när Win7s bootloader ligger i MBR.

Har du möjlighet att prova denna metod?

Jag tror jag vet någon som kör detta ofta. Jag skall skicka PM och se om han har möjlighet att komplettera svaret.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

lilltroll skrev:Har fått ett irriterande boot-problem sedan jag installerade Lucid Lynx. Om jag väljer att boota Win7 så tycks Windows förstöra GRUB2, bara man låter windows stå och få tugga lite med disken i bakgrunden. Den har inte ens den goda smaken att återställa MBR för eget bruk utan ser helt enkelt till att BIOS bara rebootar efter den försökt börja bota från HDDn i en oändlig loop.
Så varje gång jag avslutar Win7 - så måste jag nu köra en Live-CD och därifrån återskapa config-filen och därefter göra en grub-install, så funkar det igen tills jag stänger Win7 nästa gång.
Kan man stänga av Win7s tafatta försök eller dra något annat trick för att lösa det utan en extern boot-partition?

(Har måttlig Linux-erfarenhet, (har faktiskt kört mer UNIX än Linux) men är ingen dator-idiot)

TACK M$ för att ni äntligen lagt till Multi-Boot stöd i Windows, och inte endast håller er till NTFS partitioner längre >:D
Misstänker faktiskt att strulet finns i Grub2.
Jag har själv haft problem med Grub2 både i Kubuntu 9.10 och i Lucid KDE nyligen, och min slutsats var att det var Grub2 som strulade.
I Lucid KDE har det rättat till sej nu.
Prova att köra in de senaste uppdateringarna till Lucid, och se om det inte fungerar som tänkt med Grub2 i MBR.
Väldigt tveksamt att Win7 skulle förstöra något i MBR, jag har multibootat Win7 RC i mer än ett halvår och aldrig haft problem.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag håller med Rune.K om att det knappast är Windows som förstör något (i det här fallet). Här kör jag också Win7 RC i god samexistens med Ubuntu och ibland annan Linux också och det har inte hänt en enda gång när jag haft igång Windows, att det hänt något märkligt.

Nu behövde jag köra igång Windows en liten stund för att fixa lite med mobiltelefonen och då tänkte jag att jag kunde prova om det skulle uppstå några sådana här problem, vilket det aldrig gjort tidigare. Jag startade upp Win7 några gånger och lät den stå ett tag när den var igång, dessutom körde jag EasyBCD och kollade inställningarna.

Men inget konstigt hände och Grub2 startade upp snyggt och prydligt när jag sköt ner Windows...

Nu missade jag att prova CHKDSK, men jag är lite osäker på om den skulle göra något heller, det ska liksom inte vara inom de sakerna som den jobbar. Den har alltid bara pysslat med data på disken/partitionen och om man ska fixa något med boot så är det numera BOOTREC som fixar det, tidigare var det FIXMBR och FIXBOOT.

Däremot är det full möjligt för ett program att ligga och kolla och skriva om MBR hela tiden om den "inte ser ut som den ska" och kör man enbart Windows så kan det kanske vara bra på något sätt. Men isåfall måste man nog ha något extra program installerat, för jag tror inte att Windows håller på så här som standard...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu kunde jag inte låta bli, utan jag provade för säkerhets skull, jag startade upp Win7:an igen och körde CHKDSK och sedan provade jag att starta om. Allt funkade helt utan problem, CHKDSK hittade iofs några index som den fixade till, men Grub2 fanns kvar helt oförändrad, den låg kvar precis som den skulle. Både Ubuntu och Win7 startade också upp helt felfritt via Grub2 efter operationen...

Så det måste vara något annat som krånglar på din burk - Win7 och EasyBCD/BCD verkar helt oskyldiga......
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag är nog ganska övertygad om att det inte är MBR som förstörs i detta fall.

Till skillnad från Windows så skriver inte Grub bara in MBR i diskens startsektor utan även stage1, stage1.5 och stage2 (embedded) i efterföljande sektorer.

Kör man t.ex kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -lu
så startar den första partitionen normalt från sektor 63.

Alltså, av de första 63 sektorerna (0-62) används sektor 0 för MBR och de övriga används normalt inte. Att grub gör det för att lagra stage1, stage1.5 och stage2 innebär en risk om något annat program får för sig att skriva i de sektorerna. Tydligen är det det som inträffat och troligen skriver det programmet i en eller flera av de sektorer som ligger strax före partitionen, t.ex sektor 60-62. Det förklarar också varför gamla grub legacy verkar klara sig men inte grub2 då jag vet att grub2 i princip använder alla de sektorerna (1-62) vilket inte grub legacy gör.

Ett program som jag kan tänka mig kan få för sig att skriva i dessa sektorer är antivirusprogram.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Grub2 verkar fungera felfritt numera på min dator, fick in det av misstag häromdagen i Lucid...

Edit:
Glömde att skriva att jag alltid har Grub2 i partitionens bootsector där jag har systemet, dvs inte i MBR!
I MBR har jag gamla hederliga Grub 0.97 med sin menu.lst, styrt från Debian Lenny.
Jag har mer än en dist på min hårddisk...
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 28 gånger.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bowmores inlägg ger ju en förklarng till problemet. (Som sagt, prova att tillfälligt slå av ev. antiviruspgm.)

Går det inte att skrivskydda bootsektorerna i vissa BIOS?

Här är i alla fall guiden för nedgradering till GRUB Legacy om det skulle bli aktuellt.
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... 20GRUB%202
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Varför skall Grub 2 vara så svårt, hopplöst och komplicerat ?
Det förstör ju Ubuntus rykte. Har heller inte hittat någon klar
och entydig manual.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

christer skrev:Varför skall Grub 2 vara så svårt, hopplöst och komplicerat ?
Det förstör ju Ubuntus rykte. Har heller inte hittat någon klar
och entydig manual.
Jag tycker att Grub2 är ungefär lika enkelt som Grub, fast jag har ju suttit och fixat med det en hel del förstås. Största problemet som jag ser det, är att det inte finns något grafiskt verktyg som fungerar. Själv är jag van terminalanvändare så då spelar det kanske inte så stor roll, men för folk som är nya i Ubuntu, eller för den delen inte "uppväxta med en terminal" så kan det kanske lite värre. Om det bara kommer ett grafiskt verktyg (i stil med EasyBCD för det där andra OS:et) så tycker jag att Grub2 är alldeles utmärkt...

Är det någon som vet om det är något sådant på gång i Lucid..?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Nu har jag inte satt mej in i hur Grub2 egentligen fungerar...
Men vad jag reagerar mest på är att man måste köra update-grub efter det man gjort någon ändring manuellt.
Som jag ser det är det ett steg tillbaka, jag jämför naturligtvis med LILO och Grub 0.97.

Visst har Grub2 sina fördelar, om man vill ha en animerad "splashscreen" under starten av datorn.
För ett företag som skeppar ut ett antal maskiner är det naturligtvis värdefullt!
Men knappast nödvändigt för en vanlig hemanvändare.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Men vad jag reagerar mest på är att man måste köra update-grub efter det man gjort någon ändring manuellt.
Som jag ser det är det ett steg tillbaka, jag jämför naturligtvis med LILO och Grub 0.97.
Du behöver inte alls köra update-grub för att uppdatera allting automatiskt så fort du gjort någon ändring... om du nu vill uppdatera allting manuellt genom att editera, precis som förut i Grub, så går det fortfarande alldeles utmärkt om du byter ut menu.lst mot grub.cfg istället... ;D
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

För att kunna starta ett annat OS, måste man till /etc/grub.d/40_custom och fylla i sådant som verkar svårförståeligt och onödigt.

menuentry "Microsoft Windows Vista" {
insmod ntfs
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set E87040ED7040C3D2
chainloader +1
}

För att hitta den konstiga set-nummern för hd0,1 måste man köra sudo blkid
och till sist sudo update-grub.
Det räcker inte att man använt Ubuntu från begynnelsen. Det krävs ett
tidsödande sökande för att hitta lösningar. Dessutom hamnar man på
"goda råd", som inte fungerar. Inte så roligt om man återinstallerat någons
totalkraschade Vista eller installerat ett Ubuntu som inte klarar dualboot.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"