Mitt trådlösa nätverk har rymt!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
agho
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Mitt trådlösa nätverk har rymt!

Inlägg av agho »

Jag kör Ubuntu 9.10 med Netbook remix på en lenovo s10 och vi har en Dlink DIR-635.
Mitt nätverk fungerade alldeles utmärkt till förra helgen då jag fick hem några uppdateringar. Sen försvann det alldeles. Jag kan ibland se de andra trådlösa nätverken i huset men inte vårat eget. Min styvson har hjälpt mig och bytt till en äldre networkmanager ( kommer inte ihåg vilken ) men det hjälper inte. Just nu är jag beredd att fråga hur man avinstallerar ubuntu för det är inte kul när det bara jävlas. >:(
När jag kollar hårdvaruuppdateringar så står det att nätverkskortet är installerat men inte används.
Nu när jag använder windows xp på samma burk fungerar allt utmärkt!
Snälla hjälp mig och skänk en liten tanke åt att jag är rätt ny på detta med ubuntu.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mitt trådlösa nätverk har rymt!

Inlägg av webaake »

Det här verkar ha hänt flera med Netbook Remix, även mig. Jag löste det med att installera Wicd istället för standard, som är Gnome network manager. Men det kanske var det din son gjorde? Kolla under fliken "internet" och se om Wicd ligger där? Annars installera det - det ersätter det netwotk-manager automagiskt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
agho

Inlägg av agho »

webaake skrev:Det här verkar ha hänt flera med Netbook Remix, även mig. Jag löste det med att installera Wicd istället för standard, som är Gnome network manager. Men det kanske var det din son gjorde? Kolla under fliken "internet" och se om Wicd ligger där? Annars installera det - det ersätter det netwotk-manager automagiskt.
Nu har jag gjort en ominstallation av ubuntu 9.10 och inte lagt in netbookremix och bytt till wicd. Jag hittar andra nätverk i huset men inte vårat eget!
Nu vill jag veta hur jag avinstallerar ubuntu för jag börjar bli kraftigt less på detta "användarvänliga" program!
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

agho skrev:
webaake skrev:Det här verkar ha hänt flera med Netbook Remix, även mig. Jag löste det med att installera Wicd istället för standard, som är Gnome network manager. Men det kanske var det din son gjorde? Kolla under fliken "internet" och se om Wicd ligger där? Annars installera det - det ersätter det netwotk-manager automagiskt.
Nu har jag gjort en ominstallation av ubuntu 9.10 och inte lagt in netbookremix och bytt till wicd. Jag hittar andra nätverk i huset men inte vårat eget!
Nu vill jag veta hur jag avinstallerar ubuntu för jag börjar bli kraftigt less på detta "användarvänliga" program!
Du installerar ett annat operativsystem istället.
Bild
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

agho skrev:
Det verkar som att din router har en cryptering inställd som inte stöds av Ubuntu eftersom du kan se andras nätverk men inte ditt nätverk.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Vad har din router för inställningar? WEP, WPA, WPA2, nåt annat? Wicd har enligt min mening fler och lättare åtkomliga inställningar för drivrutiner, kryptering m m. Lite måste man göra själv. T ex ta reda på fakta om routern/access pointen och testa sig fram. De routrarna du ser kanske inte har någon kryptering inställd alls?

Ubuntu är förresten inget program - det är ett operativsystem. Wicd är ett program.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Internet"