Radeon HD3200 m. ATI Catalyst 10.2-problem

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Ozma
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Radeon HD3200 m. ATI Catalyst 10.2-problem

Inlägg av Ozma »

Hej, detta är mitt första inlägg här i Ubuntu Sverige, har hängt mer på ubuntuforums innan men tänkte att jag kunde ge den svenska motsvarigheten en chans då jag har problem som fortfarande saknar lösning efter ubuntuforums rådgivning.

Jag kör en Fujitsu Siemes Amilo sa3650 med ett inbyggt mobility radeon HD3200 (och något så ovanligt som ett externt grafikkort i form av ett mobility radeon HD3870) och först så installerade jag ATI-drivare direkt från deras hemsida utan att bry mig något om vad ubuntu gjort åt mig innan, kanske ligger felet redan där. Hur som helst så strulade det mycket i form av att datorn ibland inte startades ordtenligt; jag kunde höra "ubuntutrummorna" men fick inte fram det grafiska gränssnittet och ctrl + alt + F1 fungerade inte heller så jag kunde inte komma in på cmd. Dessutom led jag av prestandaproblem så som väldigt hög processor-belastning och vid något tillfälle så frös datorn etc. Så utan att riktigt veta vad jag skulle göra så kom jag och en polare fram till att det kanske hade med x.org att göra (ingen van ubuntuanvändare men jag orkade inte hänga i forum hela dagarna så jag testade mig fram lite :P) så vi lyckades ta bort xorg helt och hållet och från cmd så installerade jag om det för att sedan på nytt hämta ATI Catalyst, den här gången med terminalen.

Fungerade inte då jag har samma problem som innan. Har läst lite mer men är lite förvirrad och googletrött så jag bestämde mig för att helt enkelt fråga rätt ut om lite råd.

Som det verkar så fungerar inte ATI catalyst något vidare och jag behöver köra på en open source-lösning (eller?) men hur går jag tillväga?

Är tacksam för svar och inser att det säkert finns ett svar därute någonstans men jag är fruktansvärt trött på att sitta och läsa olika guider som säger olika saker och veta varken ut eller in för att jag fortfarande inte har 100% koll på terminologin även om jag lär mig hela tiden och går framåt sakta men säkert.
Sedan jag bytte till Ubuntu har jag spenderat timmar i forum, min dators prestanda har kraftigt försämrats och ibland startar min dator inte alls men jag har fortfarande ingen tanke på att någonsin återvända till Vista.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Radeon HD3200 m. ATI Catalyst 10.2-problem

Inlägg av mrfab »

Har du 2 skärmar ?

Isåfall är säkert bilden på den andra monitoren och du behöver ändra det med catalyst control center.
Användarvisningsbild
Ozma

Inlägg av Ozma »

mrfab skrev:Har du 2 skärmar ?

Isåfall är säkert bilden på den andra monitoren och du behöver ändra det med catalyst control center.
Nej det har jag inte. Om jag hade haft det hade jag naturligtvis skrivit det i min beskrivning av problemet. Problem nummer ett är ju för hög processorbelastning även när jag inte har några program igång så är det alldeles för högt. Jag är rätt säker på att det har med drivare eller så att göra men jag tänkte bara kolla här om lite råd och kanske en hint i rätt riktning men jag får nog återvända till ubuntuforums istället.
Sedan jag bytte till Ubuntu har jag spenderat timmar i forum, min dators prestanda har kraftigt försämrats och ibland startar min dator inte alls men jag har fortfarande ingen tanke på att någonsin återvända till Vista.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Får du din 2 olika grafikkortlösning till att funka med något operativ?
Om du är trött på att läsa guider kanske du skall gå och lägga dig så att du orkar använda din dator okej världens gnälligaste .

att installera ati drivare är jättelätt men crossfire har aldrig fungerat med 2 olika grafikort det säger sig liksom självt ,

Och ja besvära dig med att läs guider dom fungerar
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Ozma skrev:

Nej det har jag inte. Om jag hade haft det hade jag naturligtvis skrivit det i min beskrivning av problemet. Problem nummer ett är ju för hög processorbelastning även när jag inte har några program igång så är det alldeles för högt. Jag är rätt säker på att det har med drivare eller så att göra men jag tänkte bara kolla här om lite råd och kanske en hint i rätt riktning men jag får nog återvända till ubuntuforums istället.
Tänk på tonen. Vill du ha hjälp får du behandla folk med mer respekt än att vräka ur dig Om jag hade haft det hade jag naturligtvis skrivit det i min beskrivning av problemet.
Det är ingen sjysst början här på forumet.

Du kanske ska prova den öppna drivrutinen? EnvyVG tror jag hanteraren heter (är inte hundra på det).
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Fel av mig sorry
Användarvisningsbild
Ozma

Inlägg av Ozma »

Dagon^ skrev:
Ozma skrev:

Tänk på tonen. Vill du ha hjälp får du behandla folk med mer respekt än att vräka ur dig Om jag hade haft det hade jag naturligtvis skrivit det i min beskrivning av problemet.
Det är ingen sjysst början här på forumet.

Du kanske ska prova den öppna drivrutinen? EnvyVG tror jag hanteraren heter (är inte hundra på det).
Oj, ursäkta, det verkligen inte meningen att vara otrevlig. Jag ursäktar!

EDIT: För att svara på det angående EnvyNG så har jag testat det men inte fått igång det. Letade om någon annan haft problem med det men hittade inget. Ska testa installera om det igen sen hade jag tänkt så återkommer jag om det. Sen ville jag fråga här också för att se om det kunde vara så att det gick att fixa vanliga ATIdrivaren innan man testar open source. Om jag var otydlig innan så har det här egentligen inget med mitt externa grafikkort att göra, just nu har jag bara problem med mitt interna.
Senast redigerad av 1 Ozma, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Ozma

Inlägg av Ozma »

mrfab skrev:Får du din 2 olika grafikkortlösning till att funka med något operativ?
Om du är trött på att läsa guider kanske du skall gå och lägga dig så att du orkar använda din dator okej världens gnälligaste .

att installera ati drivare är jättelätt men crossfire har aldrig fungerat med 2 olika grafikort det säger sig liksom självt ,

Ja, det fungerade bra på Windows Vista. Jag har inte testat det på den här än, jag nämnde det i beskrivningen men jag har inte fått det interna att spela snällt än så jag tänkte fixa det först.

Jag har installerat drivare. Hämtade från hemsidan som sagt. Först med webbläsaren, sen avinstallerade jag den och tog bort xorg för att sen försöka igen via terminal. Jag har följt guider men ingen har fungerat hittils. Har hittat lite sidor som beskriver hur man fixar med open source-lösning. Jag ska testa det men jag tänkte bara kolla här först om det var någon som hade en annan idé innan jag börjar krångla med att byta drivare (svårt att tro att mitt externa grafikkort kommer fungera bra med en open sourcedrivare).

Ursäkta om jag lät otrevlig eller var otydlig, det var inte meningen alls. Jag letar vidare bland guider osv. det var bara att jag tänkte kolla här, kan vara skönt att få lite direkta instruktioner, på svenska dessutom, av någon som känner igen ens problem.

EDIT: Ska tilläggas att jag läst ett par guider varav ingen har fungerat hittills det är lite därför jag söker hjälp här! :)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Ozma skrev:
mrfab skrev:Får du din 2 olika grafikkortlösning till att funka med något operativ?

Ja, det fungerade bra på Windows Vista. Jag har inte testat det på den här än, jag nämnde det i beskrivningen men jag har inte fått det interna att spela snällt än så jag tänkte fixa det först.

Jag har installerat drivare. Hämtade från hemsidan som sagt. Först med webbläsaren, sen avinstallerade jag den och tog bort xorg för att sen försöka igen via terminal. Jag har följt guider men ingen har fungerat hittils. Har hittat lite sidor som beskriver hur man fixar med open source-lösning. Jag ska testa det men jag tänkte bara kolla här först om det var någon som hade en annan idé innan jag börjar krångla med att byta drivare (svårt att tro att mitt externa grafikkort kommer fungera bra med en open sourcedrivare).

Ursäkta om jag lät otrevlig eller var otydlig, det var inte meningen alls. Jag letar vidare bland guider osv. det var bara att jag tänkte kolla här, kan vara skönt att få lite direkta instruktioner, på svenska dessutom, av någon som känner igen ens problem.

EDIT: Ska tilläggas att jag läst ett par guider varav ingen har fungerat hittills det är lite därför jag söker hjälp här! :)
Du är ursäktad :)
När du kör installationsscriptet från ati's hemsida och installerar drivaren, får du någon konstig output?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Ozma

Inlägg av Ozma »

Dagon^ skrev:/quote] Du är ursäktad :)
När du kör installationsscriptet från ati's hemsida och installerar drivaren, får du någon konstig output?
Tack! :)

Nej, jag tror inte det.

Kan det vara något i stil med att Linux hämtade hem någon egen drivare som sedan stör den nya? Det var något som slog mig bara.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Problemet när du installerat drivrutinen är att det kan vara svårt att avinstallera den ordentligt även om du tar bort xorgen kan andra filer finnas kvar och störa följande försök att installera den nya.

Här är ATI,s egen guide när det gäller drivrutinerna.
http://www2.ati.com/drivers/linux/linux_8.24.8.html

Detta är senaste drivern för dina kort 3xxx series
http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Hämta drivern om du har firefox landar den i din hemmamapp/hämtningar dra den till skrivbordet i en terminal

Kod: Markera allt

cd Skrivbord
sedan

sudo sh ./ati-driver-installer-10-2-x86.x86_64.run
Skriva inställningarna till systemet (Här skriver ATI i sin guide att man skall Launch the Terminal Application/Window and run /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial to configure the driver.detta har jag aldrig provat själv utan brukar själv köra

sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf
Ber om ursäkt för mitt griniga humör igår hade inte den bästa dagen i mitt liv :-\

Hoppas det löser sig för dig!
Användarvisningsbild
Ozma

Inlägg av Ozma »

mrfab skrev:Problemet när du installerat drivrutinen är att det kan vara svårt att avinstallera den ordentligt även om du tar bort xorgen kan andra filer finnas kvar och störa följande försök att installera den nya.

Här är ATI,s egen guide när det gäller drivrutinerna.
http://www2.ati.com/drivers/linux/linux_8.24.8.html

Detta är senaste drivern för dina kort 3xxx series
http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Hämta drivern om du har firefox landar den i din hemmamapp/hämtningar dra den till skrivbordet i en terminal

cd Skrivbord
sedan

sudo sh ./ati-driver-installer-10-2-x86.x86_64.run
Skriva inställningarna till systemet (Här skriver ATI i sin guide att man skall Launch the Terminal Application/Window and run /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial to configure the driver.detta har jag aldrig provat själv utan brukar själv köra

sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf
Ber om ursäkt för mitt griniga humör igår hade inte den bästa dagen i mitt liv :-\

Hoppas det löser sig för dig!
Aha okej. Tack som fan! Ska kolla in, kanske kan lösa sig då, vi får se. Jag återkommer om det.

Låt säga att det inte skulle fungera och jag tvingas testa open source-lösning. Är EnvyNG ett bra kort tror du? jag installerade det (via terminal utan felmeddelanden) men programmet vägrar starta. Vad kan det bero på tro?

Äh det är ingen fara, jag skulle kanske ha tänkt på hur det jag skrev kan tolkas utifrån. I forum har man bara ord och är man inte övertydlig så lägger läsaren in egna värden mellan raderna, så jag kan förstå hur det jag skrev kan feltolkas nu när jag läser det efteråt!

Tack för tipset i alla fall, nu ska jag sova och orkar inte gå in i någon längre batalj med min dator just nu men ska helt klart läsa igenom länkarna och testa imorgon eller söndag.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"