Jag kör en Fujitsu Siemes Amilo sa3650 med ett inbyggt mobility radeon HD3200 (och något så ovanligt som ett externt grafikkort i form av ett mobility radeon HD3870) och först så installerade jag ATI-drivare direkt från deras hemsida utan att bry mig något om vad ubuntu gjort åt mig innan, kanske ligger felet redan där. Hur som helst så strulade det mycket i form av att datorn ibland inte startades ordtenligt; jag kunde höra "ubuntutrummorna" men fick inte fram det grafiska gränssnittet och ctrl + alt + F1 fungerade inte heller så jag kunde inte komma in på cmd. Dessutom led jag av prestandaproblem så som väldigt hög processor-belastning och vid något tillfälle så frös datorn etc. Så utan att riktigt veta vad jag skulle göra så kom jag och en polare fram till att det kanske hade med x.org att göra (ingen van ubuntuanvändare men jag orkade inte hänga i forum hela dagarna så jag testade mig fram lite

Fungerade inte då jag har samma problem som innan. Har läst lite mer men är lite förvirrad och googletrött så jag bestämde mig för att helt enkelt fråga rätt ut om lite råd.
Som det verkar så fungerar inte ATI catalyst något vidare och jag behöver köra på en open source-lösning (eller?) men hur går jag tillväga?
Är tacksam för svar och inser att det säkert finns ett svar därute någonstans men jag är fruktansvärt trött på att sitta och läsa olika guider som säger olika saker och veta varken ut eller in för att jag fortfarande inte har 100% koll på terminologin även om jag lär mig hela tiden och går framåt sakta men säkert.