Problem med playonlinux

För spelentusiaster !
elizsabeth
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med playonlinux

Inlägg av elizsabeth »

Hej jag har nyligen installerat ubuntu och nu vill jag installera sims 3, detta ska inte vara något problem enligt vad jag har läst på nätet,
men när jag börjar installationen så vill playonlinux ladda ned en gammal verision av wine (1.1.36) men när den kommer halvvägs igenom detta får jag upp ett felmeddelande som säger att det inte gick att ladda ned sen håller den på att ladda packa upp utan att gå vidare tills jag måste stänga av den.
Några på nätet sa att dom hade laddat ned och installerat wine manuellt och jag laddade ned den men jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att installera den.
Dessutom vet jag inte hur jag ska hitta programmet playonlinux utan att behöva söka efter det?
Användarvisningsbild
Dr Phil

Re: Problem med playonlinux

Inlägg av Dr Phil »

Hejsan!

(Jag antar att det här är din tråd inne på PlayOnLinux forumet. :) )

Först och främst skall du se till att du använder en sådan ny version utav PlayOnLinux som möjligt. (3.7.3)
Öppna PlayOnLinux och tryck på Help->About, står det inte 3.7.3 så har du en för gammal version.
Vill du så kan du lägga till PlayOnLinux till dina programkällor, skriv in detta i terminalen och godkänn sedan med ditt lösenord:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository "deb http://deb.playonlinux.com/ karmic main"
Sedan ser vi till att inte ha några spår kvar utav den gamla Wine-versionen heller, öppna PlayOnLinux och tryck på "Tools"->"Manage wine versions".
Se om 1.1.36 finns i den nedre listan, i så fall markera den och välj "Remove". Kolla sedan i mappen ~/.PlayOnLinux/WineVersions (/home/användarnamn/.PlayOnLinux/WineVersions) och se till att det inte finns en mapp med namnet 1.1.36, finns det en sådan mapp så tar du bort den.

Sist men inte minst testar du att installera Sims 3 igen, jag håller tummarna för att det skall fungera för dig! :)

---

Vad menar du förresten med "hitta programmet utan att söka efter det"? Det borde finnas en genväg i din huvudmeny, "Applications"->"Games"->"PlayOnLinux" som öppnar programmet om det är det du menar. Vill du göra en ny genväg så högerklickar du på panelen och väljer "Add to panel", sedan "Custom Application Launcher" och skriver in playonlinux som kommando. (Utan stora bokstäver!) För att köra programmet ifrån terminalen skriver du också playonlinux.

Missförstod jag vad du menade med att söka efter programmet så får du förklara igen! ;D

P.S. Jag har valt att ha min dator på engelska, är din på så svenska så får du försöka översätta fram vilka menyer du skall klicka på! :-\
Bild
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Senaste wine
http://www.winehq.org/download/deb
Har aldrig spelat sims.Men däremot second life nu var det visserligen ett tag sedan men jag tyckte det var kul när jag provade
http://secondlife.com/?v=1.1
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

mrfab skrev:Senaste wine
http://www.winehq.org/download/deb
Har aldrig spelat sims.Men däremot second life nu var det visserligen ett tag sedan men jag tyckte det var kul när jag provade
http://secondlife.com/?v=1.1
Med PlayOnLinux kan man installera flera olika versioner utav Wine, även de nyaste.

Anledningen till att man använder just version 1.1.36 till Sims 3 är för att det är testat och man vet hur det fungerar. Dessutom vill man inte låta användarna råka ut för regressions, vilket man slipper om man "låser" programmet/spelet till en viss version. När det kommer en bättre version av Wine till Sims 3 (som rapporteras Platinum på AppDB) så byter man version till den.
Bild
elizsabeth

Inlägg av elizsabeth »

jag har uppdaterat min playonlinux till 3.7.3 vilket behövdes och när jag kollar i listan över wine verisioner är den nedre listan helt tom men när jag skulle gå in i home/elisabeth/.playonlinux så finns inte mappen med playonlinux där och det var det jag menade med att söka. Självklart hittade jag ju playonlinux i menyn under game, om jag bara hade kommit på tanken att kolla där innan, men jag hittar inte själva mappen som det ska ligga i?

men jag provade att lägga till 1.1.36 i den nedre listan och nu installerar spelet, men jag hittar inte sims3 mappen heller om jag inte söker efter den. jag har lyckats få spelet att fungera utan problem i alla fall. Det enda problemet nu är att jag fortfarande inte hittar mapparna.

Men tråden på playonlinuxforumet var inte min så jag antar att det är ett vanligt problem.
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Stopp ett tag, du menar att du inte har en mapp som heter .PlayOnLinux (viktigt med stora bokstäver) i din hem-mapp?
Du kan bli tvungen att trycka Ctrl+h för att se dolda filer och mappar. (Filer/mappar som börjar med en punkt före namnet.)
Väldigt konstigt i så fall, vet inte var den finns då. :-\

Ett sätt du kan ta reda på var PlayOnLinux finns är genom att öppna PlayOnLinux och trycka på "Tools"->"PlayOnLinux debugger".
Då öppnas en liten minimalistisk terminal, skriver du in följande så skrivs sökvägen till PlayOnLinux ut:

echo $REPERTOIRE
Återigen är stora bokstäver viktigt. (För mig skrivs det en ny rad med /home/simon/.PlayOnLinux)
Utanför ämnet: "Repertoire" är franska för ordet "katalog".

Om du installerade Sims 3 med PlayOnLinuxs installerare så finns din "Sims 3"-installation i PlayOnLinux-mappen/wineprefix/TheSims3/ men det har du nog ingen större användning av. PlayOnLinux lägger till (om du kryssade i den kryssrutan) en genväg till spelet i huvudmenyn, "Applications"->"Other"->"The Sims 3". Om det inte finns en genväg där så bör det ändå finnas en genväg i PlayOnLinuxs lista. Om du ser att spelet finns med i listan och inser att du vill ha en extra genväg någonstans så är kommandot för att starta spelet det här:

playonlinux --run "The Sims 3"
("The Sims 3" är vad spelet heter i PlayOnLinuxs lista.)

Så det var inte din tråd på PlayOnLinuxs forum? Jag som var så övertygad om att jag hade kopplat ihop rätt. ;D
Skönt att höra att du fick installerat Sims 3 i alla fall. :)

Utanför ämnet: PlayOnLinux är väldigt dåligt dokumenterat, dessutom är kommentarerna i koden skriven på franska. Det innebär att det kan vara svårt att hitta information och guider om man behöver hjälp, så har du några fler problem eller om du är lite osäker så är det bara att fråga.

Vi håller på att planera inför version 4 nu, den skall i alla fall ha koden skriven på engelska. ;D
Bild
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Dr Phil skrev: Utanför ämnet: PlayOnLinux är väldigt dåligt dokumenterat, dessutom är kommentarerna i koden skriven på franska. Det innebär att det kan vara svårt att hitta information och guider om man behöver hjälp,
Vi håller på att planera inför version 4 nu, den skall i alla fall ha koden skriven på engelska. ;D
Utanför ämnet: Bara att hålla med dig där.Blev imponerad utav först när jag installerade det och likheten med Cedega när det gäller gamelisten såg ju jättebra ut men efter att ha provat installera spel med programmet som inte ville starta utav olika anledningar som var omöjliga att begripa blev man bara matt.

Kul att nästa version blir skriven på engelska då kommer man säkert begripa programmet bättre.
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Utanför ämnet:
mrfab skrev:
Dr Phil skrev: Utanför ämnet: PlayOnLinux är väldigt dåligt dokumenterat, dessutom är kommentarerna i koden skriven på franska. Det innebär att det kan vara svårt att hitta information och guider om man behöver hjälp,
Utanför ämnet:

Bara att hålla med dig där.Blev imponerad utav först när jag installerade det och likheten med Cedega när det gäller gamelisten såg ju jättebra ut men efter att ha provat installera spel med programmet som inte ville starta utav olika anledningar som var omöjliga att begripa blev man bara matt.

Kul att nästa version blir skriven på engelska då kommer man säkert begripa programmet bättre.
Utanför ämnet:

Vill du ha hjälp med ett visst spel som inte har en fungerande installerare eller om du har lust att ta dig tiden att berätta vad som inte fungerade så har vi ett forum som man gärna får skriva i. :)
Bild
elizsabeth

Inlägg av elizsabeth »

Jo klart det fungerade att trycka på crtl+h, massor av saker man inte känner till som är livsviktiga hehe. Var och lånade linux för dummies på biblioteket men den tog tyvärr upp få saker som jag inte redan listat ut själv. Tack för hjälpen i alla fall.

p.s. jag behövde komma in i mappen för the sims för att lägga in cracken och sparade filer osv men det fungerar att starta genom playonlinux.
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

mappen för sims 3 bör ligga i en dold mapp i home någonsatnns, under wine som också är dold, tryck ctrl+h så syns dolda, nu vet ju inte jag hur playonlinux funkar, men de ligger så om man kör vanliga wine iaf ./wine iaf kanska playonlinux har en egen dold map, kolla igenom i home katalogen bör ligga där iaf
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

CyberDoc skrev:mappen för sims 3 bör ligga i en dold mapp i home någonsatnns, under wine som också är dold, tryck ctrl+h så syns dolda, nu vet ju inte jag hur playonlinux funkar, men de ligger så om man kör vanliga wine iaf ./wine iaf kanska playonlinux har en egen dold map, kolla igenom i home katalogen bör ligga där iaf
Om du läser igenom tråden igen ser du att det problemet redan är löst. ;)
elizsabeth skrev:Jo klart det fungerade att trycka på crtl+h, massor av saker man inte känner till som är livsviktiga hehe. Var och lånade linux för dummies på biblioteket men den tog tyvärr upp få saker som jag inte redan listat ut själv. Tack för hjälpen i alla fall.

p.s. jag behövde komma in i mappen för the sims för att lägga in cracken och sparade filer osv men det fungerar att starta genom playonlinux.
Böcker om mjukvara kan ge en bra generell överblick över ett program eller system, men en bok (i pappersformat) kan omöjligen hålla jämn takt med uppdateringarna i mjukvaru-världen (speciellt FOSS). När användaren sedan kan konfigurera systemet i en sådan hög grad som i Linux blir det väldigt svårt att ge några handfasta tips.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Spel"