Kopiera ett rotfilsystem över nätverk?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kopiera ett rotfilsystem över nätverk?

Inlägg av CryingFreeman »

Jag pysslar som sagt med en deployment-lösning som ska kunna installera datorer över nätverk. I det arbetet behöver jag kopiera en NFS-monterad root-partition till en annan dator, komplett med devices, sys-filsystem och allt.

Jag har testat detta med scp, vilket inte fungerade så som jag gjorde det (i princip en scp -r), vilket jag misstänkte innan. Kopieringen kom till /dev/midi01 och sen bara det tuggade iväg upp mot 200 Mbyte. Det var många midisignaler i den enheten.. ::) Jag antar att den kunde ha matat på i evighet.

NFS-rooten är alltså installerad i en komplett chroot-miljö (ungefär 330 Mbyte) som ligger på servern under /srv/fai/nfsroot/live/filesystem.dir/. När klienten bootar över PXE, får den en kärna över nätverket och monterar sedan NFS-rooten som rotfilsystem. Denna miljö används sedan för installationen av klienten.

Jag vill alltså kunna kopiera hela NFS-rooten från servern till en klient. Rsync, scp, rcp, dd eller något annat spelar ingen roll, bara jag får över ett system som fungerar från en dator till en annan.

Är det någon som har ett förslag på hur detta kan lösas?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kopiera ett rotfilsystem över nätverk?

Inlägg av Rune.K »

Prova sftp.
Själv använder jag mycket hellre sftp än scp, ingår i ssh-paketet.

Edit:
Det här är kanske intressant för dej. "Booting your machine over HTTP " > http://boot.kernel.org/
Testade det i september 2009. Jag fick nog bara ner PXE Knife när jag hade bootat med USBminnet, resten fick jag timeout på...
Källkoden finns tillgänglig.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag skulle testa med ssh och cpio.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Du kan inte kopiera /dev, /sys eller /proc rakt av. För att få en chroot att funka normalt så lär du montera dem med "mount --bind". Typ:
"sudo mount --bind /proc /path/to/chroot/proc".

Annars kan chrooten aldrig få kontakt med hårdvaran på ett vettigt sätt.

Så i ditt fall så lär du får kärnan (som laddas över PXE), att skapa /dev/*** osv. Det kanske sköts automatiskt?
Har faktiskt ingen aning.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"