SV: Audigy 2-drivrutiner till Linux?

Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Audigy 2-drivrutiner till Linux?

Inlägg av Ramon »

Jag har kollat på Creative's hemsida men fann inga Audigy 2 drivrutiner till Linux :( Någon som vet ifall det finns? Jag bootade upp Windows Xp häromdagen när jag skulle spela lite och märkte hur mycket bättre ljud det blev direkt jämfört med Ubuntu (som jag antar att någon default-drivrutin används på nu). På surroundets decoder så får jag höja ca 4-5 staplar för att få lika högt ljud som ca 1 stapel när jag spelar från Windows och ljudet är bättre därifrån också... Jag kan alltså spela mycket mycket högre från Windows + bättre ljud, någon som har en lösning?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vilket mixerprogram använder du i Linux?

Det låter som att du skulle kunna ha höjt en av staplarna men missat någon annan. Av någon anledning så använder olika program olika mixerenheter. När man höjer och sänker VLCs ljudstapel rör sig ingen av ALSAs mixerstaplar, medan XMMS höjer och sänker min PCM ingång. Andra program höjer och sänker Master istället.

Så kör alsamixer ifrån kommandoraden och kolla om du har någon playback-regel (tryck F3) som är lågt ställd och se om det ändrar sig när du höjer...
Ramon

Inlägg av Ramon »

Jag spelar musik via Amarok och kör med KDE nu, så KMix används. Testade lite olika staplar nyss, men den enda som höjer och sänker ljud verkar vara master och pcm. Hur ställer jag inte ALSA då? Är det installerat?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du har ljud, så jag skulle med all säkerhet anta att du har ALSA installerat. :)

Om du maxar både PCM och Master, är det fortfarande lägre ljud (och sämre kvalitet) än i Windows?

Jag tror att Audigy 2 drivarna under Linux bara kan köra i 16 bitars upplösning eftersom Creative vägrar släppa specarna på kortet eftersom det är så "nyskapande". Därför kan brusnivåerna vara högre i Linux än i Windows. :/
Ramon

Inlägg av Ramon »

Hehe, ok :)

Jepp, det är fortfarande lägre och sämre än i Windows (därmed inte sagt att det inte är bra, men det är bättre i Windows). Jag får köra på detta tills vidare, tackar för hjälpen!
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Även "front" ökar volymen. Inte märkt något konstigt med audigy2 i linux (sedan stödet i drivrutinerna kom för många år sedan). Bland de bästa ljudkorten man kan ha tycker jag :)
Ramon

Inlägg av Ramon »

Ahh, kunde höja lite till på front  ;D Nu blev det bättre, har inte bootat Windows på några dagar nu, men ska se nästa gång. Skillnaden är i alla fall hörtbart mindre nu än förut :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"