Hemgjorda pdf i Chrome och Opera

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
matsdeland

Hemgjorda pdf i Chrome och Opera

Inlägg av matsdeland »

Jag var osäker på vilket forum jag skulle lägga detta i, hoppas det är rätt.

Alltnog, jag har försökt publicera pdf-er gjorda i OOo på min hemsida. Det har aldrig varit något problem förut, men nu var det det. Alltså, pdf-erna är överförda på vanligt sätt med Filezilla (i Ubuntu 9.04), och hyperlänkade internt på sidan. I Firefox funkar det utmärkt, men i Chrome och Opera är det tomt. (Safari och IE vet jag inte, av naturliga skäl - kanske nån som sitter på Windows/Mac kan kolla? http://www.anst.uu.se/matwe309/Programme.html, klicka på exvis Tanis rubrik.)

En pdf gjord i Acrobat (tror jag, jag fick den skickad till mig) fungerar dock.

Något som vet vad detta beror på? Det verkar som om det finns brister i både Ubuntuversionerna av Chrome och Opera (som annars fungerar bättre än Firefox) och i pdf-renderingen (jag har även prövat spara med PDFedit). Eventuellt även i de versioner som går i Windows? Har någon någon idé om hur jag ska lösa det?

Mats
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hemgjorda pdf i Chrome och Opera

Inlägg av Pavel »

Jag har inga problem med Opera i Windows eller Ubuntu.
Hur dokumenten visas beror på vilken pdf-läsare du har installerat. Adobe Reader visar dokument inne i Opera. I annat fall måste pdf-filen laddas ner och öppnas med till exempel Evince (går ofta mycket snabbare än med Adobe Reader). Du kan justera hur pdf hanteras i Opera under Verktyg - Inställningar - Avancerat - Filer, sök på pdf. Det är kanske där det är något fel?
Chrome har jag bara testat i Ubuntu. Där blir sidan tom som du säger. Du måste antingen hämta ner filen till din dator och sedan öppna den med en pdf-läsare, eller installera tillägget Docs PDF/PowerPoint viewer. Då visas pdf-filerna direkt i Chrome. Det senare är enklast.
Du kan även justera hur pdf-filer visas i Firefox. Att använda Adobe Readers insticksmodul är även där långsammaste alternativet.
matsdeland

Inlägg av matsdeland »

Tack för det, då vet jag att det funkar för de flesta. Det kan nog stämma att det är Acrobat Reader som rör till det. Det är ju synd att Foxit inte finns till Ubuntu, åtminstone inte på något lätthanterligt sätt.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Foxit Reader finns till Linux: http://www.foxitsoftware.com/pdf/deskli ... nload.html. I Ubuntu installerar man det som ett debpaket (dubbelklick). Det är inte svårt. Foxit är litet nedbantad jämfört med i Windows och saknar en del funktioner. Jag tycker inte att Foxit i Ubuntu är särskilt mycket bättre än Evince, som följer med som standard.
matsdeland

Inlägg av matsdeland »

Tack för länken, jag har varit på andra platser på den hemsidan förut med andra nedladdningsarkiv. Nu gick det ju utmärkt att installera - men programmet verkar ju bara ha namnet gemensamt med Windowsversionen - jag är framförallt ute efter att kunna färgmarkera text. Du har rätt i att den inte tillför mycket till Evince som det är nu.
matsdeland

Inlägg av matsdeland »

Jag kanske ska tillägga att det går utmärkt att köra Foxit Windowsversionen i Ubuntu - man öppnar helt enkelt exefilen i Wine genom att högerklicka och sen välja. Det finns säkert ett sätt att installera den i Wine också, så man slipper dribbla med exefilen, men jag har inte lyckats räkna ut hur. Foxit/Windows är vad jag vet det enda alternativet om man vill kunna markera i texten som man läser (PDFEdit har också den funktionen, men det fungerar så dåligt att det inte är något alternativ).
Skriv svar

Återgå till "Internet"